ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر کیوریاسیتی
علمی

شکار دو کاوشگر ناسا در مریخ توسط مدارگرد MRO

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) تصاویری از سیاره سرخ را به زمین ارسال کرده که در آن کاوشگرهای کیوریاسیتی و اینسایت دیده می شوند. مدارگرد MRO ناسا در حال گردش به دور مریخ و عکسبرداری از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) تصاویری از سیاره سرخ را به زمین ارسال کرده که در آن کاوشگرهای کیوریاسیتی و اینسایت دیده می شوند.

مدارگرد MRO ناسا در حال گردش به دور مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره  با ابزاری به نام «آزمایش علمی عکسبرداری با رزولوشن بالا» یا HiRISE است. این ابزار در داده های جدید خود تصویری از دو کاوشگر ناسا را ثبت کرده که در حال سپری کردن ماموریت در سیاره سرخ هستند.

کاوشگر کیوریاسیتی

HiRISE در ۲۳ سپتامبر تصویر فوق را ثبت کرده که واضح ترین تصویر هوایی از اینسایت محسوب شده و پنل های خورشیدی هم در آن دیده می شوند. نقطه سبزی که در وسط تصویر به چشم می خورد، مکان فرود کاوشگر در«الیزیوم پلانیتیا» (Elysium Planitia)، دومین ناحیه آتشفشانی بزرگ مریخ است. پایین اینسایت هم سپر حرارتی قرار گرفته که لرزه سنج مریخ را پوشش می دهد. بازوی حفاری این کاوشگر از اوایل امسال به خاطر مقاومت بالای ترکیبات صخره‌ای مریخ از کار افتاده بود اما مهندسان ناسا به تازگی موفق به آزادسازی آن شده اند.

۶۰۰ کیلومتر دورتر از اینسایت، کاوشگر کیوریاسیتی در حال انجام وظیفه است که تصویر آنرا در ادامه می بینید. HiRise کیوریاسیتی را در مکانی به نام «وودلند بی»، در منطقه موسوم به «واحد رس خیز» شکار کرده  است. این نخستین عکسی است که HiRISE از کاوشگر مذکور روی سطح مریخ ثبت کرده اما در آن جزییاتی مثل دکل و دوربین شیمیایی «ChemCam» برای تجزیه و تحلیل نمونه های سنگی مشخص نیستند. کاوشگر کیوریاسیتی

کاوشگر کیوریاسیتی هنوز در این منطقه قرار داد اما به زودی برای تحقیقات بیشتر عازم منطقه سولفات خیز خواهد شد. هدف کلی از تحقیقات پیرامون ترکیبات صخره ای مریخ درک بهتر تاریخچه آب روی این سیاره و زیست پذیر بودن آن در گذشته است.

این کاوشگر به لطف نرم افزار «اکتشاف مستقل برای جمع آوری بیشتر علم» که به اختصار AEGIS خوانده می شود، بدون نیاز به دخالت پیوسته اپراتورها از ابزار ChemCam برای شناخت ترکیبات شیمیایی صخره ها، تابش لیزر روی آنها و سپس مطالعه گازهای حاصل از این فرایند استفاده می کند.

 

تماشا کنید: پانورامای دیدنی کاوشگر کیوریاسیتی از مناظر سیاره‌ی سرخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی