ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج بیتکوین
تکنولوژی

کامپیوتر کوانتومی گوگل در قاب تصاویر

حدودا یک ماه پیش بود که گوگل ادعا کرد به برتری کوانتومی دست پیدا کرده است؛ نقطه عطفی در صنعت تکنولوژی که میتواند جهان را متحول نماید. اما اعلام این خبر از سوی گوگل با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

حدودا یک ماه پیش بود که گوگل ادعا کرد به برتری کوانتومی دست پیدا کرده است؛ نقطه عطفی در صنعت تکنولوژی که میتواند جهان را متحول نماید. اما اعلام این خبر از سوی گوگل با ابهامات زیادی روبرو بود و حتی اندکی بعد IBM نیز این ادعا را به زیر سوال برد.

رایانش کوانتومی گرچه می تواند توان پردازشی جدیدی را در اختیار بشر قرار دهد اما مبحثی به شدت پیچیده است و درک و بررسی آن از عهده هر کسی ساخته نیست. البته چندی پیش در مطلبی چیستی برتری کوانتومی را بررسی کردیم و از کاربردهای آن با شما گفتیم.

در هر حال روز گذشته بود که جزئیات این دستاورد بزرگ تحت عنوان مقاله ای در نشریه معتبر نیچر منتشر شد و جزئیات آن به تایید گوگل رسید. شاید با خواندن این خبرها علاقمند باشید که بدانید کامپیوترهای کوانتومی گوگل چه مشخصات و توانمندی هایی دارند و چه محاسبات پیچیده ای را میتوان با آنها انجام داد. در ادامه این مطلب با ۱۵ اسلاید مختلف شما را بیشتر با کامپیوتر کوانتومی این شرکت آشنا میکنیم.

کامپیوتر کوانتومی گوگل
تصویری که در بالا می  بینید متعلق به یکی از کامپیوترهای کوانتومی گوگل است که بدون محفظه خنک کننده اش از آن عکس گرفته شده است. این کامپیوتر لایه های متعددی دارد که از بالا به پایین شکلی نزولی دارند و هر کدام دمای خنک سازی مختص به خود را دارد. دمای لایه پایینی که چیپ های محاسبات کوانتومی را در خود جای داده تنها کسری از یک درجه با دمای صفر فاصله دارد. پردازنده Sycamore گوگل ده ها خط ارتباطی کوچک دارد که آن را به جهان خارج متصل می کنند. این چیپ ۵۴ کیوبیت دارد که در واقع همان واحد اصلی برای ذخیره سازی و پردازش داده در یک کامپیوتر کوانتومی است.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
این یک کامپیوتر کوانتومی است که از پردازنده ۵۴ کیو بیتی Sycamore گوگل بهره می گیرد و گوگل از آن برای نشان دادن برتری کوانتومی خود استفاده کرد. مخزن استوانه ای بزرگی که می بینید برای سرد کردن کامپیوتر به کار می رود تا انرژی خارجی مزاحمتی را برای کیوبیت های فوق حساس ایجاد نکنند.

 

