ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خفاش های خون آشام
علمی

رابطه دوستی عجیب خفاش های خون آشام

گروهی از محققین موفق شدند از رابطه دوستی عجیب خفاش های خون آشام پرده بردارند. به گفته این محققین، خفاش‌هایی که مدتی را در کنار هم در اسارت به سر برده و با یکدیگر دوست ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۱

گروهی از محققین موفق شدند از رابطه دوستی عجیب خفاش های خون آشام پرده بردارند. به گفته این محققین، خفاش‌هایی که مدتی را در کنار هم در اسارت به سر برده و با یکدیگر دوست شده بودند، پس از رهاسازی در فضای آزاد نیز دوستی خود را حفظ کرده‌اند.

بر اساس نتایج محققین، شرایط محیط خارجی و همچنین رابطه صمیمانه داخلی این خفاش های خون آشام، در فعالیت‌هایی نظیر اشتراک گذاری غذا، نظافت اجتماعی و روابط خویشاوندی نمود پیدا کرده است که می‌توان این فعالیت‌ها را پس از آزاد شدن در فضای وحش نیز مشاهده کرد.

خفاش های خون آشام

این تحقیقات طی ۲۲ ماه و روی گونه معمول خفاش های خون آشام به نام دزمودوس رتوندوس (Desmodus rotundus) صورت گرفته است. محققین برای این منظور، ۲۳ خفاش ماده را از میان دسته ۲۰۰ تایی خفاش‌ها جدا کردند و برای تحقیق به آزمایشکاه برند. البته پیش از جمع‌آوری این خفاش‌ها،‌ محققین روابط اجتماعی آن‌‌ها را نیز زیر نظر گرفتند.

محققین، صمیمیت هر خفاش با خفاش دیگر را به کمک رابطه پیرسون اندازه‌گیری کردند. این گراف روابط دوتایی خفاش‌ها را به ۳ دسته خویشاوندی، نظافت اجتماعی و اشتراک‌گذاری غذا تقسیم کرده است و به کمک این دسته‌بندی‌ها توانسته‌اند روابط دوستی میان خفاش‌ها را کشف کنند.

خفاش های خون آشام

پس از آزمایش‌های محققین، خفاش‌ها در فضای آزاد رها شدند و توسط دستگاه‌های ردیابی پیشرفته، تحت نظارت قرار گرفتند. یکی از این دستگاه‌ها سنسور‌ مجاورت سنج با رزولوشن بالا است که به صورت اختصاصی توسط تیم تحقیقاتی تهیه شده است. محققین دریافتند که روابط بر پایه همکاری خفاش های خون آشام که در حبس به سر می‌بردند، در فضای آزاد نیز دیده می‌شود.

یکی از نتایج این تحقیقات، در رابطه با غذای به اشتراک گذاشته است. دانشمندان عقیده دارند که رابطه مستقیمی بین گرفتن غذا و به اشتراک گذاشتن غذا وجود دارد. همچنین روابط خویشاوندی نیز بیشتر تحت تاثیر نظافت اجتماعی و اشتراک گذاری غذا قرار می‌گیرند.

با تمام این تفاسیر، اگر روزی از خواب بلند شدید و دیدید که با خفاش های خون آشام در حبس به سر می برید، سعی کنید تا با یکی از آن‌ها دوست شوید، زیرا در این صورت مطمئن خواهید بود که دوستی شما تا ابد ادامه خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی