ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

این خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟

هفته گذشته، در بالاترین سطوح مدیریت اقتصادی و صنعتی کشور، بحث داغی در رابطه با وضعیت صنعت خودرو شکل گرفت که تاکنون با واکنش های متعددی همراه بوده است، رئیس کل بانک مرکزی در یک ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۵

هفته گذشته، در بالاترین سطوح مدیریت اقتصادی و صنعتی کشور، بحث داغی در رابطه با وضعیت صنعت خودرو شکل گرفت که تاکنون با واکنش های متعددی همراه بوده است، رئیس کل بانک مرکزی در یک نشست خبری ضمن دفاع از دستاورد های خود، در مورد صنعت خودرو اظهاراتی کرد که اصلا به مذاق اهالی جاده مخصوص خوش نیامد.

همتی در بخشی از سخنان خود گفت: «من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود. اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد. تا کجا باید این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟»

وی اضافه کرد: «جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟»

خودروسازی

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: «برخی‌ها می‌گویند که ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ 5 درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم ولی آنها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود ولی آنها اعلام کردند که حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چرا که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.منافع 83 میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت.»

همتی با بیان اینکه باید با مردم و خودمان روراست باشیم، گفت: «این را بدانید که منافع 83 میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت چرا که تغییر نرخ ارز می‌تواند زندگی 83 میلیون ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

خودروسازی

در مقابل مسولان انجمن خودروسازان برای رییس کل بانک مرکزی خط و نشان کشیدند و گفتند: «اگر به خودروسازان تسهیلات پرداخت نشود، تولید داخل تعطیل می شود و باید 15 میلیارد دلار بابت واردات خودرو هزینه شود.»

داوود میرخانی رشتی در یک نشست خبری در واکنش به صحبت های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودرو اظهار داشت: «مگر بانک مرکزی فشل نیست که حالا صنعت خودرو را فشل می داند؟»

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانست نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز را کنترل کند، افزود: «بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند؛ اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند.»

میرخانی ادامه داد: «حرف های همتی رییس کل بانک مرکزی بسیار عوام فریبانه بود.»

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در این نشست با بیان اینکه سال گذشته هر کدام از شرکتهای بزرگ خودروساز 7 تا 8 هزار میلیارد زیان داشته‌اند، گفت: «طی 6 ماهه امسال نیز هر کدام از این شرکت‌ها 4 تا 5 هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.»

وی افزود: «آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود قادر به تامین 12 تا 15 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر؟»

دیجیاتو: پس از این اظهارات نیز اعداد و ارقامی در خصوص سهم بیش از یک میلیون تومانی سود بانکی در قیمت تمام شده خودروها منتشر شد و مسئولین انجمن قطعه سازی نیز از عدم حمایت کافی بانک مرکزی و بروز مشکلات جدی برای ایشان طی چند ماه اخیر سخن گفتند. حالا باید منتظر ماند و دید که این جنگ رسانه ای جدی در نهایت به نفع کدام یک از طرفین تمام خواهد شد؟

آنچه واضح است اینکه شرایط صنعت خودروسازی به هیچ عنوان جالب نیست و حمایت های سیستم بانکی نیز تاکنون نتوانسته این شرایط را تغییر دهد، اما پرسش مهم این است که آیا اصلا اراده ای از سوی تصمیم گیرندگان برای تغییر وضعیت مدیریتی و اقتصادی صنعت خودرو کشور وجود دارد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۴ آبان ۱۳۹۸

    یکی بگه این فشل که میگن یعنی چه؟!

    • Pesar kohestan
      Pesar kohestan | ۴ آبان ۱۳۹۸

      فشل fashel به معنی غیر موفق و یا غیرمثمر ثمر

    • آریا
      آریا | ۴ آبان ۱۳۹۸

      شکست خورده و نا کارامد

  • Alexi
    Alexi | ۴ آبان ۱۳۹۸

    مردم هر روز تو جاده ها دارن به خاطر این خودرو های مزخرف میمیرن...چند نفر زن و بچه؟؟چند نفر نون آور خانواده؟؟
    اینا سوالایی هست که مدیران خودروسازی داخی در حالی که دارن جیباشونو پر میکنن لحظه ای بهش فکر نمیکنند.

    • Milady
      Milady | ۴ آبان ۱۳۹۸

      من خودم به خون خودروسازها تشنه ام ولی قبول کنیم بیشتر تلفات جاده‌ای به خاطر عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی هست

      • Javad Fathi
        Javad Fathi | ۴ آبان ۱۳۹۸

        نه عزیز دلم
        علت تصادف معمولا(نه همیشه) بخواتر مردمه ولی خدایی ادم با پنجاه تا سرعت بمیره بحثش جداست.
        در ضمن اگه من اشتب میگم ولی فکر نکنم امار هایی که نشون میده یارو تو اتوبان بنز مستقیم خورده به تراکتور، خود تراکتور چپ کرده ?
        بعدم اونایی که اصلا هیچ مقصر نبودن چی؟ یعنی بگیم شانسش بوده دیگه خدا بیامرزتش.

      • iAmirHossein
        iAmirHossein | ۴ آبان ۱۳۹۸

        تصادف به خاطر عدم رعایت قوانینه، مرگ و میر ها چی؟ تصادف سونوتا با پراید رو دیدین توو فضای مجازی؟ سه تا کشته توو پراید، راننده سونوتا خراش سطحی

  • Ahmad
    Ahmad | ۴ آبان ۱۳۹۸

    تا وجود خریت مردم

  • herogame
    herogame | ۴ آبان ۱۳۹۸

    وقتی که خانم غزاله زاهدی هم صداش در میاد ?

مطالب پیشنهادی