ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حقایق جالبی از بدن انسان؛ از کبد ترمیم شونده تا از دست دادن 60 نورون در هر دقیقه

زمانی که خواندن این جمله را تمام می کنید، 20 میلیون سلول جدید در بدن شما ساخته شده است. اگر این عدد را در طول عمر خود ضرب کنیم به اعداد و ارقام شگفت انگیزی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

زمانی که خواندن این جمله را تمام می کنید، 20 میلیون سلول جدید در بدن شما ساخته شده است. اگر این عدد را در طول عمر خود ضرب کنیم به اعداد و ارقام شگفت انگیزی در مورد بدن خود می رسیم. در ادامه با حقایق بدن انسان آشنا می شوید.

بزرگ ترین اندام بدن یعنی پوست در هر دقیقه 30 تا 40 هزار سلول جدید تولید می کند. این یعنی بدن انسان در هر دو تا چهار هفته یک لایه جدید پوست می سازد که برای پوشاندن هزار بدن کافیست.

حقایق بدن انسان

زیر پوست، شبکه پیچیده ای از رگ های خونی، شریان ها، مویرگ ها و عروق شعریه به طول بیش از 160934.4 کیلومتر نهفته است که می توان با آنها چهار مرتبه دور زمین را دور زد. قلب روزانه 7500 لیتر و به طور متوسط در طول عمر حدوداً 215 میلیون لیتر خون پمپ می کند که معادل 86 استخر مسابقات المپیک است.

رنگ قرمز خون به دلیل پروتئین های هموگلوبین و آهن است که از رژیم غذایی جذب می شود. یک فرد بالغ به طور متوسط در هر مقطع از زندگی 3 الی 4 گرم آهن در بدن خود دارد ولی در هر روز 1.5 میلی گرم آهن از دست داده و با آهن جدید جایگزین می کند. انسان در طول عمر حداقل 43 گرم آهن جذب می کند که برابر با 10 میخ آهنی است.

ناخن های انسان در هر ماه 3.5 میلیمتر رشد می کنند؛ یعنی اگر در طول مدت حیات آنها را کوتاه نکنیم، طولشان به بیش از 3 متر می رسد. یک فرد هندی به نام «شریدار چیلال» که نامش در گینس ثبت شده، زمانی که 14 ساله بود کوتاه کردن ناخن های خود را متوقف کرد و تا سن 82 سالگی طول ناخن هایش به حدود 2 متر رسیده بود.

موی انسان به طور متوسط ماهانه 12.5 میلیمتر رشد می کند و اگر هیچ وقت آنها را کوتاه نکنیم طول آنها به 12 متر یعنی به اندازه یک اتوبوس مدرسه می رسد.

موی انسان

انسان در هر روز حدود یک لیتر و در طول مدت حیات 28600 لیتر بزاق تولید می کند که برای پر کردن 39 وان حمام کافی خواهد بود. بدن ما در هر روز 1.4 لیتر مخاط تولید می کند که اگر میزان مخاط تولید شده در کل دوران زندگی را جمع کنیم می توان 54 وان حمام را پر کرد.

یک فرد سالم به طور متوسط در روز بین 400 تا 2000 میلی لیتر ادرار تولید می کند؛ یعنی 34400 لیتر در طول عمر. با این مقدار می توان 46 وان حمام را پر کرد.

حال به یکی از مهم ترین و ضروری ترین اندام های بدن یعنی کبد می رسیم. به لطف اجتماع بسیار زیاد سلول های ترمیم کننده در کبد، این اندام می تواند مثل ستاره دریایی خود را بازسازی کند. یک فرد سالم می تواند 65 درصد از کبد خود را از دست بدهد و همچنان بدون مشکل به زندگی ادامه دهد چون این اندام پس از چند ماه خود را بازسازی می کند.

بدن انسان مثل یک کارخانه کوچک است و روزانه تعداد بسیار زیادی سلول و مایع تولید می کند. متاسفانه تمام اعضای بدن نمی توانند خود را بازسازی کنند؛ مثلاً پرزهای درون گوش که مسئول شنوایی هستند هیچ گاه مجدداً رشد نمی کنند و اگر به آنها آسیبی برسد، شنوایی مختل خواهد شد یا به طور کل از بین خواهد رفت.

مغز انسان هنگام تولد حدوداً 90 میلیارد سلول عصبی به نام نورون دارد و در هر دقیقه تقریباً 60 عدد از آنها را از دست می دهد. هنگام سکته مغزی میلیون ها نورون در دقیقه از بین می روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۷ آبان ۱۳۹۸

    سلام

    چه جالب پس واسه همینه که یک بچه نوزاد توانایی یاد گیریش مثله سرعت رشدش هست نسبت به یک انسان بالغ
    یاد گیریُ باید از توی قنداغ شروع کرد که طرف وقتی بزرگ میشه بتونه راحت زندگی کنه

    حساب کردم 2853 سال طول می کشه تا تمام نورون های مغز از بین برن این یعنی اگر بدن سالم بمونه انسان نهایت می تونه هزار سال عمر مفید داشته باشه تازه این در شرایطی هست که به بهترین شکل به خودش برسه و اصلا غذای سمی نخوره یا چیزای سمی مثله دود یا هوای بد وارد بدنش نشه

    جالبیش اینه که نه فقط مغز بلکه همه ی بدن جوری برنامه ریزی شده که یروزی بمیره و جالبتر اینکه قسمت های مهمی مثله گوش چشم دندان تارهای صوتی حنجره و غیره مثلا حتی همین نورون های مغز که یجورای همشون توی قرآن نعمت خطاب شدن انگاری عمدا جوری درست شدن که اصلا خودشونو بازسازی نکن حتی اگر خراش مثله بریدن پوست باشه انگاری عمدا اینجورین برای سخت کردن زندگی
    وقتی عمقی بهش نگاه کنید متوجهش میشید که انگاری عمدا اینجوری طراحی شده که زندگی با رنجُ زحمت باشه تا لحظه ی مردن
    همه ی سلول ها می تونن نامیرا باشن و خودشونو بازسازی کنن(یا خوده سلول ها بازسازی بشن یا بازسازی بشن با سلول های جدید) ولی انگار کد مردن توی تک تک سلول ها نوشته شده

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۳ آبان ۱۳۹۸

    عدد ها اشتباه نیستن؟
    جایی میگید طول رگ ها ۱۶۰۰ کیلومتره و با اون میشه ۴ بار دور زمین دور زد
    دور زمین در خط استوا بیش از ۴۰۰۰۰ کیلومتره

مطالب پیشنهادی