۱۲ ماده غذایی که اضطراب را کاهش می دهند

۱۲ ماده غذایی که اضطراب را کاهش می دهند

اضطراب نه فقط برای روان ما بلکه برای جسم ما هم بسیار مضر است. اما رژیم غذایی ما می تواند نقش زیادی در مقابله با اضطراب و آثار آن بر بدن داشته باشد. در ادامه با مواد غذایی آشنا خواهیم شد که به کاهش اضطراب کمک می کنند.

۱- ماهی سالمون

مواد غذایی که باعث کاهش اضطراب می شوند

ماهی سالمون می تواند آثار آدرنالین و کورتیزول یعنی همان هورمون های اضطراب را بر بدن خنثی کند، به همین دلیل یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش اضطراب به شمار می رود. خاصیت ضد التهابی اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی سالمون وجود دارند، ممکن است اثرات این هورمون ها را از بین ببرد. این مسأله به کاهش استرس و بهبود واکنش شما به اضطراب کمک می کند.

۲- بامیه

بامیه حاوی ماده ی فولات است، نوعی ویتامین B که تولید دوپامین یا همان هورمون شادی آور می کند. این هورمون به گونه ای بر مغز اثر می گذارد که باعث احساس لذت می شود. به همین دلیل بامیه یکی از مؤثرترین مواد غذایی برای کاهش اضطراب محسوب می شود.

۳- اوت میل

با خوردن یک کاسه اوت میل (ترکیب شیر با جو دو سر پرک شده) می تواند به شما احساس آرامش دهد. خوردن کربوهیدرات های پیچیده باعث افزایش تولید سرتونین می شود، یکی از مواد شیمیایی مغز که هورمون های اضطراب را کاهش می دهد.

۴- شکلات تلخ

آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو به آرام گرفتن عروق خونی کمک می کنند، مسأله ای به کاهش فشار خون و افزایش گردش خون کمک می کند و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

۵- سیب زمینی

بی دلیل نیست وقت هایی که احساس اضطراب می کنیم سراغ مواد غذایی نشاسته داری مثل سیب زمینی می رویم. به این مسأله گرسنگی احساسی گفته می شود یعنی وقت هایی که نه برای تأمین سوخت مورد نیاز بدن، بلکه صرفاً برای لذت بردن غذا می خوریم. ما نیازی به این کالری ها نداریم اما چون مواد غذایی پرکالری به ما انرژی می دهند به آن ها جذب می شویم. به همین دلیل است که وقت هایی که اضطراب داریم به مواد غذایی قندی یا پرچرب روی می آوریم.

سیب زمینی های شیرین اضطراب را کاهش می دهند اما مراقب افزودنی ها و چاشنی هایی که برای مزه دار کردن آن استفاده می کنید باشید تا تبدیل به یک وعده ی غذایی پرچرب نشود. برای مزه دار کردن سیب زمینی می توانید از مقادیر کمی سبزی و ادویه استفاده کنید.

۶- کیوی

این میوه ی خوشمزه مملوء از تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود که عصب های ما را آرام می کند و به خلق و خوی ما ثبات می بخشد. اضطراب می تواند باعث بی خواب شدن ما هم شود و تحقیقات نشان داده مصرف کیوی به طور منظم می تواند کمک کند سریع تر به خواب برویم و خواب شبانه ی آسوده تری داشته باشیم.

۷- اسفناج

وقتی دچار اضطراب می شویم، ماهیچه های ما منقبض می شوند، نمی توانیم درست فکر کنیم، خواب مان مختل می شود و فشار خون مان بالا می رود. یکی از مواد مغذی ای که می تواند به تسکین این نشانه ها کمک کند، منیزیم است، اما وقتی مضطرب می شویم، سطح منیزیم در بدن ما افت می کند. سبزیجات برگ دار و سبز رنگی مثل اسفناج مملوء از مواد مغذی ای مثل منیزیم هستند.

۸- چای سبز

عمده ماده ی مغذی موجود در گیاه چای سبز، اسید آمینه ی ال-تیانین است. تحقیقان نشان داده ال- تیانین از خواص ضد اضطرابی برخوردار است و بدون اینکه مغز را خواب آلود کند می تواند به آن آرامش ببخشد. یک امتیاز دیگر چای سبز این است که احتمالاً بر خلاف قهوه، شما را دچار اضطراب نمی کند.

۹- تخم آفتابگردان

احساس اضطراب اغلب باعث می شود بدن وارد حالت «جنگ یا گریز» شود (واکنش جنگ یا گریز به عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما اطلاق می شود)، مسأله ای که به غدد فوق کلیوی فشار وارد می کند. تخم آفتابگردان سرشار از ویتامین B5 است که به عملکرد غدد فوق کلیوی کمک می کند، مسأله ای که اهمیت زیادی در مدیریت اضطراب دارد.

۱۰- پرتقال

پرتقال و دیگر مرکبات حاوی ماده ای به نام میواینوزیتول است، یکی از انواع طبیعی ویتامین B که مقادیر زیادی از آن در مغز و دستگاه عصبی ما وجود دارد. غشای سلولی، عضلات و عملکرد عصبی بدن، همگی وابسته به میواینوزیتول هستند. میواینوزیتول به سلامت عاطفی ما و برخورداری از یک روحیه ی خوب کمک می کند.

۱۱- گردوی سیاه

وقتی اضطراب بر ما غلبه می کند، فشار خون ما بالا می رود. تحقیقی نشان داد مصرف گردو و روغن گردو روی سطح کلسترول های مضر تأثیر داشت. خوردن گردو به کاهش فشار خون افراد بزرگسال، هم در زمان آرامش و هم در هنگام اضطراب کمک کرده بود.

۱۲- هویج

سبزیجات ترد بهترین مواد غذایی برای کاهش اضطراب هستند. هویج، سیب یا کرفس همگی چنین تأثیری دارند. صدای قرچ قرچی که از جویدن این مواد غذایی به وجود می آید، به ما احساس آرامش می دهد. به علاوه، جویدن این مواد غذایی ترد به تسکین سفتی و انقباض فک، که یکی از عمده نقاط تجمع اضطراب در بدن است، کمک می کند. عمل جویدن می تواند به ما کمک کند تمرکز خود را معطوف به چیز دیگری کنیم و به رفع اضطراب کمک می کند.

منبع: thehealthy
دیجیاتو
بدون نظر

ورود