طبق توییتی که روز گذشته جک دورسی منتشر کرد توییتر از روز جمعه یکم آذر ماه کلیه تبلیغات سیاسی روی پلتفرم خود را در سراسر دنیا ممنوع خواهد کرد.

این محدودیت هم شامل حال تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می شود و هم تبلیغاتی که با هدف آگاه سازی مردم از موضوع انتخابات صورت می گیرد، با این حال تبلیغاتی که مردم را تشویق به رای دادن می کنند همچنان اجازه انتشار در توییتر را خواهند داشت و برخی استثناهای دیگر نیز در این باره وجود دارد. دورسی در توییت خود همچنین وعده داد که از تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ماه) سیاست کاملی را در این رابطه تدوین خواهد کرد.

او در توییتر خود چنین گفت:

برخی ممکن است استدلال شان این باشد که اقدام ما ممکن است به نفع متصدیان باشد اما ما جریان های اجتماعی زیادی را دیده ایم که بدون تبلیغات سیاسی مقیاسی گسترده پیدا کرده اند.

تبلیغات سیاسی

این تصمیم توییتر بعد از هفته ها بروز دردسر برای فیسبوک بابت همین مساله اتخاذ شده است. اوایل این ماه کمپین ریاست جمهوری جو بایدن نامه هایی را برای فیسبوک، توییتر و یوتیوب ارسال کرد و از آنها خواست جلوی تبلیغات غلط و گمراه کننده را بگیرند. در واقع علت این بود که کمپین بایدن از سوی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ هدف تبلیغاتی قرار گرفت که در آن ادعاهای بی پایه و اساسی مبنی بر ارتباط خانواده بایدن با دولت اوکراین مطرح شده بود.

فیسبوک در جوابیه این نامه اعلام کرده بود که ادعاهای مطرح شده از سوی سیاستمداران در تبلیغاتی که روی این پلتفرم قرار می گیرند را از نظر صحت و درستی بررسی نمی کند.

البته توییتر تا پیش از این سیاست هایی را برای جلوگیری از مطرح شدن ادعاهای نادرست از جانب سیاستمداران روی پلتفرم خود داشت اما هنوز این سیاست ها را به طول کامل اجرا نکرده است. اوایل تابستان این پلتفرم اعلام کرد آن دسته از توییت های مربوط به شخصیت های شناخته شده نظیر ترامپ را که قوانین آن را نقض می کنند خاکستری خواهد کرد و همزمان توانایی کاربران در اشتراک گذاری آنها را نیز محدود می کند. اما از آن زمان تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

تبلیغات سیاسی در توییتر

اما در خبری که روز سه شنبه همین هفته در نشریه USA Today منتشر شد، فیسبوک بار دیگر بر مواضع قبلی خود مبنی بر آزادی تبلیغات سیاسی تاکید کرده بود و به نقل از دو تن از مدیران آن چنین آمده بود:

ما نباید به دروازه بان حقیقت برای تبلیغات نامزدها بدل شویم.

دورسی اما نظر دیگری دارد و در این رابطه در توییترش چنین گفته:

این [منظور تبلیغات سیاسی است] آزادی بیان نیست. این یعنی پرداخت پول برای رسیدن به مردم. و پرداخت کردن برای افزایش شمار مخاطبان موضوعات سیاسی پیامدهای قابل توجهی دارد که شاید زیرساخت های دموکراتیک امروزی برایش آماده نباشند.

تبلیغات سیاسی
ما تصمیم گرفتیم کلیه تبلیغات سیاسی در توییتر را در سطح جهانی متوقف کنیم. ما باور داریم که پیام های سیاسی باید به دست بیایند نه اینکه خریداری شوند. چرا؟ بنابر دلایل متعدد...