ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عالم هستی
علمی

عالم هستی با سرعتی فراتر از حد انتظار در حال گسترش است

عالم هستی با سرعتی بیشتر از حد انتظار دانشمندان در حال گسترش است؛ تیمی از محققان با تکیه بر دیتای به دست آمده از نوعی تکنولوژی جدید تلسکوپی که با کمک آینه های تغییر شکل دهنده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

عالم هستی با سرعتی بیشتر از حد انتظار دانشمندان در حال گسترش است؛ تیمی از محققان با تکیه بر دیتای به دست آمده از نوعی تکنولوژی جدید تلسکوپی که با کمک آینه های تغییر شکل دهنده ساخته شده به این نتیجه رسیده اند. براساس این پژوهش که ماه گذشته در ماهنامه یادداشت های جامعه ستاره شناسی سلطنتی منتشر شده، اندازه گیری های دقیق به دست آمده از نرخ گسترش عامل هستی ابدا با مدل استانداردی که دانشمندان چندین دهه است مورد استفاده قرار می دهند مطابقت ندارد.

این ناهماهنگی در سال های اخیر روندی افزایشی داشته و در برهه کنونی به نقطه ای رسیده ایم که نادیده گرفتنش غیر ممکن است و آنطور که آدام ریس دانشمند برنده جایزه نوبل و نویسنده مقاله ای دیگر در این باره گفته این اختلاف نمی تواند به صورت تصادفی رخ داده باشد.

ثابت هابل

عالم هستی

عالم هستی همواره بزرگ و بزرگ تر می شود و کهکشان های موجود در آن کشیده تر می شوند. چندین دهه است که دانشمندان تلاش دارند سرعت رشد این عالم را اندازه بگیرند و در این مسیر به ثابت هابل رسیده اند.

شاید بد نباشد بدانید که محققان با مطالعه درخشش رادیواکتیو به جای مانده از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ که حدودا ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داده (و به پیشینه مایکروویو کیهانی یا CMB شهرت دارد) تکه های پازل در هم ریخته تاریخچه شکل گیری عالم هستی را در کنار یکدیگر قرار داده اند.

براساس این مشاهدات، دانشمندان دریافته اند که بعد از بیگ بنگ، جهان نخست با سرعت بسیار بالایی بزرگ شده است و در ادامه به خاطر نیروی جاذبه ماده تاریک (نوعی نیروی نامرئی و رازآلود که حدود ۸۵ درصد از عالم هستی را تشکیل می دهد) سرعت گسترش عالم هستی کم شده است.

اما این اواخر دانشمندان با مشکلی مهم روبرو شده اند: اندازه گیری های متداول عالم هستی نشان می دهد که با سرعتی به مراتب بیشتر از پیش بینی های الگوی استاندارد در حال رشد و توسعه است و طبق پژوهش ماه آوریل ریس، این رشد ۹ درصد سریع تر از محاسبات قبلی صورت گرفته اتفاق می افتد.

دانشمندان هنوز نمی دانند که قطعه گم شده این پازل چیست. برخی مقصر را انرژی تاریک می دانند (منظور همان نیروی نادیده و اسرارآمیزی است که ۶۸ درصد از عالم هستی را تشکیل می دهد) و باور دارند که این انرژی احتمالا باعث سریع تر شدن فرایند رشد عالم هستی شده است. آنها امیدوارند که با استفاده بیشتر از این تلسکوپ به اطلاعات بیشتر و دقیق تری در رابطه با علل این اتفاق و نحوه شکل گیری عالم هستی دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • X Fa
    X Fa | ۷ آبان ۱۳۹۸

    آخرش معلوم نشد ماده تاریک یا انرژی تاریک؟ ۸۵ درصد یا ۶۸ درصد !؟

  • boos
    boos | ۶ آبان ۱۳۹۸

    الله اکبر

  • Bardia
    Bardia | ۵ آبان ۱۳۹۸

    قانون دوم ترمودینامیک

مطالب پیشنهادی