کامپیوتر کوانتومی گوگل
کامپیوتر کوانتومی گوگل از ۲۱۶ کابل کواکیسال برای برقراری ارتباط با کیوبیت هایش استفاده می کند. بسته به نوعی تحقیقی که ممکن است از طریق این کامپیوتر انجام شود برخی از این کواکسیال از بدنه جدا می شوند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
این کابل ها به شدت گران هستند و هر کدامشان که ابعادی برابر با یک متر دارد حدودا ۱۰۰۰ دلار آب می خورد.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
کامپیوتر کوانتومی گوگل ساختاری به شدت پیچیده دارد. هر کدام از کابل ها یا خطوطی که در اینجا می بینید وظیفه ارسال سیگنال های الکترمغناطیسی را بر عهده دارند که برای کنترل محاسبات و خوانش دیتای به دست آمده از کیوبیت ها به کار می روند.
کامپیوتر کوانتومی
گوگل چیپ های رایانش کوانتومی خود را با کمک دو قطعه ای می سازد که به یکدیگر متصل شده اند. در ست چپ اینترفیس کنترلی قرار دارد که برای برقراری ارتباط کامپیوتر با جهان خارج به کار می رود و در سمت راست المان چین قرار داده شده که کیوبیت های پردازش کننده دیتا را در دل خود دارد. اگر از نزدیک به این سازه نگاه کنید کلمه گوگل را مشاهده می کنید که از نقاط ریز ایریدیوم ساخته شده و از بخش میانی قابل مشاهده است.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
در بخش بالایی کامپیوتر کوانتومی گوگل لینک های ارتباطی و تجهیزاتی قرار دارند که خنک کننده هلیوم مایع را به درون دستگاه هدایت می کنند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
از آنجایی که نمی توان اغلب قطعات مربوط به کامپیوترهای کوانتومی را از فروشگاه ها خریداری کرد، گوگل خودش فرایند طراحی و سر هم کردن آنها از جمله چیپ Sycamore را انجام می دهد. در این تصویر جیمی چن از محققان گوگل را می بینید که توضیح می دهد چطور دو چیپ (یکی از این چیپ ها ۵۴ کیوبیت دارد و دیگر آنها را کنترل می کند) به یکدیگر متصل شده اند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
گوگل امیدوار است قطعاتی مانند این بورد ارتباطی را که برای ارسال سیگنال به کیوبیت ها مورد استفاده قرار می گیرد، تا حد ممکن کوچک کند. با افزایش کیوبیت ها کوچک سازی این قطعات اهمیت ویژه ای می یابد.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
چیپ رایانش کوانتومی Sycamore گوگل در دو آرایه دو بعدی ۵۴ کیوبیت دارد و هر بار که قرار باشد برنامه ای روی این چیپ اجرا شود باید پیکره بندی کیوبیت ها تغییر داده شود. این مجسمه نمادی از وضعیت های مختلف کیوبیت ها با لایه های متفاوت در طول زمان است.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
گوگل ابراز امیدواری کرده که با کاهش خطاها و افزایش شمار کیوبیت های پردازش کننده دیتا کامپیوترهای کوانتومی را در سال های آتی به مقدار قابل توجهی بهبود بدهد.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
برای خواندن وضعیت کیوبیت ها در انتهای یک محاسبه کوانتومی، به سخت افزار خاصی نیاز است.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
برای برقراری ارتباط با کیوبیت های یک کامپیوتر کوانتومی، پالس های الکتریکی به شدت کنترل شده (که در اینجا از طریق نمایشگر اسیلیسکوپ بالا قابل رویت هستند) برای کابل هایی ارسال می شوند که مستقیما به پردازنده رایانش کوانتومی متصل شده اند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
یک نمایشگر دستورالعمل های دقیق پردازش دیتا را که برای کامپیوتر کوانتومی گوگل ارسال می شود، نشان می دهد.
کامپیوتر کوانتومی گوگل
لوگوی گوگل به همراه نماد |> که در فیزیک کوانتوم به کار می رود آزمایشگاه رایانش کوانتومی گوگل را مزین کرده است.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Majid Mashhadi
    Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

    بیت کوین به اقتصاد امریکا ضرر زده - دیگه همه فهمیدن وامریکا نمیتونه ردیابی کنه یا از اون طریق تحرماش دور میزنن و یا مثلا من ایرانی بدون کردیت کارت با بیت کوین خرید می کنم و برام پست میشه
    پس اینا بازی هایی هست جهت جلوگیری از بیت کوین و قدرت نمایی مثل داستان رفتن ماه که اقتصاد شوروی ترکوند در صورتی که امریکا اصلا ماه نرفت ولی شوروی خرج کرد و از بین رفت

    • Mohammad
      Mohammad | ۳ آبان ۱۳۹۸

      کامپیوتر کوانتومی، ارتباطش به بیت کوین چیه؟
      واقعا گاهی اوقات دلیل این نظرای مسخره ای که راجب یه چیزایی میدن یک سری آدم، که اطلاعاتشون درمورد اون مطلب یه چیزی نزدیک به صفره تعجب میکنم!
      شما به قدرت گوگل شک داری؟ چی راجبش میدونی؟
      همین الان که داری این نظر گوهربارو ارسال میکنی با گوگل اکانتت تو سایت لاگین شدی :)))

      • Majid Mashhadi
        Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

        چقدر شما ساده ای ایشالا بزرگ تر میشید و اگاه تر چیو به چی ربط میدین؟ من با اکانت گوگل اومدم خوب؟ چه ربطی داره این چیه چند تا سیمه تو اونجا بودی ؟ دیدی تست کرده و فیلم گرفتی از تستشون ، بچه ای ؟ وقتی مقاله ابن کوانتومی چاپ شد بیت کویین 1000 تا ریخت پایین تو نمیدونی حرف مفت نزن،مقاله است نه عمل ابن ادعا ها زیاده ایرانم ادعا داه ماهواره میسازه

    • MK
      MK | ۳ آبان ۱۳۹۸

      حماقتت اندازه همین کامپیوتر کانتومی هست نادون.

      • Majid Mashhadi
        Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

        حتما این میدن تو تست کنی شک نکن با چندتا عکس همتون به فنا رفتین کلا نمیخونید نه؟ من میگم باید در عمل ببینیم نه عکس شما از چی ناراحتی الان؟

      • amir rahimi
        amir rahimi | ۳ آبان ۱۳۹۸

        ولی بی ادبی ‌و بی کلاسی شما حد و مرزی نداره...

        • expire expre
          expire expre | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

          حماقت تو هم بی انتهاست

    • Majid Mashhadi
      Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

      فک می کنی هرکی برخلاف امریکا نظر میده ساندیس خوره برات متاسفم که مغزت کوچیکه

    • expire expre
      expire expre | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

      آخه کپک چرا همش توهم توطئه و ازبین رفتن داری اصلا همه بد همه دروغگو تو جلو بشین فقط یادت نره بوق بزنی? ? ? ? ? ? مغز داشته باش برادر من مغز فکرکن

  • Majid Mashhadi
    Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

    هر وقت این عمل کرد و عملکردش به صورت عمومی ثابت شد و نشون داد این محاصبه چه کاربرد خوبی داره (فقط یک مثال ) نشون داده وثایت بشه ما هم باور می کنیم چیزی که در تصویر دیدم؟؟؟؟ چینی ها یکروزه میسازنش؟ چیزی که قراره عمل کنه؟ هنوز عملی ندیدیم

  • Majid Mashhadi
    Majid Mashhadi | ۳ آبان ۱۳۹۸

    همه اینا که نشون دادین و خوشکل بود بیشتر جنبه تبلیغاتی و افزایش سهام گوگل داره
    تا وقتی عملی نشه چیزیو نمیشه ثابت کرد تو مقاله هم خیلی چیزا میشه نوشت همونطور که ژولرن می نوشت

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲ آبان ۱۳۹۸

    سلام
    بنظرم باید از وانادیوم و چند چند لایه آینه
    مخصوص جوری که از پشت نور عبور می کنه ولی از جلو نه و همینطور الماس صنعتی هم می تونه استفاده بشه برای جلوگیری و همینطور منعکس کردن نور و استفاده از سرامیک با اختلاف 3 ثانت به اندازه 1 سانت و پوشش خمیر سیلیکونی جای خالی و جریان هوا و یک لایه آب استفاده کنن برای پوشش بیرونی چون خوده پردازنده کوانتومی گرما تولید نمی کنه و الکتریسیترو به سرعت از خودش عبور میده و الکتریسیته کمی مصرف می کنه و گاز هلیوم هم مستقیم به سمت خوده پردازنده سیم کشی بشه
    اینجوری می تونن کوچیکتر بسازنش و نیازی به اون دستگاه عظیم خنک کننده نیست
    کریستال هم می تونه در بخش جلوی گیرنده های نور استفاده بشه
    استفاده از مواد بیشتر مصرف انرژی واسه خنک نگه داشتنشو میاره پایین
    این نظر همینجوری گفتم که شایدم هم جواب بده پس گیر ندین?

    جنس این کابلا از چیه که انقدر گرونن!

مطالب پیشنهادی