ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کانسپت های جذاب میتسوبیشی در نمایشگاه خودروی توکیو

با افتتاح چهل و ششمین دوره از نمایشگاه خودروی توکیو، خودروسازان ژاپنی به تدریج در حال رونمایی از جدیدترین محصولات خود هستند. مثل ادوار قبلی، امسال نیز بیشتر مدل هایی که در معرض دید عموم ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

با افتتاح چهل و ششمین دوره از نمایشگاه خودروی توکیو، خودروسازان ژاپنی به تدریج در حال رونمایی از جدیدترین محصولات خود هستند. مثل ادوار قبلی، امسال نیز بیشتر مدل هایی که در معرض دید عموم قرار می گیرند، کانسپت بوده و برداشت خودروسازان از اتومبیل های آینده را به نمایش می گذارند. از میان خودروسازان ژاپنی غرفه میتسوبیشی به شکل عجیبی شلوغ به نظر می رسد چرا که این خودروساز با دو مدل مفهومی جدید پا به این نمایشگاه گذاشته است.

ون میتسوبیشی Super Height K-Wagon یکی از این کانسپت ها است که در دسته خودروهای کِی (Kei) قرار می گیرد. احتمالا می دانید که این دسته از خودروها ابعاد کوچکی داشته و در ژاپن از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مفهومی جدید میتسوبیشی بر اساس زبان طراحی سپر داینامیک (Dynamic Shield) خلق شده است. جلوپنجره بزرگ احاطه شده با دو میله ضخیم استیل و چراغ های چند تکه را می توان شاخص ترین المان های این زبان دانست.

میتسوبیشی کانسپت

در نمای جانبی Super Height K-Wagon پنل های صاف و یک دستی داشته و تفاوت چندانی با مدل های تولیدی کنونی ندارد. البته میتسوبیشی معتقد است در این نما ون مینیاتوری اش حس قدرت را به بیننده القا می کند! در نمای عقب هم چراغ های ایستاده و نوار نقره ای رنگی که آنها را به هم متصل می کند، از ویژگی های قابل ذکر هستند.

میتسوبیشی کانسپت

میتسوبیشی می گوید Super Height K-Wagon به طور ویژه برای رانندگانی که به گشت و گذار و مسافرت های طولانی علاقه زیادی دارند، طراحی و تولید شده است.

درباره مشخصات فنی این کانسپت اطلاعات چندانی در دست نیست، با این حال می دانیم که نیروی مورد نیاز آن توسط یک موتور درون سوز کوچک تامین شده و گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. بد نیست اشاره کنیم طبق قوانین و مقررات ژاپن خودروهای کِی باید موتوری با حداکثر حجم 0.66 لیتر داشته باشند.

mitsubishi-super-height-k-wagon-concept (4)
علی رغم کانسپت بودن، Super Height K-Wagon کاملا آماده تولید احساس می شود

ون کوچک و مفهومی میتسوبیشی به پکیجی به نام e-Assist مجهز شده است. این پکیج سیستم هایی کمکی برای تسهیل هدایت خودرو و پیشگیری از تصادف در مواقع ضروری دارد. با توجه به طراحی نسبتا ساده بدنه و فضای داخلی، احتمال تولید انبوه کانسپت Super Height K-Wagon در آینده نه چندان بسیار محتمل به نظر می رسد.

میتسوبیشی کانسپت

شایان ذکر است دسته خودروهای کِی در سال 1949 توسط دولت محلی پایه گذاری شد. همانگونه که اشاره کردیم تمامی مدل های این دسته باید با حجم موتور 660 سی سی یا کمتر تولید شوند. به منظور سوق دادن مردم برای خرید چنین مدل هایی، دولت ژاپن معافیت های مالیاتی در نظر گرفته و تخفیفاتی را برای بیمه آنها ارایه می کند.

mitsubishi-super-height-k-wagon-concept

طبق آمار، در سال 2018 یک سوم از مدل های جدید فروخته شده در ژاپن به دسته خودروهای کی تعلق داشته اند؛ ضمن اینکه چهار مدل از پرفروش ترین اتومبیل ها جزو این دسته بوده اند که عبارتند از هوندا N-Box، سوزوکی Spacia، نیسان Dayz و دایهاتسو Tanto.

به غیر از Super Height K-Wagon، میتسوبیشی یک مفهومی دیگر با نام MI-Tech در این دوره از نمایشگاه خودروی توکیو پرده برداری کرده است. این مفهومی دارای طراحی رادیکالی بوده و از پیشرانه ای متفاوت با نمونه های کنونی سود می برد.

2019-mitsubishi-mi-tech-concept (2)

طراحان و مهندسین میتسوبیشی با توسعه MI-Tech برداشت خود از یک خودروی باگی در سال های آینده را به نمایش گذاشته اند. مثل کانسپت قبلی، بدنه این مدل مفهومی نیز بر اساس زبان طراحی سپر داینامیک خلق شده است.

چراغ های باریک دو تکه T شکل در جلو و عقب، جلوپنجره بزرگ عمودی و گلگیرهای بسیار حجیم با لبه های مربعی را می توان از جمله مشخصه های بارز MI-Tech دانست. همانند دیگر خودروهای باگی میتسوبیشی MI-Tech نیز فاقد سقف و درب است.

2019-mitsubishi-mi-tech-concept (3)

برخلاف نمای ظاهری که کاملا شلوغ و پر زرق و برق دیده می شود، کابین این کانسپت ساده طراحی شده و نمایشگری روی داشبورد به چشم نمی خورد.

میتسوبیشی برای کنترل تجهیزات و نمایش اطلاعات مختلف از یک سیستم هداپ دیسپلی پیشرفته و بزرگ استفاده کرده است. این سیستم با واقعیت افزوده ترکیب شده و از کل شیشه جلو برای نمایش اطلاعات کمک می گیرد. نمایشگر کوچک موجود در پشت فرمان و چند دکمه روی قسمت میانی داشبورد وجه تشابه کابین MI-Tech با خودروهای فعلی است.

2019-mitsubishi-mi-tech-concept (6)

باگی مفهومی ژاپنی ها یک المان جالب بین دو صندلی دارد. این المان ظاهرا نقشی همانند دستگیره ایفا کرده و راننده و سرنشین کناری می توانند در مواقع لازم با گرفتن آن بدن خود را ثابت نگه دارند. بخش فوقانی این المان هنگام کنترل دکمه های روی داشبورد، مثل یک استراحتگاه برای دست عمل می کند.

2019-mitsubishi-mi-tech-concept (4)

نیروبخش میتسوبیشی MI-Tech یک پیشرانه هیبریدی شارژی است. هسته اصلی این پیشرانه را به جای موتور بنزینی یک توربین کوچک تشکیل می دهد. به گفته میتسوبیشی این توربین با گازوئیل، نفت سفید و الکل سازگاری دارد. کالیپرهای ترمز برقی را می توان دیگر تفاوت اصلی MI-Tech با سایر خودروها نامید.

2019-mitsubishi-mi-tech-concept (7)

با در نظر گرفتن فاکتور طراحی و پیشرانه پیچیده، بعید است که میتسوبیشی برنامه ای برای تولید کانسپت MI-Tech داشته باشد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی