ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

علت رشد مقطعی قیمت خودرو ها در بازار اعلام شد

برخلاف پیش‌بینی فعالان بازار، بسیاری از خودروها در هفته جاری با افزایش قیمت همراه شد. هفته گذشته همزمان با تخلیه حباب قیمت خودرو ها، برخی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

برخلاف پیش‌بینی فعالان بازار، بسیاری از خودروها در هفته جاری با افزایش قیمت همراه شد. هفته گذشته همزمان با تخلیه حباب قیمت خودرو ها، برخی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده بودند که در هفته جاری نیز افت قیمت‌ها تداوم خواهد داشت این در شرایطی است که برخلاف پیش‌بینی این کارشناسان، نه تنها قیمت‌ها در بازار افت نکرد بلکه نسبت به هفته گذشته قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان روند صعودی به خود گرفت.

با این حال گفته می شود، افزایش جزئی قیمت خودرو ها در بازار مقطعی است و به دنبال کاهش صدور فاکتور توسط شرکتها در بازار رخ داده؛ در این شرایط متقاضیان واقعی بازار باید آگاه باشند و با افزایش قیمت برخی از خودروها در بازار نسبت به خرید دست نگه داشته و یا جایگزین دیگری را انتخاب کنند تا موج روانی که توسط دلالان ایجاد شده فروکش کند.

جریان کلی بازار خودرو با وجود اینکه در هفته های پایانی تابستان با روند نزولی همراه بود اما در اولین ماه از فصل پاییز با تغییر این جریان، قیمت ها با روند صعودی مواجه شد. افزایش قیمت‌ها در شرایطی در دومین ماه از پاییز نیز همچنان ادامه دارد که سایر بازارها به خصوص بازار سکه و ارز جریان با ثابت و آرامی را در یکی دو ماه اخیر داشتند و نوسان قیمتی چندانی در این بازارها شاهد نبودیم.

تغییر جریان قیمتی در بازار در حالی رخ داده که در هفته گذشته همزمان با کاهش حباب قیمتی بسیاری از خودروها، اغلب کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده و معتقد بودند که با این شرایط و تثبیت نرخ ارز در هفته های آتی بازار قیمت و تقاضا با تغییر خاصی روبرو نخواهد شد.

در این ارتباط دیدگاههای متفاوتی از سوی فعالان بازار مطرح می شود و بر این اساس برخی فعالان علت وضع کنونی آغاز موج جدید دلالی در بازار خودرو عنوان می کنند اما برخی کارشناسان تاکید دولت و سازمان استاندارد بر توقف تولید خودروهای پرتیراژ را در وضع کنونی بازار قیمت ها موثر می دانند اما در این میان برخی از فعالان بازار خودرو علت جریان صعودی قیمت ها را مدیریت بازار توسط خودروسازان و همچنین روند کند فاکتور کردن برخی از خودروها و کاهش عرضه توسط شرکتها عنوان می کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو معتقد است: «افزایش جزئی قیمت خودرو ها در بازار طبیعی و مقطعی است و به دنبال کاهش صدور فاکتور توسط شرکتها در بازار رخ داده هر چند در این شرایط متقاضیان واقعی بازار باید آگاه باشند و با افزایش قیمت برخی از خودروها در بازار نسبت به خرید دست نگه دارند و یا جایگزین دیگری را انتخاب کنند تا موج روانی که توسط دلالان ایجاد شده فروکش کند.»

سعید موتمنی اظهار داشت: «متاسفانه دلالان به دنبال کاهش عرضه در بازار، قیمت خودرو ها را سلیقه ای افزایش می دهند در حالی که در این شرایط مشتریان باید آگاه باشند و با مدیریت تقاضا در دام سودجویان گرفتار نشوند.»

وی در عین حال معتقد است: «به رغم مطالب منتشر شده در خصوص بازار خودرو ، قیمت ها افزایش چندانی نداشته و طرح چنین التهاباتی در بازار قیمت ها عمدتا از سوی سایت ها مدیریت می شود.»

قیمت خودرو

آرامش و ثبات نسبی در بازار خودرو

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران گزارش میدانی بازار خودرو حاکی از آرامش و ثبات نسبی در قیمت هاست و تنها در بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون کمی نوسان قیمت وجود دارد که ناشی از کاهش عرضه در روزهای اخیر بوده و موجب نوسان جزئی قیمت در برخی از خودروها شده و در هفته های جاری این جریان تغییر مسیر خواهد داد.

موتمنی با اشاره به اینکه قیمت بازار را ارز تعیین می کند، تصریح می کند: «در شرایطی که نوسان ارزی وجود ندارد نباید هیچ کالایی نوسان قیمت داشته باشیم و تنها قیمت نوسان کالا زمانی ایجاد می شود که عرضه کاهش می یابد از این رو اوضاع بازار خودرو و قیمت ها نیز با توجه به کاهش عرضه مقطعی است.»

توقف تولید خودروهای پرتیراژ تاثیری در بازار نخواهد داشت

این فعال بازار خودرو همچنین با توجه به اعلام زمانبندی توقف تولید ۳ محصول پرتیراژ سایپا، گفت: «توقف این تولیدات هیچ تاثیری بر قیمت خودرو ها در بازار نخواهد داشت چرا که مشتری با عرضه محصولات جایگزین، نیاز خود را از این بخش تامین خواهد کرد.»

موتمنی در ادامه با اشاره به اینکه بازار داغ خودرو تنها در سایت های خرید و فروش وجود دارد و در بازار خودرو چنین جویی وجود ندارد گفت: «هر خودرویی قیمت واقعی دارد و مشتری باید نسبت به این مساله آگاه باشند و با هر قیمتی خرید نکند.»

به گفته وی با کاهش قدرت خرید مردم امروز خودروهای بالای ۴۰۰ میلیون خریداری در بازار ندارد و عمده مشتریان زیر ۴۰۰ میلیون نیز به دنبال خودروهای مونتاژی، چینی و دست دوم وارداتی هستند.

به بازار خودرو برویم و ببینیم منحنی قیمت خودرو ها طی هفته جاری چه تغییراتی را تجربه کرده است. بر اساس ارزیابی ها هم اکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد که در مقایسه با هفته گذشته ۲ میلیون تومان صعود را نشان می‌دهد. تیپ ۲ این خودرو نیز که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۷۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶صندوقدار نیز در حال حاضر ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی آن حکایت دارد.

همچنین مدل‌های پژو ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۱۶۴میلیون تومان دارد که نسبت به هفته گذشته حدود ۴ میلیون تومان جهش داشته، همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز که حدود ۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر با ۳۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز با قیمت ۸۴ میلیون تومان خرید و فروش می شود که نشان از رشد ۳ میلیون تومانی این خودرو در هفته جاری و نسبت به هفته گذشته دارد. پژو ۴۰۵ مدل GLX نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، ۷۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه بررسی بازار نشان می دهد دنا معمولی به مرز ۱۰۸میلیون تومان رسیده و این یعنی خودروی موردنظر نسبت به هفته گذشته ۳ میلیون تومان رشد قیمت داشته است همچنین مدل دنا با سقف سانروف و همچنین پلاس این محصول نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته به ترتیب ۱۲۶ و ۱۵۱ میلیون تومان رسیده است ضمن اینکه فعالان بازار در مورد رانا و سمندEF7 نیز خبر از افزایش قیمت می‌دهند. رانا که حدود ۴ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر خودرویی ۸۰ میلیون تومانی به شمار می‌رود. سمندEF7 هم با توجه به رشد قمیت در هفته جاری، در حال حاضر ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

منحنی قیمت خودرو های تولیدی سایپا نیز بنا به گفته فعالان بازار نیز با تغییراتی مواجه شده است به طوری که پراید ۱۳۱ قیمتی برابر ۴۴ میلیون هزار تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر حدود ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. مدل ۱۱۱ پراید هم که از موج افزایش قیمت هفته جاری در امان نبوده، با حدود ۴۸ میلیون تومان قابل خرید است. دیگر محصول سایپایی‌ها به نام ساینا نیز قیمتی برابر با ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول نیز ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در نهایت تیبا هم که افزایش قیمت را تجربه کرده، در مدل صندوقدار قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان دارد و مدل هاچ بک این محصول نیز در حال حاضر محصولی ۵۷ میلیون تومانی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی