ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان غول پیکر
علمی

کشف کهکشان غول پیکر با عمر ۱۲.۵ میلیارد ساله که قدمتی به اندازه جهان هستی دارد

بیشتر دانشمندان به افسانه‌ها اعتقادی ندارند. اما اختر شناسان یک کهکشان غول پیکر که ۱۲.۵ میلیارد سال قدمت دارد را پیدا کرده‌‌اند که دست کمی از افسانه‌های قدیمی ندارد و تقریبا هم سن و سال ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

بیشتر دانشمندان به افسانه‌ها اعتقادی ندارند. اما اختر شناسان یک کهکشان غول پیکر که ۱۲.۵ میلیارد سال قدمت دارد را پیدا کرده‌‌اند که دست کمی از افسانه‌های قدیمی ندارد و تقریبا هم سن و سال بیگ بنگ است.

محققین دانشگاه آریزونا از چند واژه جالب برای توصیف این کهکشان غول‌پیکر استفاده کرده‌اند. بر اساس گفته‌های محققین:

دانشمندان معمولا این کهکشان‌های غول‌آسا، شبح شکل و هیولا طور را مانند افسانه‌های قدیم می‌داند، زیرا اطلاعات و شواهد مشخصی از وجود آن‌ها در دسترس نیست.

کریستینا ویلیامز یکی از اختر شناسان این دانشگاه توانسته به کمک رصدخانه ALMA شیلی، این کهکشان قدیمی را در میان گرد و غبارهای فضایی پیدا کند. او در رابطه با کهکشان فوق، شک و تردید نیز دارد. بر اساس گفته‌ها وی:

احتمالا این کهکشان بسیار دور بوده و میان گرد و غبار‌های فضایی پنهان شده است.

در انیمیشن زیر می‌توانید این کهکشان را به همراه نور‌های ساطع شده از زیر گردو غبار‌ها را مشاهده کنید:

ایوو لابه یکی دیگر از اختر شناسان دانشگاه آریزونا می‌گوید:

ما متوجه شدیم که این کهکشان در اصل یک کهکشان غول پیکر است که به اندازه کهکشان ما ستاره دارد. ولی نرخ تولید ستاره در آن بیش از ۱۰۰ برابر راه شیری است.

دانشمندان عقیده دارند که سیگنال دریافت شده از این کهکشان، ۱۲.۵ میلیارد سال در راه بوده است تا به ALMA برسد. رصدخانه ALMA با هدف کشف منشاء ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاره‌ها فعالیت می‌کند و توسط رصدخانه جنوبی اروپا اداره می‌شود. این کهکشان نیز در پی تلاش‌های این رصدخانه پیدا شده و مسئول این پروژه می‌گوید که این کهکشان غول پیکر همانند یک «پیوند گمشده» است.

البته تلاش‌های بیشتری لازم است تا بتوانیم این کهکشان‌های غول پیکر را میان دیگر کهکشان‌ها پیدا کنیم. ‌در همین راستا تلسکوپ «JWST» به دانشمندان کمک می‌کند تا بتوانند در میان گرد و غبار‌های فضایی نیز این کهکشان‌ها را پیدا کرده و نگاه دقیق‌تری به آن‌ها بیندازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی