ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

0c6590ee-ncv-japan-2
خودرو

با نانو سلولز آشنا شوید؛ اولین خودرو گیاهی جهان

نمایشگاه خودروی توکیو که هر دو سال یک بار در روزهای پایانی ماه اکتبر برگزار می شود، وارد چهل و ششمین دوره خود شده و از هفته پیش میزبان علاقه مندان اتومبیل و صنعت حمل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

نمایشگاه خودروی توکیو که هر دو سال یک بار در روزهای پایانی ماه اکتبر برگزار می شود، وارد چهل و ششمین دوره خود شده و از هفته پیش میزبان علاقه مندان اتومبیل و صنعت حمل و نقل است. این دوره از نمایشگاه خودروی توکیو با شعار "آینده باز" افتتاح شده و مثل ادوار قبلی عمدتا مدل های مفهومی خودروسازان ژاپنی ستاراگان آن هستند. از جمله مهم ترین مفهومی های معرفی شده در این دوره می توان به نیسان آریا، تویوتا e-Racer، لکسوس LF-30، مزدا MX-30 و میتسویشی MI-Tech اشاره کرد.

اما در بین انبوه مدل های معروف، یک مدل خاص نیز دیده می شود که ماحصل پروژه ای تحقیقاتی است. این مدل "اتومبیل نانو سلولزی" (Nano Cellulose Vehicle) نام دارد و همانگونه که از نامش پیداست در ساخت آن از نانوفیبرهای سلولزی استفاده شده است.

106a418f-ncv-concept-tokyo-2

اتومبیل نانو سلولزی در واقع نتیجه همفکری کنسرسیومی است که در سال 2016 با حمایت وزارت محیط زیست ژاپن ایجاد شده؛ این کنسرسیوم از 22 دانشگاه، موسسه، خودروساز و شرکت تامین کننده تشکیل یافته و تویوتا یکی از مطرح ترین اعضای آن به شمار می رود.

6a6a9d06-ncv-concept-tokyo-7

بخش هایی مثل درها، سقف، کاپوت و حتی سازه اصلی خودروی سبز ژاپنی ها از نانو سلولزهای بدست آمده از گیاهان و ضایعات زراعی ساخته شده اند؛ بدنه هم توسط یکی از طراحان تویوتا به نام یوزو نیمی (Yuzo Niimi) طراحی شده است.

fb3b7aad-ncv-japan-3
در اتومبیل نانو سلولز خبری از آینه های جانبی نیست

اتومبیل دوستدار محیط زیست ژاپنی ها جثه نسبتا کوچکی دارد. در نمای روبرو چراغ های T شکل و ورودی هوای بزرگ مرکزی بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می کند. درهای پروانه ای، رینگ های چند پره، چراغ های L شکل، شبکه لانه زنبوری و دیفیوزر از ویژگی های بارز اتومبیل نانو سلولز در نمای جانبی و عقب هستند.

78773071-ncv-concept-tokyo-1

در داخل کابین شاهد بکارگیری فراوان چوب در قسمت هایی چون داشبورد، فرمان و پنل درها هستیم. همانطور که در تصاویر نیز می توانید مشاهده فرمایید، فرمان D شکل این خودرو همانند برخی مدل های کلاسیک به صورت دو شاخه طراحی شده و از نقش و نگار گل ها برای تزئین آن استفاده شده است. پدال های موجود در پشت فرمان نشان می دهند امکان کنترل گیربکس به صورت دستی وجود دارد.

در پشت فرمان دو نمایشگر دیجیتال نصب شده، یکی از این نمایشگرها برای ارایه فاکتورهایی چون سرعت و دیگری برای نمایش تصاویر زنده دوربین های جانبی کاربرد دارند.

097604b7-ncv-concept-tokyo-6

درباره مشخصات فنی اتومبیل نانو سلولزی اطلاعاتی در دست نیست، اما برخی منابع از به کارگیری یک پیشرانه هیدروژنی در آن خبر داده اند. نکته تعجب برانگیز اینکه این منابع حداکثر سرعت خودرو را تنها 20 کیلومتر اعلام کرده اند؛ در صورت درستی، این موضوع با طراحی کاملا اسپرت نانو سلولز در تضاد خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی