ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جزئیات واردات لاستیک دست دوم چیست؟

در شرایط سخت کنونی که تامین ارز مواد اولیه، ماشین‌آلات و غیره تولید تایر به دشواری انجام می‌شود، شاهدیم مسئولان به جای حمایت از تولید داخل، به فکر توسعه واردات هستند. سید محمد میر عابدینی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

در شرایط سخت کنونی که تامین ارز مواد اولیه، ماشین‌آلات و غیره تولید تایر به دشواری انجام می‌شود، شاهدیم مسئولان به جای حمایت از تولید داخل، به فکر توسعه واردات هستند.

سید محمد میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران درباره واردات لاستیک های دست دوم گفت: «واردات لاستیک دست دوم ممنوع است. در حوزه لاستیک دست دوم بخش لاستیک‌های خودرو های سواری (TBR) و سنگین (OTR) وجود دارد که نوع واردات آنها با یکدیگر متفاوت است.»

او بیان کرد: «به OTR لاستیک‌های خارج از جاده گفته می‌شود که به لاستیک‌های معدنی، آفرود و کشاورزی اختصاص می‌یابد. به این دسته از لاستیک ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد و بخشی از واردات هم مربوط به لاستیک های سواری است که ارز نیمایی یا آزاد به آن‌ها اختصاص می‌یابد و تعرفه 40 دارد.»

میر عابدینی با اشاره به واردات لاستیک، ادامه داد: «در سال حدود 400 هزار تن تایر نیاز داریم که حدود 250 هزار تن آن از طریق داخل و 150 هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.»

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک ایران افزود: «در تایر‌های باری و اتوبوس به دلیل اینکه ارز دولتی به آن اختصاص می‌یابد ممکن است واردات از مسیرهای مختلفی صورت گیرد، اما در لاستیک‌های سواری به هیچ عنوان واردات ممکن نیست.»

لاستیک دست دوم

در گذشته 40 درصد لاستیک‌های سواری کشور و حدود 80 درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می‌شد. همچنین، تمامی تایرهای صنعتی، راه‌سازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌شدند.

وی ادامه داد: «واردات تنها در تایر های باری و اتوبوس انجام می‌شود، اما به مدت 2 ماه است که ثبت سفارش جدید انجام نمی شود. در فضای مجازی بحث بی کیفیتی لاستیک های وارداتی و واردات لاستیک دست دوم مطرح شده است که صحت ندارد، بر اساس برخی دلایل می توان گفت که کالایی کیفیت لازم را دارد یا خیر. سال گذشته انتصاباتی رخ داد که دولت در آن زمان برخی الزامات واردات را برداشت، اما پس از آن الزاماتی که برای تولید تایر‌های داخلی وجود داشت را نیز برای واردت گذاشت.»

او تشریح کرد: بزرگترین مشکل در زمینه واردات لاستیک، واردات تایر‌های سواری است که می‌تواند مشکل‌ساز شود. بالغ بر 17 میلیون خودرو در کشور داریم که نیاز به لاستیک دارند.

میر عابدینی در پایان گفت: افزایش قیمتی در خصوص تایر‌ها نخواهیم داشت. زمانی که تحریم‌ها در کشور اعمال شد مقداری هزینه جابه‌ جایی و کارمزد باعث افزایش قیمت لاستیک شد چرا که در گذشته کارمزد آن با کمتر از 6 درصد این جابه‌جایی انجام می‌شد و پس از آن به حدود 15 درصد و در نهایت به 40 درصد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Digik
    Digik | ۶ آبان ۱۳۹۸

    باورم نمیشه لاستیک دست دوم
    تنها چیزی که واسه حکومت اندازه پشم ارزش نداره جون ادماست

  • یاس کبود
    یاس کبود | ۶ آبان ۱۳۹۸

    هرکس تونست یه قسمت از نظام رو بگه که فاسد نباشه پیش من جایزه داره!
    متاسفانه فساد مالی همه جا رو فرا گرفته،و جالبت تر اینه که یه آدم مفسد مث یه میوه گندیده توی جعبه ،بقیه میوه ها رو هم خراب میکنه!!الان مملکت ما شده چالش شکستن رکورد توی اختلاص و فساد مالی!هرکسی میخاد روی نفر قبل رو کم کنه
    به قول شاهین ن بخور به نام انقلاب

مطالب پیشنهادی