ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

18c33c04-steve-wozniak-0
خودرو

استیو وزنیاک رویای خودروهای خودران را غیر قابل تحقق دانست

استیو وزنیاک نابغه دنیای تکنولوژی که در سال 1978 با همکاری استیو جابز کمپانی اپل را بنیانگذاری کرد، پیش از این عقیده داشت تولید اتومبیل های کاملا خودران ممکن بوده و بالاخره دیر یا زود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

استیو وزنیاک نابغه دنیای تکنولوژی که در سال 1978 با همکاری استیو جابز کمپانی اپل را بنیانگذاری کرد، پیش از این عقیده داشت تولید اتومبیل های کاملا خودران ممکن بوده و بالاخره دیر یا زود چنینی مدل هایی وارد خیابان ها خواهند شد.

در آن زمان آقای وزنیاک بر این باور بود که در آینده خودروهای رباتیک خواهند توانست مسیر پیش رو را به طور دقیق بررسی نموده و مثل انسان ها بسته به شرایط واکنشی مناسب از خود نشان دهند. این چهره مشهور دنیای تکنولوژی امیدوار بود شرکت اپل رویای تولید اتومبیل های خودران بدون فرمان را به واقعیت تبدیل کند.

اما به نظر می رسد با گذشت چند سال نظر آقای وزنیاک عوض شده، چرا که او دیگر نسبت به تولید اتومبیل های خودران سطح 5 خوشبین نیست. به گفته آقای وزنیاک تعداد شرایط و سناریوهای غیرقابل پیش بینی در جاده ها و خیابان ها آنقدر زیاد است که یک اتومبیل خودران نمی تواند همیشه در مواجهه با آنها تصمیم درستی بگیرد.

وی پیشنهاد می کند به جای اینکه تکنولوژی کنترل وسیله نقلیه را به طور کامل در اختیار بگیرد، بهتر است در برخی شرایط معین از آن برای هدایت خودرو کمک گرفته شود.

در کنفرانس انقلاب خودرو که چندی پیش توسط شرکت جی دی پاور در لاس وگاس برگزار شده، آقای وزنیاک گفته:

من دیگر حامی ایده فناوری خودران سطح 5 نبوده و از آن صرف نظر کرده ام. من حتی نمی دانم که آیا در طول حیات خود شاهد اتفاق افتادن آن خواهم بود یا خیر.

هم موسس اپل در ادامه صحبت های خود افزوده تنها زمانی می توان به اتومبیل های خودران اعتماد کرد که تغییراتی در جاده ها داده شده و از آنها نقشه هایی دقیق تهیه نمود؛ همچنین باید شرایطی پدید آورد که هیچ اتفاق غیر منتظره ای در جاده ها و مسیرها رخ ندهد.

ناگفته پیداست که تحقق این شرایط تقریبا غیرممکن بوده و نمی توان در کل شبکه ارتباط زمینی یک کشور از بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی پیشگیری کرد.

علاوه بر موارد یاد شده آقای وزنیاک از عدم تطابق انتظارات مشتریان با توانایی های اتومبیل های کاملا خودران خبر داده است. وی در این باره گفته عموم مردم به واسطه اطلاعات نادرستی که دریافت کرده اند، فکر می کنند سیستم های پیشرفته اتومبیل های خودران توانمندی هایی مشابه با مغز انسان داشته و هنگام مواجهه شدن با شرایط جدید قادر هستند با تحلیل متغیرها، در کسری از ثانیه تصمیم درستی بگیرند؛ حال آنکه در عمل اینگونه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    البته ایشون منظورش تو دهه پیش رو هستش نه برای همیشه .....چون بالاخره علم در حال پیشرفت هست سما نمیتونی بگی چیزی که امروز و با دانش امروز شدنی نیست ، در آینده هم شدنی نیست ....

مطالب پیشنهادی