ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این پهپادهای کوچک با همکاری یکدیگر محیط‌های ناشناخته را وارسی می‌کنند [تماشا کنید]

پژوهشگران پهپادهای کوچکی ساخته اند که می توانند بدون نیاز به کنترل از راه دور در محیط های ناشناخته به اکتشاف بپردازند. محققان می گویند تحقیقاتی که در زمینه تولید این پهپاد ها انجام شده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران پهپادهای کوچکی ساخته اند که می توانند بدون نیاز به کنترل از راه دور در محیط های ناشناخته به اکتشاف بپردازند. محققان می گویند تحقیقاتی که در زمینه تولید این پهپاد ها انجام شده گامی بزرگ در زمینه رباتیک گروهی (Swarm Robotics) است.

پهپادهای کوچک توسط محققان دانشگاه لیورپول، دانشگاه فناوری دلفت (TU Delft) و دانشگاه رادبود نیمیخن هلند (Radbound University of Nijmegen) ساخته شده و تنها 33 گرم وزن دارند. این پهپادها با وجود ابعاد کوچک و وزن کم، توانایی پرواز به شکل خودران را دارند.

تیم سازنده می گوید در زمان فجایع زیست محیطی پهپادهای کوچک سریع تر از یک پهپاد بزرگ می توانند محیط را وارسی کنند.

ایده اصلی پهپادهای گروهی این است که در آینده نیروهای امدادی می توانند پهپادهای گروهی را به محل حادثه مثل یک ساختمان چندین طبقه در حال ریزش بفرستند.

پهپادها با وارد شدن به ساختمان به اکتشاف پرداخته و پس از جمع آوری اطلاعات به ایستگاه مرکزی نیروهای امدادی باز می گردند. نیروهای امدادی سپس می توانند از این اطلاعات برای امدادرسانی بهتر در قسمت های مورد نیاز ساختمان برنامه ریزی کنند.

محققان برای آزمایش پهپادها، آنها را به دوربین مجهز کرده و برای پیدا کردن دو مانکن به یک ساختمان فرستادند. پس از 6 دقیقه گروهی متشکل از 6 پهپاد موفق شد 80 درصد از اتاق هایی که درب آنها باز بود را وارسی کنند. هر دو پهپاد توانستند مانکن ها را پیدا کنند ولی یکی از آنها به دلیل نقص در دوبین، نتوانست از مانکن عکس بگیرد.

ایده به کارگیری پهپاد های گروهی برای امدادرسانی بهتر

پژوهشگران برای ساخت پهپادها ابتدا روی قابلیت پرواز کردن و سپس ویژگی شناسایی اطراف و عدم برخورد با یکدیگر تمرکز کردند. آنها برای این کار از تراشه ارتباطی بیسیم استفاده کرده و با تنظیم کردن سیگنال بین آنها کاری کردند تا پهپادها حین پرواز از هم فاصله گرفته و با موانع برخورد نکنند.

تحقیقات پژوهشگران در این زمینه همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی