ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جرم بوزون هیگز مشخص شد

شناسایی بوزون هیگز در سال 2012 در مرکز تحقیقاتی سرن (CERN) یکی از بزرگ ترین دستاوردهای علمی بشر طی دهه جاری میلادی به شمار می رود. از آن زمان، دانشمندان با دقت به ارزیابی ویژگی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

شناسایی بوزون هیگز در سال 2012 در مرکز تحقیقاتی سرن (CERN) یکی از بزرگ ترین دستاوردهای علمی بشر طی دهه جاری میلادی به شمار می رود. از آن زمان، دانشمندان با دقت به ارزیابی ویژگی های این ذره بنیادی مشغولند و حالا با همکاری محققین، جرم دقیق این ذره به دست امده است.

بوزون هیگز یکی از مهم ترین ذرات بنیادی محسوب می شود و آخرین ذره ای است که وجودش در مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش بینی شده بود. این بوزون، میدان هیگز را تولید می کند که به شکل یکنواخت، تمام جهان را در بر می گیرد. دیگر ذرات بنیادی مثل کوارک ها و لپتون ها، جرم خود را از طریق برهمکنش با میدان هیگز به دست می آورند.

فرضیه بوزون هیگز در دهه 1960 میلادی مطرح شد اما تا سال 2012 بشر نتوانست این ذره را کشف کند. پس از کشف بوزون هیگز و تأیید مکانیسم پیشنهادی، دانشمندان ارائه کننده این فرضیه جایزه نوبل فیزیک سال 2013 را دریافت کردند.

در ابتدا جرم بوزون هیگز بین 125 تا 126 گیگا الکترون ولت (GeV) تصور می شد. حالا دانشمندان مرکز سرن توانستند با دقت 0.1 درصد، جرم دقیق این ذره را برابر 125.35 گیگا الکترون ولت اندازه گیری کنند.

نتایج جدید بر اساس داده های حاصل از برخورد دهنده بزرگ هادرونی بین سال های 2011 و 2016 به دست آمده است. بوزون هیگز ذره ناپایداریست و معمولاً به سرعت به ذرات سبک تر تبدیل می شود. مشاهدات قبلی در سال 2011 و 2012 نشان داد این ذره ابتدا دو بوزون Z را به وجود می آورد و نهایتاً چهار لپتون خواهیم داشت. در سال 2016 هم تبدیل بوزون هیگز به دو فوتون مشاهده شد.

دانشمندان با ترکیب این نتایج، به جرم دقیق بوزون هیگز رسیدند. البته این کشف جدید پیامدهای عملی زیادی ندارد، بلکه معمای ذرات بنیادی و مدل استاندارد را تکمیل تر خواهد کرد. در نهایت با استفاده از مدل استاندارد، می توان درک بهتری از پایداری جهان هستی در درازمدت حاصل نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی