ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقاومت آنتی بیوتیکی
علمی

مقاومت آنتی بیوتیکی سوپرباگ جدید به قوی ترین دارو در ۲۲ روز

پزشکانی در فرانسه موفق شدند یکی از سوپرباگ‌هایی که سال‌هاست سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، از بین ببرند و در این مسیر اطلاعات جدیدی نیز از مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری به اسم سودوموناس ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

پزشکانی در فرانسه موفق شدند یکی از سوپرباگ‌هایی که سال‌هاست سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، از بین ببرند و در این مسیر اطلاعات جدیدی نیز از مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری به اسم سودوموناس آئروژینوزا به دست بیاورند.

باکتری سودوموناس آئروژینوزا (Psudomonas aeroginusa) یکی از چند عفونت باکتری فرصت‌طلب است که سالانه ده‌ها هزار نفر در آمریکا را مریض می‌کند. این باکتری بیش‌تر افراد ضعیف داخل بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد و باعث عفونت بدن آن‌ها می‌شود. یکی از قربانی‌های این باکتری نیز یک کودک فرانسوی است که به مدت ۲ سال با این عفونت دست و پنجه نرم می‌کند.

علت عفونت بدن این کودک، تضعیف شدن بدن وی پس از دو پیوند کبد سنگین بوده که دکتر‌ها پس از جراحی دوم متوجه عفونت‌های متعددی شدند که یکی از آن‌ها به دست باکتری سودوموناس آئروژینوزاس صورت گرفته است. البته در ابتدا دکتر‌ها فکر می‌کردند که مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری به آخرین دارویی که احتمال می‌دادند روی این بیمار جواب دهد هم دائمی باشد.

مقاومت آنتی بیوتیکی

این دارو با نام سفتولوزین - تازوباکتام (ceftolozane - tazobactam) روی این بیمار تست شد و مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری پس از ۲۲ روز ظاهر شد تا دکتر‌ها را در شوک فرو ببرد. البته دیگر پزشکان هم مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری سودوموناس آئروژینوزا را داخل شرایط آزمایشگاهی کشف کرده بودند ولی تا رخ دادن این اتفاق، اطلاعات مکتوبی از آن وجود نداشت.

با این حال این آنتی بیوتیک به دکتر‌ها کمک کرده بود که عفونت‌های ایجاد شده توسط باکتری سودوموناس آئروژینوزا و همچنین دیگر باکتری‌ها را از بین ببرد. این روش درمان باعث شد تا مسئولین درمان این کودک شانس بررسی بیشتر روی سوپرباگ را داشته باشند و نحوه پیشرفت و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی را نظارت کنند.

بر اساس بررسی‌ها محققین، سوپرباگ سودوموناس آئروژینوزا طی ۳ مرحله مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به داروی لحظه آخری ایجاد کرده است. البته این باکتری به صورت تک تک نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده و مانند دیگر باکتری‌ها که به صورت جمعی مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می‌کنند، عمل نکرده است. نحوه ایجاد مقاومت این سوپرباگ هم در نوع خود جالب است. باکتری سودوموناس آئروژینوزا دچار جهش ژنتیکی شده است و به مرور طی جهش‌های خود توانسته نسبت به داروی لحظه آخری مقاوم شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی

البته محققین خبر‌های خوبی هم منتشر کرده‌اند. سوپرباگ سودوموناس آئروژینوزا در اثر جهش ژنتیکی و ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک لحظه آخری، مقاومت خود نسبت به دیگر داروها را از دست داده است. این حالت باعث می‌شود که پزشکان بتوانند از دارو‌های جایگزین برای درمان و از بین بردن این تهدید میکروسکوپی استفاده کنند.

این کشفیات قطعا به پزشکان کمک می‌کند تا از وقوع عفونت توسط سوپرباگ سودوموناس آئروژینوزا جلوگیری کنند و همچنین مانع تشکیل مقاومت آن نسبت به دارو‌های لحظه آخری شوند. البته همچنان ممکن است نوع دیگری از این باکتری بتواند نسبت به دارو‌های دیگر مقاوم شود و در حین جهش‌های ژنتیکی خود، مقاومت نسبت به دیگر دارو‌های را نیز از دست ندهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sadi
    sadi | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    اسم درست باکتری سودوموناس آئروژینوزا هستش

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

      وجدانن این چه اسمیه?
      چرا اینجوری نام گذاری می کنن

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    مترجم عزيز ، با پوزش از كامنت پشت هم ،كلمه ي "opportunistic" يك اصطلاح علوم پزشكي هست به معني "فرصت طلب"

    يعني در كساني ظهور ميكنه كه سيستم ايمني ضعيفي دارند(مصرف كورتون، HIV،پيوند)

    كه معني كردين خوش خيم، من متن اصلي رو چك كردم شايد ازونجا ايراد باشه، كه درست بود فقط اصطلاح نادرست ترجمه شده.

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

      ممنونم اصلاح شد

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    مترجم عزيز ديجياتو در جايي از متن نوشتيد كه "یکی از چند عفونت ((خوش‌خیم)) است"

    فكر ميكنم بدخيم درست هست،
    طي تجربه چندين ساله در اين رشته مطمئنم كه اگر كسي گرفتار اين باكتري شد رهايي به كمترين احتمالات نزول ميكنه...

    و البته تلفظ رايجش تو علوم پزشكي سودوموناس آئروژينوزاس (g ژ خونده ميشه)

مطالب پیشنهادی