ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارکرد اینترنت اشیاء
تکنولوژی

اینترنت اشیاء چه کمکی به کاربران و مدیران ایرانی می‌کند؟

اینترنت اشیاء (IoT) دانشی که سال‌هاست در ایران مطرح شده است ولی هنوز افراد زیادی نسبت به این فناوری و خدماتی که ارائه می­‌دهد آگاهی ندارند. این درحالی‌ست که اینترنت اشیاء در ایران پیشرفت‌های مناسبی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۲

اینترنت اشیاء (IoT) دانشی که سال‌هاست در ایران مطرح شده است ولی هنوز افراد زیادی نسبت به این فناوری و خدماتی که ارائه می­‌دهد آگاهی ندارند. این درحالی‌ست که اینترنت اشیاء در ایران پیشرفت‌های مناسبی داشته و اکنون از این فناوری در موارد مدیریت شهری و صنعتی استفاده می­‌شود.

از سوی دیگر شناخت خدمات اینترنت اشیاء‌ تا حد زیادی هزینه‌های سازمان را کاهش می‌دهد و مدیریت منابع را آسان­تر می‌کند؛ یعنی همان مشکلاتی که اغلب سازمان‌های ایران با آن مواجه هستند.

اگر بخواهیم با زبانی ساده به تعریف کارکرد اینترنت اشیاء بپردازیم، باید بگوییم که این فناوری در واقع اشیاء و وسایلی مانند وسایل نقلیه، لوازم خانگی، گوشی‌های هوشمند و... را از طریق اینترنت را به یکدیگر متصل و کنترل این موارد و مدیریت آن­ها را برای افراد راحت­‌تر می­‌کند. در واقع شما منابع در دسترس سازمان خودتان را با استفاده از اینترنت اشیاء به صورت بهینه مدیریت می‌کنید.

کارکرد اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء یا Internet of Things شبکه‌ای از دستگاه‌های دیجیتالی است که هر یک با داشتن شناسه‌های منحصر به فرد (UID) به یکدیگر متصل هستند.

اینترنت اشیاء بر پایه شبکه بی‌سیم و زیرساخت‌های اینترنتی بنا شده و سبب می‌شود که دنیای فیزیکی به صورت دقیق‌تر و بهینه‌تر مدیریت شود؛ به این صورت که اینترنت اشیاء به ویژه در بحث مدیریت زمان و هزینه، برای ما سودآور خواهد بود. هر وسیله هوشمندی که به اینترنت متصل می‌شود دارای IP مشخصی است که می‌توان از طریق این شناسه، به آن دستگاه هوشمند متصل شد.

کارکرد اینترنت اشیاء

در واقع شرکت‌هایی که در زمینه اینترنت اشیاء فعالیت می‌کنند، با نرم افزارهای اختصاصی که در اختیار فرد یا سازمان قرار می‌دهند، او را به شناسه اختصاصی وسیله متصل می‌کنند. به این ترتیب با ظهور فناوری اینترنت اشیاء، دستگاه‌هایی که تا پیش از این به شبکه متصل نبودند، بر پایه زیرساخت‌های اینترنتی به همدیگر متصل و مدیریت می‌شوند و مدیریت آن­ها تفاوت زیادی با دوره­‌های گذشته دارد.

کاربرد اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء در ایران هنوز آنطور که باید به مردم معرفی نشده است و کاربران زیادی با آن آشنایی ندارند. البته استفاده از اینترنت اشیاء در صنایع و مباحث مربوط به مدیریت شهری پیشرفت خوبی داشته و برخی از شرکت‌ها این فناوری را در دسترس سازمان‌ها و افراد قرار داده‌اند.

اینترنت اشیاء مزیت‌هایی را در اختیار فرد و سازمان قرار می‌دهند که میزان قابل ملاحظه‌ای از هدر رفت منابع را کنترل می‌کند. از جمله ویژگی‌های اینترنت اشیاء، جلوگیری از تاخیر است. در واقع دستگاه‌های هوشمند سرعت بالاتری در پردازش داده‌ها دارند.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که بهبود سرعت مدیریت منابع و داده یکی از نتایج استفاده از اینترنت اشیاء است. هوشمندی دستگاه‌ها با استفاده از اینترنت اشیاء مدیریت را نیز هوشمند و با برنامه می‌سازد.

موارد استفاده از اینترنت اشیاء در ایران

اینترنت اشیاء یا IoT ابتدا در ایران به منظور مدیریت منابع در سازمان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با ورود شرکت‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات به این حوزه، اینترنت اشیاء جای خود را در خانه افراد نیز باز کرد؛ به این صورت که می‌توان استفاده از اینترنت اشیاء در مدیریت منابع برق و آب شهری و همچنین کنترل هوشمند همین موارد در منزل شخصی افراد نیز شاهد بود.

سیستم روشنایی هوشمند، سیستم مدیریت پسماند هوشمند، سیستم پارکینگ شهری و پارکینگهای عمومی هوشمند و همچنین سیستم آبیاری و فضای سبز هوشمند از جمله ابعاد متفاوت خدمات شهری و سازوکارهای هوشمندی است که اخیراً توسط برخی اپراتورهای اینترنتی در زمینه اینترنت اشیاء ارائه شده است.

ورود این شرکت‌ها به بازار خدمات دیجیتال و اینترنت اشیاء می‌تواند نوید سرعت بیشتر در پیشرفت فناوری اینترنت اشیاء و خدمات رفاهی این فناوری باشد که نقش مهمی در زندگی روزمره اشخاص نیز بازی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mrd
    mrd | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

    ضمن عرض تشکر میخواستم در رابطه با IOT و کار هایی تو زمینه داره انجام میشه رو چند مقاله و ژورنال پیدا کنم. امکانش هست چند تا منبع مشخص کنید

  • mrd
    mrd | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

    با سلام

  • herogame
    herogame | ۴ آبان ۱۳۹۸

    در ایران به حکومت این اجازه رو میده راحت تر از مردم جاسوسی کنن و چون مردم از حداقل آزادی ها برخوردار نیستن این به ضررشون تموم میشه که محصولی رو بگیرن که حکومت به صورت مستقیم از اون برای جاسوسی استفاده کنه

مطالب پیشنهادی