ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با جدیدترین فن آوری هوشمند سیستم تعلیق خودرو

عموما در اخبار روزمره صنعت خودرو کمتر در مورد سیستم تعلیق می شنوید و تنها به خرابی و تعمیر جلوبندی اکتفا می شود. با این وجود سیستم تعلیق مهم ترین نقش را در زمینه آسایش ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

عموما در اخبار روزمره صنعت خودرو کمتر در مورد سیستم تعلیق می شنوید و تنها به خرابی و تعمیر جلوبندی اکتفا می شود. با این وجود سیستم تعلیق مهم ترین نقش را در زمینه آسایش روزمره خودرو شما بازی می کند.

خودروسازان همواره به دنبال افزایش آسایش سرنشینان خودروها بوده و بر پایداری و خوش فرمانی (هندلینگ) خودرو نیز تاکید فراوانی داشته اند. در حال حاضر خودروسازان بیش از هر زمان دیگری به بهبود این مباحث نزدیک شده اند. در ادامه قصد داریم سه فن آوری مهم که سبب هوشمندسازی سیستم تعلیق خودرو می شود را به شما معرفی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

فنرهای مغناطیسی

جنرال موتورز برای اولین بار این فنرها را توسعه داد. در این فنرها از دو بخش الکترونیکی و هیدرولیکی استفاده شده است که امکان تغییر سفتی فنر را در کسری از ثانیه ممکن می سازد. در حال حاضر جنرال موتورز از سومین نسل فنرهای مغناطیسی خود در نسل جدید شورلت کوروت C8 استفاده می کند. پیش از این جا به جایی مایع هیدرولیک با سرعت کمی اتفاق می افتاد اما در نسل جدید فنر مغناطیسی می تواند به طور فعال و در لحظه مایع هیدرولیک را جا به جا کند.

خم شوندگی هوشمند

موتورسواران به خوبی می توانند به شما بگویند که خم شدن در زمان پیچیدن چه لذت بالایی دارد. مسئله ای که تا پیش از این در زمان پیچیدن چرخ خودروها اتفاق نمی افتاد. اما مرسدس بنز با معرفی مدل S65 AMG کوپه در سال 2015 و با کمک یک سنسور سنجش شتاب جانبی که به دوربین جلو خودرو متصل شده است امکان کج شدن چرخ ها ( خارج شدن چرخ از محور عمودی) بر سر پیچ را به مدد سیستم تعلیق بادی ممکن کرد. این کار با هدف افزایش راحتی سرنشینان بر سر پیچ صورت می پذیرد تا شتاب جانبی کمتری به سرنشینان وارد شود. به طور ساده سیستم تعلیق S65 در صورت نبودن انحنای کافی بر سر پیچ وضعیت ایده آل را شبیه سازی می کند.

سیستم تعلیق

رول بادی هیدرولیکی

نسل قبلی آئودی RS7 جز آخرین مدل های شرکت آئودی بود که از سیستم تعلیق هیدرولیکی متصل به یکدیگر (ضربدری) استفاده می کرد. آئودی این سیستم را کنترل سواری پویا نام گذاری کرده بود.

در حالی که سیستم های تعلیق معمولی برای خنثی سازی رول بدنه (حرکت گهواره ای بدنه خودرو) از میله های استیل موسوم به آنتی رول بار استفاده می کنند. سیستم های هیدرولیکی با ارسال مایع (سیال) به هر چهارگوشه خودرو پایداری آن را افزایش می دهند. به کمک این سیستم ها در حالت عادی سواری نرم و راحتی فراهم می شود که در عمل آنتی رول باری امکان ارائه آن را ندارد. در واقع این مایع (سیال) است که در حال حرکت به هر چهارگوشه خودرو بوده و سواری نرم و راحتی را با خود به ارمغان میاورد.

سیستم های هیدرولیکی متصل به یکدیگر (ضربدری) بهترین سیستم تعلیق در بسیاری از زمینه ها به شمار نمی روند. با این وجود می توان این سیستم تعلیق را نزدیک ترین حالت به شرایط آرمانی یعنی راحتی و هندلینگ درجه یک توصیف کرد. پیش از این در مطلبی به سیستم تعلیق مک لارن 720S که از سیستم مشابه با آئودی RS7 استفاده می کند اشاره کردیم که می توانید در اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی