ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هزینه تعمیر موتور پژو 405، پارس، سمند با موتور XU7 با حجم cc1800

امروزه شاهد آن هستیم که با گران شدن بهای خودروهای موجود در بازار کشورمان، متعاقبا هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها نیز بالا رفته و همین مسئله به دغدغه خاطر بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

امروزه شاهد آن هستیم که با گران شدن بهای خودروهای موجود در بازار کشورمان، متعاقبا هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها نیز بالا رفته و همین مسئله به دغدغه خاطر بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه تبدیل شده است و مخصوصا هزینه تعمیر موتور خودروهای کم کیفیت داخلی نظیر انواع پژو می تواند یک چالش اساسی برای اقشار مختلف جامعه باشد.

تحریم صنایع خودروسازی ایران، زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی، عدم پرداخت به موقع طلب قطعه سازان از سوی شرکت‌های بزرگ داخلی که موجب شده برخی از کارخانجات قطعه سازی با مشکلات عدیده‌ای در روند تولید روبرو شوند و در نتیجه با عرضه محدودتر محصولات آنها در بازار مواجه باشیم و نیز سودجویی برخی از دلالان در این بین، همه و همه از جمله علل منطقی و غیرمنطقی برای گران شدن بهای لوازم یدکی و خدمات مرتبط با خودرو در کشورمان به شمار می‌روند.

تعمیر موتور پژو پارس - پژو 405 - سمند

در این بین اما افرادی هستند که اصطلاحا گاوشان دوقلو زاییده و موتورخودرویشان نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا کرده است. هنگامی که موتور خودروی شما از قسمت میل لنگ، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، رینگ و پیستون، بلوک سیلندر و... طوری آسیب دیده باشد که برای رفع عیب و تعمیر آن نیاز به پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو و جدا نمودن تک تک اجزای آن از یکدیگر باشد، در این زمان گفته می‌شود که موتور خودرو به تعمیر اساسی نیاز دارد.

تعمیر موتور هزینه تعمیر اساسی پژو 405، پارس، سمند 1800

در طی این پروسه معمولا بلوک سیلندر، سرسیلندر و قطعات وابسته نظیر سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، بغل یاتاقانی و غیره به کارگاه تراشکاری فرستاده می‌شوند تا پس از سنگ خوردن، آب‌بندی و آماده سازی (بر حسب میزان خسارت وارده و دفرمه شدن اجزای مرتبط) به کارگاه مکانیکی بازگردانده شده و استاد مکانیک تمامی اجزای موتور را مجددا مانند روز اول و البته با بسیاری از قطعات نو سرهم بندی نموده و آن را بر روی خودرو جایگذاری نماید.

این نوع تعمیر، همان طور که از نامش پیداست، پرهزینه‌ترین و جامع ترین نوع رفع عیبی است که می‌توان بر روی یک پیشرانه انجام داد.

هزینه تعمیر موتور پژو 405، پارس، سمند 1800

افرادی که خودرویشان نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا می‌کند، یا به طور مداوم فشار زیادی به پیشرانه وارد آورده‌اند و یا اینکه در نگهداری از خودرو سهل انگاری نموده و مواردی چون چک کردن میزان مایع خنک کننده رادیاتور، کنترل سطح روغن موتور (کمبود روغن مهمترین علت خرابی اساسی موتور است)، عدم تعویض به موقع مایع روانکار (روغن) و فیلتر مربوطه و مواردی از این دست را جدی نگرفته‌اند.

البته این طور نیست که شما بتوانید با رعایت کامل موارد فوق، به طور صد درصد از بروز خرابی کامل موتور و یا همان نیاز به تعمیر اساسی ممانعت به عمل بیاورید چراکه به عنوان مثال خرابی ناگهانی پمپ روغن، بروز عیب در فشنگی (سنسور) سطح روغن و در نتیجه عدم ارائه به موقع هشدار به رانندگان در مورد کاهش قابل توجه در میزان روغن موتور، شکستن ناگهانی یکی از قطعات پرتحرک موتور مانند شاتون‌ها (این مورد اصطلاحا در میان مکانیک‌ها به دست در آوردن معروف است) و... همگی می توانند پای خودرویتان را برای تعمیر اساسی به تعمیرگاه باز نمایند.

هزینه تعمیر اساسی پژو 405، پارس، سمند 1800

به هر روی امروز قصد داریم تا هزینه‌های مرتبط با تعمیر اساسی موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو، 4 سیلندر، تنفس طبیعی xu7 که در خودروهایی نظیر پژو 405، سمند و پژو پارس به کار گرفته شده است را بررسی نماییم. لطفا جهت آگاهی از میزان هزینه‌های تعمیر اساسی این پیشرانه رایج، به جدول زیر مراجعه نمایید.

تعمیر اساسی

توجه: به دلیل آنکه اجرت تعمیر در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت بوده و نیز میان قیمت لوازم یدکی با برندهای مختلف تفاوت‌های فاحشی وجود دارد، بهای کلیه خدمات و لوازم یدکی به صورت متوسط و میانگین قیمت در جدول زیر ذکر شده است. (مهر 98)

قیمت (هزار تومان)

نام قطعه
550-1200 بوش و پیستون
500-650 رینگ پیستون
300 یاتاقان ثابت و متحرک (دست کامل)
500 میل لنگ
85 بغل یاتاقان
100 واشر سرسیلندر
200 اویل پمپ
250 سوپاپ (دست کامل)
80 لاستیک ساق سوپاپ
25 واشر درب سوپاپ
60 چسب آببندی + سایر واشرجات
30 ترموستات
30 اورینگ دور بوش سیلندر
300 کیت تسمه تایم
170 سرویس روغن
500-1000 اجرت استاد تراشکار(بسته به نوع کارهای انجام شده)
800

اجرت استاد مکانیک(به طور میانگین)

لازم به ذکر است که هزینه تعمیر اساسی پیشرانه 1800 سی‌سی پژو می‌تواند بر حسب میزان خسارت وارده به میل‌لنگ و بلوک سیلندر، شاتون‌ها، هزینه تراشکاری و ... بیشتر و یا کمتر از مقادیر فوق شود اما به طور کلی، در صورتی که پیشرانه xu7 پژو نیاز به تعمیر اساسی پیدا کند، به طور میانگین هزینه‌ای در حدود 4.5 تا 5 میلیون تومان را بر جیب مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی