ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزنگاری پست کوانتوم
تکنولوژی

کمپانی IBM ادعای گوگل در مورد برتری کوانتومی را زیر سوال برد

کمپانی IBM که در زمینه سامانه‌های کوانتومی با گوگل رقابت دارد، ادعای این شرکت در مورد دستیابی به برتری کوانتومی را زیر سوال برده است. اواخر ماه گذشته گوگل مدعی شد با کامپیوتر کوانتومی Sycamore توانسته ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

کمپانی IBM که در زمینه سامانه‌های کوانتومی با گوگل رقابت دارد، ادعای این شرکت در مورد دستیابی به برتری کوانتومی را زیر سوال برده است.

اواخر ماه گذشته گوگل مدعی شد با کامپیوتر کوانتومی Sycamore توانسته برای اولین بار به برتری کوانتومی دست پیدا کند. بر این اساس سامانه کوانتومی ۵۳ بیتی گوگل محاسبه‌ای را در ۳ دقیقه انجام داده که در ابررایانه ها ده هزار سال طول می کشد.

هرچند که محاسبه مذکور برای استخراج اعداد تصادفی بسیار خاص است اما مثل نخستین پرواز برادران رایت می تواند آغازگر عصری جدید در دنیای فناوری باشد. با این وجود IBM با انتشار پستی ادعای مهندسان گوگل رد کرده و مدعی شده این محاسبه در ابررایانه ها تنها دو روز و نیم طول می کشد نه ۱۰ هزار سال!

محققان IBM معتقدند که روش پیشنهادی گوگل برای شبیه سازی این محاسبه در ابرکامپیوترها کارآمد نیست و متدی که آنها ارائه کرده اند باعث می شود که همین پردازش در ابررایانه های غیر کوانتومی طی ۲ روز و نیم انجام می شود. به گفته آنها با انجام برخی بهینه سازی ها حتی می توان این زمان را کمتر کرد.

آنطور که IBM می گوید گوگل برای شبیه سازی سیستم کوانتومی در کامپیوتر معمولی مقادیر عظیمی از داده را در RAM ذخیره می کند اما چون حجم داده ها بسیار زیاد است باید آنها را به قطعات کوچکتری تقسیم کرده و به ترتیب ذخیره کرد که باعث افزایش زمان پردازش می شود. در روش IBM اما همزمان از هارد و RAM برای اینکار استفاده می شود. علاوه بر این در صورت انجام بهینه سازی هایی روی سخت افزار و نرم افزار نیز فرایند سریعتر صورت خواهد گرفت.

انتقادی که برخی دیگر هم به پروژه گوگل وارد می کنند این است که محاسبه انتخاب شده بسیار خاص بود و پردازش آن برای ماشین های معمولی دشوار است. به گفته آنها حتی جوابی که کامپیوتر کوانتومی Sycamore ارائه می کند، چندان اطلاعات مفیدی به همراه ندارد.

گوگل هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده اما حتی اگر حق با IBM هم باشد، به نظر می رسد بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به آستانه برتری کوانتومی نزدیک شده ایم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی