ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اخبار کارت سوخت: دلیل تاخیر دوماهه در تحویل کارت های سوخت المثنی چیست؟

پس از مدت‌ها کشمکش، سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری و به خودروها سهمیه سوخت ماهیانه داده شد. بنابراین باید از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها استفاده شود و با صدور تمام کارت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

پس از مدت‌ها کشمکش، سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری و به خودروها سهمیه سوخت ماهیانه داده شد. بنابراین باید از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها استفاده شود و با صدور تمام کارت سوخت های ثبت نامی، استفاده از کارت سوخت جایگاه ها نیز ممنوع می شود.

قیمت بنزین

در این مطلب می توانید کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به پروسه صدور، توزیع و استفاده از کارت سوخت را مطالعه بفرمایید. با ما همراه باشید:

دلیل تاخیر دوماهه در تحویل کارت های سوخت المثنی چیست؟ [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است: «قطعی سامانه هوشمند سوخت می‌تواند به شبکه ارتباطی دفاتر پلیس + ۱۰ مربوط باشد که معمولا، بلافاصله توسط پژوهش و توسعه ناجی پوشش داده می‌شود. همچنین می‌تواند مربوط به ارتباط بین سازمانی این دفاتر با سامانه هوشمند سوخت برای ثبت درخواست المثنی باشد که معمولا اگر حمله سایبری رخ ندهد، این ارتباط با پژوهش و توسعه ناجی، همواره برقرار است.»
وی ادامه داد: «چرخه تولید کارت هوشمند سوخت، حدود یک ماه طول می‌کشد؛ اما با توجه به توقف ثبت درخواست‌ها این فرآیند دو ماه زمان می‌برد. سهمیه خودرو‌های شخصی، ۹ ماه در کارت آن‌ها باقی می‌ماند و مشکلی بابت این تاخیر در میزان سهمیه‌ها وجود نخواهد داشت.»

آغاز نام‌‌‌‌‎نویسی کارت سوخت المثنی [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

متقاضیان صدور کارت سوخت المثنی از روز دوشنبه ۸ آذر ماه با مراجعه به دفاتر پیشخوان پلیس می‌توانند برای ثبت درخواست خود اقدام کنند.

اولویت صدور کارت سوخت المثنی برای خودروهای گازسوز و خودروهای عمومی بنزین‌سوز است.

بنزین جبرانی از ساعت ۳:۳۰ بامداد یکم آذرماه قابل استفاده است [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی:

۱۰ لیتر بنزین جبرانی بر اساس مصوبه هیئت وزیران به‌منظور قدردانی از همراهی هموطنان عزیز در جریان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت از ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه (یکم آذرماه) قابل استفاده است.

زمان صدور کارت‌های سوخت کاهش یافت [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ابطال کارت‌های سوخت صادر شده و موجود در پست پس از گذشت ۶ ماه خبر داد و گفت: «در حال حاضر زمان صدور کارت‌های سوخت کاهش یافته است.»

فاطمه کاهی با اشاره به زمان صدور کارت سوخت گفت: «این فرآیند به روز شده و به محض اینکه فرد درخواست خود را در پلیس +۱۰ ثبت می‌کند ۲۰ روز زمان فرآیند صدور کارت طول می‌کشد که شامل راستی آزمایی ناجا، راستی آزمایی شرکت ملی پخش، شخصی‌سازی اطلاعات کارت سوخت و در نهایت، پاکت‌گذاری کارت است و تا زمانی که کارت تحویل اداره پست می‌شود حدودا ۲۰ روز زمان می‌برد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر صدور کارت سوخت به روز است و به محض اینکه مالکان خودرو در خواست خود را ثبت می‌کنند، می‌توانند به سامانه WWW.EPOLICE.IR مراجعه و فرآیند را مشاهده کنند، ادامه داد: «در این سامانه تمام مراحل صدور کارت سوخت درج شده و زمانی که کارت صادر می‌شود مالک خودرو می‌تواند پس از صدور کارت سوخت و تعیین بارکد پستی آن در سایت مذکور با مراجعه به باجه پستی مشخص و به همراه مدارک مورد نیاز، نسبت به دریافت کارت خود اقدام کند.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مالکان خودرو پس از گذشت یک هفته از ثبت درخواست خود می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور فرآیند صدور کارت را به طور کامل مشاهده کنند، گفت: «تمام کارت‌هایی که از سال‌های قبل تا ۶ ماه اخیر در اداره پست قرار داشته، تعیین تکلیف شده اما از این به بعد کارت‌هایی که بیش از ۶ ماه در باجه معطله باقی می‌ماند، ابطال می شود لذا از هموطنان تقاضا داریم که نسبت به دریافت کارت‌های صادر شده اقدام کنند.»

اگر رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اید، بخوانید [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

نحوه بازیابی و حذف رمز کارت سوخت برای مالکان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اند، در این گزارش بیان شده است.

در باره زمانی 16 مرداد 98 لغایت 16 شهریور 98، چهار رقم انتهای کد ملی شخصی که کارت سوخت به نام او صادر شده، به عنوان رمز پیش فرض تعریف شده است؛ بنابراین، هنگام سوختگیری باکارت سوخت شخصی، درصورت فراموش کردن رمز کارت سوخت و درخواست رمز مجدد، می‌توان با وارد کردن رمز پیش فرض یعنی چهار شماره سمت راست کدملی، کارت را فعال کرد.

لازم است مالکان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اند، ابتدا 4 رقم پایانی کد ملی شخصی که نام آن در کارت سوخت درج شده است را امتحان کنند و در صورت بروز خطا، جهت حذف رمز، اقدام کنند.

حذف رمز کارت سوخت چگونه انجام می‌شود؟

این کار نیازمند مراجعه مالک وسیله نقلیه به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور به همراه مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه است.

تاکید می‌شود که حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت الزامی بوده و درخواست این کار توسط شخص دیگر، صرفا با ارائه وکالتنامه محضری یا برگه انحصار وراثت امکان پذیر است.

مدارک هویتی لازم برای حذف رمز کارت هوشمند سوخت برای اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از:

اشخاص حقیقی: یکی از مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه)

اشخاص حقوقی: معرفی نامه رسمی سازمان مربوطه با درج شماره ملی به همراه کارت ملی نماینده معرفی شده

مدارک شناسایی وسیله نقلیه هم شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه است.

پس از ارائه این مدارک، مالک یا وکیل قانونی او باید نسبت به تکمیل فرم درخواست رمز گشایی اقدام کند. ضمن این که باید توجه شود، در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت دارای فیزیک سالم یعنی بدون چسب خوردگی، شکستگی و ...، جهت حذف رمز آن الزامی است.

صاحبان کارت‌های سوخت، در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری، می‌توانند با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

با پول نقد وارد جایگاه‌های سوخت نشوید [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد:

از زمان شیوع ویروس کرونا بانک مرکزی دستورالعمل‌های مختلفی مبنی بر دریافت نکردن پول نقد صادر کرده که به جایگاه‌ها هم ابلاغ شده و تقاضای ما از مردم این است که از کارت های بانکی خود برای پرداخت هزینه سوخت استفاده کنند.

زیرساخت غیرحضوری شدن صدور کارت سوخت المثنی فراهم نیست [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

با اوج گیری مجدد شیوع بیماری کرونا در کشور، یکی از درخواست‌های مردم از مسئولان، تلاش برای افزایش ارائه خدمات به شیوه غیر حضوری است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به درخواست‌های مردمی مبنی بر ارائه خدمت غیرحضوری صدور کارت سوخت المثنی اعلام کرد: «فرآیند درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی بر اساس اطلاعات خودرویی پلیس راهور ناجا صورت می‌پذیرد و این امر، یک فرآیند بین سازمانی و مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی با ملاحظات فنی و امنیتی است. به همین دلیل غیرحضوری شدن این خدمت تاکنون امکان پذیر نشده است.»

با توجه به گستردگی دفاتر پلیس+10، هموطنان متقاضی کارت هوشمند سوخت المثنی، باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به این دفاتر مراجعه کنند.

بنابراین؛ در حال حاضر و با فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، مالکان تمامی وسایل نقلیه شامل خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که کارت هوشمند سوخت آن‌ها مفقود شده، باید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 نسبت به ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی خود اقدام کنند و به طور متوسط، حدود دو ماه زمان نیاز است تا کارت جدید هوشمند سوخت به دست این دسته از مالکان وسایل نقلیه برسد.

مراقب پیام‌های جعلی درباره بنزین باشید [به روز رسانی] - خرداد 1400

پیام‌هایی هم چون اطلاع‌ رسانی در مورد میزان سهمیه سوخت و یا راه‌های افزایش سهمیه، دریافت کارت سوخت بیشتر و پیام‌هایی از این قبیل تماما جعلی بوده و هیچ اعتباری ندارد و مردم باید هوشیار باشند و بدانند که اطلاع‌رسانی در این موارد تنها از سمت منابع معتبر صورت می‌گیرد.

به تازگی نیز شرکت پخش فراورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای در این باره صادر و اعلام کرد که پورتال اطلاع‌رسانی به آدرس www.niopdc.ir یا تماس با مرکز پاسخگویی این شرکت به شماره 09627 بهترین راه اطلاع از وضعیت سهمیه و یا صدور کارت سوخت است و هرگونه پیام و یا ایجاد ارتباط خارج از راه‌های ارتباطی مورد نظر، تأیید نمی‌شود.

سقف ذخیره کارت‌های سوخت مفقودی چه میزان است؟ [به روز رسانی] - آبان 99

سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی:

سقف ذخیره سهمیه بنزین در کارت‌های سوخت ۵۴۰ لیتر است و مالکان خودرو به هیچ عنوان نگران حذف سهمیه خودرو خود نباشند. از زمان درخواست کارت سوخت تا زمانی که کارت به دست افراد می‌رسد، سهمیه ماهانه بنزین در کارت شارژ می‌شود و جای نگرانی برای از بین رفتن ذخیره سهمیه بنزین نیست.

حداکثر زمان انتظار برای صدور کارت سوخت 3 ماه است [به روز رسانی] - شهریور 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: «حداکثر زمان انتظار برای صدور کارت سوخت 3 ماه است و اگر کسی پس از سه ماه کارت‌سوخت به دستش نرسید، باید مراتب را از درگاه اینترنتی epolice.ir و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، پیگیری کند.»

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره آخرین وضعیت صدور کارت‌های سوخت گفت: «درخواست‌های ماه اردیبهشت بطور کامل صادر شده است و هم اکنون در حال صدور درخواست‌های ماه خرداد هستیم.»

وی با رد برخی ادعا مبنی بر تاخیر ۶ ماهه صدور کارت سوخت المثنی، افزود: «حداکثر زمان انتظار برای صدور کارت‌سوخت ۳ ماه است و اگر کسی پس از سه ماه کارت‌سوخت به دستش نرسید، باید مراتب را از درگاه اینترنتی epolice.ir و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، پیگیری کند.»

کاهی گفت: «ممکن است یکی از دلایل تاخیر در ارسال کارت‌سوخت، حضور نداشتن متقاضی در آدرس قید شده به هنگام مراجعه مامور پست باشد، بنابراین متقاضیان می‌توانند با استعلام کارت‌سوخت خود در سامانه پلیس، از محل نگهداری کارت خود در مراکز پست مطلع شوند و برای دریافت آن اقدام کنند.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأخیر به‌وجود آمده در فرآیند صدور و ارسال کارت سوخت را به دلیل شرایط ویژه شیوع کرونا در کشور دانست و گفت: «پیش از این حداکثر مدت انتظار برای صدور کارت سوخت کمتر از دوماه بود، اما با شرایط بوجود آمده این مدت انتظار به حدود سه ماه افزایش یافته است.»

وی با تأکید بر اینکه این افزایش زمان صدور کارت سوخت تنها مربوط به خودرو‌های شخصی است، تأکید کرد: «مدت انتظار صدور کارت سوخت خودرو‌های عمومی همچون گذشته بوده و وقفه‌ای در این زمینه به‌وجود نیامده است.»

صدور کارت سوخت تمام متقاضیان تا چند روز آینده [به روز رسانی] - مرداد 99

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است:

کارت سوخت تمام متقاضیانی که تا کنون تقاضای خود را ثبت کرده‌اند تا چند روز آینده صادر می‌شود.

گلایه متقاضیان صدور کارت سوخت بنزین [به روز رسانی] - مرداد 99

با توجه به فاصله 1500 تومانی خرید هر لیتر بنزین آزاد با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، متقاضیان صدور کارت‌های سوخت المثنی به دلیل بیش از دو برابر شدن مدت زمان انتظار، از دولت گلایه مند هستند.

در حالی که در نیمه دوم سال گذشته (پس از آغاز سهمیه بندی بنزین) زمان صدور کارت سوخت المثنی به طور متوسط به 40 روز رسیده بود، در نیمه نخست سال جاری این زمان به طور قابل توجهی افزایش یافته، به طوری که گزارش‌های مردمی حاکی از این است که زمان انتظار برای صدور کارت‌های المثنی سوخت به بیش از 4 ماه رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون کارت سوخت افرادی که در فروردین ماه اقدام به ثبت درخواست کارت سوخت المثنی کرده‌اند، صادر شده و در مرحله توزیع قرار گرفته و این مسئله نشان می‌دهد مدت زمان انتظار برای صدور کارت سوخت المثنی به حداقل 4 ماه رسیده است.

اگرچه مسائلی چون کرونا و تراشه‌های وارداتی کارت سوخت در طولانی شدن صدور کارت‌های سوخت المثنی تأثیرگذار بوده، اما با توجه به فاصله 1500 تومانی خرید هر لیتر بنزین آزاد با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، متقاضیان صدور کارت‌های سوخت المثنی به دلیل بیش از دوبرابر شدن مدت زمان انتظار، از دولت گلایه‌مند هستند.

تکلیف کارت‌سوخت در فرایند خرید و فروش خودرو چه می شود؟ [به روز رسانی] - تیر 99

فاطمه کاهی با بیان اینکه هر کارت‌سوخت متعلق به یک خودرو است، اظهار کرد: «در صورتی که فروشنده کارت سوخت را در اختیار خریدار قرار ندهد، خریدار می تواند با در اختیار داشتن مدارک لازم نسبت به دریافت المثنی کارت سوخت خود اقدام کند و در این میان کارت سوختی که در اختیار مالک سابق قرار دارد باطل خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای دریافت کارت‌سوخت جدید وجود ندارد، تصریح کرد: «تمام مدارک سندی خودرو می‌بایست به مالک جدید منتقل شود که کارت سوخت نیز شامل همین مدارک است، اگر شخصی این مساله را رعایت نکرد مالک جدید خودرو با مدارک کامل می‌تواند با مراجعه به پلیس +10 این مساله را پیگیری و کارت سوخت خود را دریافت کند.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه کارت‌سوخت به نام خودرو است و فردی که صرفا نام آن روی کارت درج شده نمی‌تواند کارت را باطل کند، گفت: «اولین شخصی که برای خودرو مذکور درخواست کارت سوخت داده است نام آن فرد روی کارت درج می‌شود اما این مساله به این معنا نیست که این فرد بتواند کارت‌سوخت را باطل کند.»

روش صحیح خارج کردن کارت سوخت از پمپ بنزین، پس از سوخت‌گیری [به روز رسانی] - خرداد 99

پس از پایان سوخت‌گیری خودرو، بلافاصله کارت‌سوخت خود را خارج نکنید زیرا در این صورت در هر مرحله تقریبا ۱/۵ تا ۲ لیتر از سهمیه سوخت شما کم می‌شود.

  1. نازل را در جای خود قرار دهید.
  2. دکمه خروج روی دستگاه پمپ بنزین را بزنید.
  3. پس از چند ثانیه و موقعی که مقدار سهمیه بنزین شما در نمایشگر دستگاه پمپ بنزین نشان داده شد، کارت سوخت خود را خارج کنید.

محدودیت سوختگیری با کارت بنزین جایگاه برداشته شد [به روز رسانی] - خرداد 99

سهمیه کارت‌سوخت جایگاه‌داران به حالت سابق یعنی ۶۰ لیتر در هر بار سوخت‌گیری بازگشته و محدودیت ۲۰ لیتر کارت سوخت جایگاه‌داران برداشته شده است. هم اکنون بنزین با کارت سوخت جایگاه‌داران برای کسانی که کارت‌سوخت ندارند، هر لیتر ۳۰۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

دو برابر تعداد خودروها، کارت سوخت صادر شد [به روز رسانی] - خرداد 99

به گفته یک مقام مسئول (مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران)، تاکنون دو برابر تعداد خودروهای کشور کارت‌سوخت صادر شده، باز هم ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر، تقاضای صدور کارت سوخت المثنی کرده‌اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم تا دیگر اخبار پیرامون کارت‌سوخت:

جاماندگان ثبت نام کارت سوخت چه کنند؟ [به روز رسانی] - آبان 98

شهرام رضایی با اشاره به تعداد کارت‌های سوخت صادر شده در کشور اظهار کرد: «مطابق قول شرکت ملی پخش تا پایان مهر ماه امسال کسانی که از ماه‌های گذشته اقدام به ثبت نام برای دریافت کارت‌سوخت کردند، کارت‌سوخت آنها آماده شد و بر همین اساس تا پایان مهر کارت 3 میلیون و 600 هزار نفر تحویل اداره پست و به متقاضی ارسال شد.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآروده‌های نفتی تصریح کرد: «900 کارت سوخت در باجه معطله پست که بخشی از آن مربوط به گذشته است به دلایلی از قبیل تغییر آدرس و نیاز به دریافت از سوی خود شخص در باجه پستی مانده است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر 16 درصد مردم از کارت سوخت خود برای سوختگیری استفاده می‌کنند که این رقم چندان خوشایند نیست و کاهش سهمیه جایگاه داران به 20 لیتر به ازای هر بار سوخت گیری برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی است.»

به گفته وی؛ درخواست روزانه برای دریافت کارت سوخت المثنی به صورت روزانه انجام می‌شود.

رضایی بیان کرد: «متقاضیانی که کارت‌سوخت آنها در باجه معطله پست قرار گرفته است، می‌توانند از طریق سایت پست از محل پستی خود با خبر شوند، اما نیازی به حضور در باجه نیست و می‌توانند از طریق شعبه نزدیک به محل زندگی خود درخواست ارسال به درب منزل را داشته باشند.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «برای سهولت در استفاده مردم از کارت سوخت در ابتدا رمز کارت را بر مبنای 4 رقم کارت ملی قرار دادیم تا مردم مشکلی در استفاده از کارت‌سوخت شخصی نداشته باشند.»

وی افزود: «برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت تنها سیاست حذف سهمیه جایگاه داران می‌تواند جوابگو باشد، اما در حال حاضر کاهش سهمیه‌ای جایگاه داران در نظر گرفته نشده است.»

رضایی عنوان کرد: «سوخت گیری با کارت سوخت شخصی این امکان را به مردم می‌دهد که با هر بار استفاده از کارت 60 لیتر سوخت گیری کنند که این روش به شفاف‌سازی میزان مصرف کمک شایانی خواهد کرد.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: «طی 12 سال گذشته ضرب العجلی برای دریافت کارت سوخت در نظر گرفته نشده و در صورت مفقود شدن کارت سوخت، هر فردی می‌تواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین برای دریافت المثنی اقدام کند.»

وی با هشدار نسبت به پیامک و صفحات جعلی در فضای مجازی ثبت نام برای کارت سوخت تاکید کرد: «برای دریافت کارت سوخت و المثنی هیچ ثبت نام اینترنتی در بستر فضای مجازی صورت نمی‌گیرد و به پیام‌های ارسالی از سوی سودجویان توجهی نکنند.»

رضایی گفت: «کارت هوشمند سوخت تنها از طریق دفاتر پلیس صادر می‌شود و نیازمند مراجعه حضوری متقاضی است.»

هشدار برخورد قضایی با صاحبان کارت سوخت مفقودی [به روز رسانی] - آبان 98

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده است: «افرادی که برای صدور المثنی کارت سوخت مفقودی خود اقدام نکرده‌اند در صورت تخلف احتمالی شریک جرم خواهند بود.»

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: «استفاده از کارت‌های سوخت به صورت دائم به ویژه در شهر‌ها و استان‌های مرزی پایش می‌شود و اگر همکاران ما متوجه شوند کارت سوختی در شهری به جز شهر محل سکونت مالک و یا توسط فردی به جز مالک در حال استفاده است آن‌ها را به عنوان کارت‌های مهاجر تلقی کرده و ابطال می‌کنند.»

وی گفت: «با توجه به اطلاع رسانی‌هایی متعدد درباره تعیین تکلیف کارت‌های سوخت‌های المثنی و الزامی شدن استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، بنابراین از این پس اگر از کارتی سوء استفاده شود مبنا را بر این قرار می‌دهیم که احتمالا صاحب کارت نیز از این سوء استفاده مطلع بوده است.»

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه مسئولیت کارت سوخت شخصی همانند کارت‌های بانکی با صاحب کارت است افزود: «از این پس در صورت سوء استفاده از کارت‌های سوخت شخصی ممکن است بنا به تشخیص مقام قضایی مالکان این کارت‌ها تا مدتی قادر به استفاده از کارت خود نبوده و از مزایای آن محروم شوند و حتی ممکن است مجازات‌هایی نیز برای این افراد در نظر گرفته شود.»

وی تاکید کرد: «از همه افرادی که کارت خود را گم کرده‌اند و همچنان برای صدور المثنی یا تعیین تکلیف کارت سوخت خود اقدامی انجام نداده‌اند می‌خواهیم هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند تا دچار آثار سوء بعدی نشوند.»

محدودیت ۲۵۰ لیتری برای کارت‌های سوخت شخصی [به روز رسانی] - مهر 98

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد:

سقف ماهانه دریافت بنزین با کارت سوخت شخصی ۲۵۰ لیتر است که این محدودیت پیش از این نیز اعمال می‌شد.

کاهش سهمیه کارت سوخت پمپهای بنزین [به روز رسانی] - مهر 98

چندی قبل کاهش 50 درصدی سهمیه هر کارت سوخت آزاد، از 60 لیتر به 30 لیتر اعمال شود و حالا از بامداد روز سه شنبه 16 مهرماه این خبر می رسد که این سهمیه به 20 لیتر کاهش پیدا کرده است. همچنین وزیر نفت کشورمان در تازه ترین اظهارات خود، از احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در چند ماه پایانی سال صحبت کرده و هیچ چیز را در این رابطه غیر ممکن نمی داند.

کارت سوخت خود را چطور پیدا کنیم؟ [به روز رسانی] - مهر 98

افراد به راحتی می‌توانند با ورود به سایت sokht.epolice.ir و وارد کردن شماره پلاک خود پیگیر وضعیت کارت سوخت خود شوند. همچنین با دریافت شماره مرسوله پستی و ورود به شرکت ملی پست کارت سوخت خود را به راحتی پیدا کنند.

چهار رقم آخر کد ملی صاحب کارت، رمز شماست [به روز رسانی] - مهر 98

از امروز 20 مرداد ماه 1398، استفاده از کارت سوخت در شهرهای بزرگی نظیر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ...اجباری شده است و رمز کلیه کارت های سوخت نیز به چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت سوخت به نامش صادر شده تغییر کرده است. بنابراین اگر کارت ملی به نام شما صادر شده، رمز آن نیز چهار رقم آخر کد ملی شماست و اگر خودرو را از فرد دیگری خریده اید که نامش بر روی کارت سوخت درج شده، باید با مراجعه به اسناد و مدارک خودرو و پیدا کردن کد ملی فرد مذکور، رمز کارت خود را (چهار رقم آخر کد ملی فرد صاحب کارت) پیدا کنید.

هشدار پلیس در مورد کلاهبرداری با بنزین دونرخی [به روز رسانی] - شهریور 98

پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری با ترفند دو نرخی شدن سهمیه بنزین به شهروندان هشدار داد. در روزهای اخیر افراد سودجو و  کلاهبردار با تبلیغات دروغین در مورد دو نرخی شدن سهمیه بنزین و ارسال پیام‌هایی با این محتوا به کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این افراد  را به درگاه‌های جعلی موسوم به فیشینگ هدایت کرده و پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی نسبت به برداشت غیر مجاز از حسابشان اقدام می‌کنند.

این افراد در پیام‌هایی ادعا کرده اند که برای دریافت سهمیه سوخت، جلوگیری از دو نرخی شدن قیمت بنزین در کارت سوخت و ... باید حتما در سایتی ثبت نام کنند که این همان سایت فیشینگ است.

در همین راستا نیز اخیرا سایتی به نام www.Iniopdc.com که آدرسی مشابه سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دارد، فعال شده بود که پلیس فتا اقدام به برخورد با آن کرد و اقدامات برای شناسایی و دستگیری گردانندگان آن در حال انجام است.

در حالی در پیامک بالا از نام‌نویسی سهمیه بندی بنزین اطلاع داده شده، که آغاز چنین نام‌نویسی واقعیت ندارد و لینک ارائه شده، احتمالا لینکی جهت دزدیدن اطلاعات شخصی و بانکی قربانیان است.

برای چه خودروهایی کارت سوخت صادر نمی ‌شود؟ [به روز رسانی] - شهریور 98

طبق مصوبه دولت، موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ و خودروهای با سن بالای ۲۵ سال به دلیل فرسودگی نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و صاحبان این وسایل نقلیه باید سوخت مورد نیازشان را از طریق کارت آزاد داخل جایگاه ‌ها تهیه کنند.

نحوه دریافت کارت سوخت رانندگان تاکسی [به روز رسانی] - شهریور 98

به گفته معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران:

تمامی تاکسیرانان شهر تهران جهت دریافت، فعال سازی و صدور کارت المثنی و حتی تغییر رمز کارت سوخت می بایست دارای پروانه هوشمند معتبر باشند. تاکسیرانان می توانند برای هرگونه اقدام اداری در خصوص کارت سوخت با مراجعه به هریک از دفاتر هماهنگی امور اداری گواهی لازم را دریافت کرده و به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی مراجعه کنند. کارت سوخت تنها برای تاکسیرانانی صادر می شود که فعالیت مستمر دارند و مورد تأیید سازمان تاکسیرانی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر دیگر اخبار پیرامون کارت سوخت:

استعلام وضعیت کارت سوخت از طریق پیام کوتاه

برای آگاهی یافتن از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت، کافیست شماره وی آی ان (VIN) را توسط پیام کوتاه (SMS) به شماره 1101202040 ارسال نمائید. در صورتی که قالب و ساختار مشخص شده در این راهنما را در نوشتن شماره وی آی ان در پیام کوتاه رعایت نمایید، سیستم نرم‌افزاری بطور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را می‌دهد.

برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد نمایید
به عنوان نمونه M*IRKV91MN5O3685988 برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نمایید.

به عنوان نمونه

V*IRPC90VV5I9658742

آدرس کارت سوخت خودرو خود را از سایت پست پیدا کنید

براساس اعلام دولت از 15 روز دیگر سوخت‌گیری تنها با استفاده از کارت سوخت شخصی صورت می‌گیرد و افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند باید نسبت به دریافت آن به طور جدی تری اقدام کنند.

آن طور که شرکت ملی پست اعلام کرده متقاضیان به راحتی می‌توانند آدرس کارت سوخت خود را از سایت پست به نشانی www.post.ir پیدا کنند.

مدارک لازم خدمات کارت سوخت المثنی

  1. حضور مالک وسیله (درصورت عدم حضور مالک، ارایه و کالت‌نامه‌ای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده باشد)
  2. اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق خودرو
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل ایشان جهت احراز هویت
  4. ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک در صورت تغییر آدرس مالک (کارت سوخت برای مالک صادر می گردد)
  5. همراه داشتن بیمه نامه ماشین الزامی می باشد.

پرداخت مبلغ زیر که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود:

مبلغ پرداختی صاحب حساب
100،000 ریال
(ده هزار تومان)
شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی

توجه:

  • برای خودروهای با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نمی‌گردد.
  • هر خدمتی که متعاقب آن به متقاضی پرینت ارایه شود، به ازاء هر برگ مبلغ 4،000 ریال (چهارصد تومان) دریافت می‌شود.
  • واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

در صورت داشتن هرگونه سؤال، پیشنهاد یا انتقاد پیرامون سامانه هوشمند سوخت می‌توانید با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شماره 09627 تماس حاصل نمایید.

سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت چه می‌شود؟

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، قرار است از 20 مردادماه، استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شود و عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از این تاریخ صرفاً با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود.

در این خصوص کسانی که متقاضی کارت سوخت المثنی و یا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت شده‌اند، قرار است تا قبل از تاریخ 20 مردادماه، کارت سوخت جدید خود را دریافت کنند.

در این بین، مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و خودروهای با سن بالای 25 سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.

پیگیری‌ها از مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت، حاکی از این است که قرار است پیش از تاریخ 20 مردادماه امسال، یک اطلاعیه مختص این افراد به صورت رسمی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شود و در خصوص نحوه سوخت‌گیری مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و اتومبیل‌های با سن بالای 25 سال اطلاع رسانی شود.

قیمت بنزین

نحوه بازیابی رمز کارت سوخت

با توجه به اینکه یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت خودرو خود است، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است، رمز این کارت‌ها به صورت پیش فرض چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو (فردی که کارت به نامش صادر شده) است. اما اگر نام مالک فعلی خودرو با نام ثبت شده در روی کارت سوخت مغایرت داشته باشد و یا افراد رمز کارت سوخت خود را از حالت پیش فرض تغییر داده باشند، در صورت فراموش کردن رمز کارت هوشمند سوخت، برای بازیابی آن باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند.

جهت انجام فرآیند حذف رمز کارت سوخت همراه داشتن مدارک هویتی مالک و مدارک شناسایی خودرو الزامی است. همچنین حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت ضروری بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان پذیر است. در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت دارای فیزیک سالم بدون چسب خوردگی و شکستگی و ... نیز جهت حذف رمز الزامی است.
متقاضیان می‌توانند در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

کارت سوخت

افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی جدید سوخت رسما اعلام شد

لحظاتی پیش پس از ساعت ها گمانه زنی در مورد افزایش قیمت بنزین و آزاد سازی نرخ حامل های انرژی بر اساس قیمت های اخیر نرخ ارز، سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و براین اساس قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است که در سهمیه ای 60 لیتری (در یک ماه) در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار خواهد گرفت.

قیمت بنزین آزاد (پس از اتمام سهمیه 60 لیتر در ماه) معادل 3000 تومان اعلام شده است که افزایشی سه برابری را نسبت به قیمت قبلی (لیتری یک هزار تومان) نشان می دهد و قیمت بنزین سوپر نیز با افزایشی کمتر از 300 درصد از 1200 تومان (سابق) به 3500 تومان رسیده است که مسلما افزایشی قابل توجه برای مالکین خودروهای جدید محسوب می شود. چرا که بسیاری از دارندگان خودروهای مدرن و مجهز به موتورهای توربو نیازمند استفاده از بنزین سوپر هستند.

قیمت بنزین

شاید تفاوت جالب توجه دور تازه سهمیه بندی بنزین نسبت به دور قبلی در حذف سهمیه بنزین سوپر باشد، در واقع پیش از این و در دور قبلی مالکین می توانستند سهمیه 60 لیتری بنزین موجود در کارت سوخت خود را از نوع بنزین معمولی و بنزین سوپر انتخاب نمایند، اما حالا بنزین سوپر تنها با نرخ آزاد (3500 تومان) عرضه می شود که به معنای افزایش قابل توجه هزینه سوخت گیری خودروهای مدرن برای مالکین خواهد بود.

همچنین براساس خبرهای اولیه، سهمیه جدید بنزین خودروهای مختلف به شرح جدول بالا اعلام شده است، خودرو سواری شخصی 60 لیتر در ماه، خودرو سواری شخصی دوگانه سوز، 30 لیتر در ماه، تاکسی بنزینی 400 لیتر، تاکسی دوگانه سوز، 200 لیتر. موتور سیکلت 25 لیتر، وانت بین 60 تا 300 لیتر و آمبولانس نیز 500 لیتر در یکماه. البته این سهمیه بندی چندان موثق نیست و احتمال تغییرات در جدول فوق وجود دارد که به محض اطلاع رسانی مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهد گرفت.

بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام  کارت سوخت المثنی برای بار دوم نداشته و کارت سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب (10 هزار تومان)، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.

سهمیه بنزین تاکسی ها و وانت بارها ذخیره نمی شود

به گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: «ذخیره شدن سهمیه‌های بنزین فقط مختص به سواری‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها است.»

وی افزود: «سقف ذخیره سهمیه برای سواری های شخصی تا 360 لیتر و به مدت 6 ماه است و آنچه مازاد بر 360 لیتر باشد، می‌سوزد؛ یعنی ذخیره نمی‌شود.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «برای موتورسیکلت‌ها نیز سقف ذخیره سهمیه سوخت، 150 لیتر و تا سقف بازه زمانی 6 ماهه خواهد بود».

کاهی همچنین اذعان داشت: «بخشی از سهمیه‌ها به صورت اعتباری و به صورت پیمایشی است، سهمیه‌هایی که بر اساس پیمایش است باید حتما مسیر طی شود، تا سهمیه مربوطه به صورت اعتباری شارژ شود.» خبر تکمیلی درباره سهمیه بنزین وانت ها را اینجا بخوانید.

معنای کد 25 در مورد کارت سوخت چیست؟

هنگام استفاده از کارت سوخت شخصی ممکن است با پیام‌هایی همچون کد 25 یا کارت ابطال‌شده مواجه شوید که این مسئله به دلیل استفاده نادرست از کارت و مخدوش شدن فیزیک کارت است. همچنین ممکن است مالک کارت آن را ابطال کرده باشد که درصورت دریافت این پیام، مالکان برای صدور المثنی کارت باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

زمان انتظار برای صدور کارت سوخت جدید چقدر است؟

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به افزایش درخواست‌ها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول می‌کشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.»

فاطمه کاهی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تأخیر در صدور کارت‌های سوخت اظهار داشت: «درخواست‌ها برای دریافت کارت سوخت از روز سهمیه بندی نسبت به شرایط عادی ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است.»

وی افزود: «ظرفیت تولید کارت سوخت در شرایط عادی ۴ تا ۵ برابر درخواست‌ها بود و مشکلی از جهت صدور به موقع کارت سوخت وجود نداشت اما در حال حاضر دو برابر بیش از ظرفیت تولید کارت سوخت، درخواست دریافت می‌کنیم.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه خودروهای نو شماره نیز در صف صدور کارت سوخت قرار گرفته‌اند، گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به افزایش درخواست‌ها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول می‌کشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.»

کاهی تصریح کرد: «با این وجود تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که ظرفیت تولید کارت سوخت را بالا ببریم و در عین حال سهمیه خودروهایی که کارت سوخت دریافت نکرده‌اند محفوظ برای آنها باقی می‌ماند.»

وی در پایان گفت: «با توجه به اعلام مکرر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره لزوم دریافت کارت سوخت از تابستان گذشته تا الان بهتر بود شهروندان زودتر برای دریافت کارت سوخت خودروی خود اقدام می‌کردند تا شاهد تراکم درخواست‌ها نباشیم.»

خودرو های دارای وکالتنامه چگونه کارت‌سوخت بگیرند؟

با گذشت چندین روز از آغاز سهمیه بندی بنزین و الزام استفاده از کارت سوخت در هر بار سوختگیری، سوالات مختلفی در خصوص استفاده و دریافت کارت سوخت پرسیده شده است.

طبق آخرین آمار از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کمتر از ۲۵۰ هزار کارت سوخت در دست صدور باقی مانده است که به گفته امیر وکیل زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی روزانه ۴۰ هزار کارت صادر می‌شود.

همچنین تعدادی بالغ بر ۷۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های پستی باقی مانده است که به متقاضیان از طریق پیامک ابلاغ و تحویل داده خواهد شد.

پیروی سوال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه اگر فردی خودرو به نام خود نداشته اما خودروی فرد دیگری با مالکیت در اختیار وی قرار گرفته باشد چگونه می تواند نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کند؟

یک مقام مسئول در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به این سوال، می گوید: «برای اینکه افراد با وکالت نامه تام الاختیار جهت دریافت کارت سوخت خودرویی با نام غیر اقدام کنند، فقط در دفاتر خدمات مشترکان می‌توانند با وجود سند وکالت ثبت نام و نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کنند.»

ایراد در بنزین زدن با کارت سوخت های جدید

وجود اشکال فیزیکی در برخی کارت سوخت‌های جدید تأیید شده و مشخص شد که مشکل از Reader های کارتخوان جایگاه‌ها بوده که برخی از نازل‌ها نمی توانند چیپست‌های جدید را بخوانند و باید باز تنظیم شوند.

مشکل فیزیکی کارت‌های سوخت جدید مربوط به اندازه چیپست‌های روی کارت هوشمند سوخت بوده که امکان سوخت‌گیری با آن را غیر ممکن کرده است.

یکی از افرادی که به اذعان خودش، بعد از 2 ماه و نیم انتظار برای صدور کارت سوخت المثنی، در روزهای اخیر کارت سوخت به دست‌اش رسیده است، گفت: «بعد از آنکه نتوانستم با کارت سوخت جدید، سوخت‌گیری کنم، ابتدا متصدیان جایگاه سوخت گفتند که مشکل از رمز کارت است و پس از مراجعه به یکی از مراکز تغییر رمز، متوجه شدم که اشکال کارت سوخت از چیپست کوچک تر از معمول آن بوده و در روزهای اخیر، بیش از 10 نفر به این مرکز مراجعه کرده‌اند که چنین مشکلی داشته اند.»

یکی دیگر از افرادی که با این مشکل فیزیکی کارت سوخت مواجه شده بود، گفت: «در تماس و مراجعه به شرکت ملی پخش و در میان گذاشتن مشکل خود، به من گفتند که شما کارت سوخت خود را بسوزانید و دوباره درخواست کارت سوخت المثنی کنید، چرا من پس از مدتها انتظار برای صدور کارت المثنی، دوباره باید زمانی حداقل یک ماهه را منتظر صدور کارتی دیگر باشم؟»

بر این اساس، اگر افرادی که کارت‌سوخت المثنی خود را اخیرا دریافت کرده‌اند و مشکلی مشابه در زمان سوخت‌گیری داشتند، کارت خود را در نازلی دیگر امتحان کنند.

قرار است با پیگیری های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این مشکل فیزیکی کارت‌های سوخت جدید، در آینده ای نزدیک با تنظیم کارت‌خوان‌های نازل‌های سوخت رفع شود.

اگر دارندگان چنین کارت‌های سوختی با این مسئله مواجه شدند که نمی‌توانند در هیچ نازل و جایگاهی با استفاده از کارت سوخت خود، بنزین بزنند، به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند.

کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ابطال می‌شود

شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام کرد: «دو مرحله اخطار پیامکی برای مالکان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث ارسال می شود و پس از آن، کارت هوشمند سوخت آنها ابطال خواهد شد.»

رضایی افزود: «در این قانون آمده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت‌سوخت و تخصیص اولیه سهمیه و یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه خودداری کند، همچنین در تبصره ای تأکید شده که بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند که اطلاعات مربوطه به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.»

زمان صدور کارت سوخت به یک ‌ماه رسید

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است: «در حال حاضر حدود 460 هزار درخواست جدید صدور کارت سوخت المثنی در نوبت صدور است و برای پاسخ‌گویی هر چه سریعتر به این درخواست‌ها، ظرفیت تولید روزانه کارت‌سوخت را به ۵۰ هزار عدد رسانده‌ایم.»

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: «مراجعه‌های مردمی به باجه‌های پست برای دریافت کارت‌های سوخت معطل مانده در پست، در هفته‌های اخیر خوب بوده و تعداد قابل توجهی از کارت‌سوخت‌های موجود در باجه‌های معطله پست به دست مالکانشان رسیده است.»

وی افزود: «در حال حاضر 475 هزار کارت‌سوخت در باجه معطله داریم که همچنان منتظر حضور مردم برای دریافت این کارت‌ها هستیم، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد زیادی از این 475 هزار کارت سوخت، مربوط به سال‌های خیلی قبل است و این احتمال را می‌دهیم که شاید هیچ‌وقت کسی دنبال این قبیل کارت‌سوخت‌ها نیاید.»

رضایی تصریح کرد: «با توجه به اینکه این کارت‌ها اموال مردم و کشور است و هزینه زیادی برای صدور آنها شده است، ما همچنان این کارت‌ها را نگه می‌داریم و فعلا برنامه‌ای برای جمع‌آوری آنها نداریم.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص صف انتظار صدور کارت‌های جدید سوخت گفت: «در حالی که در حالت طبیعی به طور متوسط ارائه درخواست صدور کارت‌سوخت المثنی حدود 5 هزار عدد در روز بوده، هم اکنون در برخی روزها شاهد ثبت بیش از 45 هزار درخواست جدید هستیم.»

وی ادامه داد: «ما ظرفیت تولید روزانه کارت سوخت را 6 برابر متوسط ارائه درخواست‌ها در حالت نرمال و به اندازه 30 هزار عدد دیده‌ایم، اما در روزهای اول آغاز سهمیه بندی بنزین، ارائه 5 هزار درخواست صدور کارت سوخت، به بیش از 80 تا 90 هزار درخواست در روز رسید و اکنون نیز در برخی روزها اعداد بالایی چون 47 هزار درخواست جدید در روز ثبت می شود.»

رضایی اذعان داشت: «این تجمع درخواست‌ها به خاطر این بود که  مردم حرف ما را در ماه‌های قبل از سهمیه بندی گوش نداده بودند که بر اساس آن با تهیه کارت سوخت، یکبار صحت آن را در سوخت گیری امتحان کرده و منتظر اعلام زمان اجباری شدن استفاده از کارت سوخت و یا هر تصمیم بعدی آن باشند.»

وی افزود: «در حال حاضر حدود 460 هزار درخواست جدید صدور کارت‌سوخت المثنی در نوبت صدور است و برای پاسخ‌گویی هر چه سریعتر به این درخواست‌ها، ظرفیت تولید روزانه کارت سوخت را به 50 هزار عدد رسانده‌ایم.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه "تعداد درخواست‌های صدور کارت سوخت المثنی به صورت روزانه در حال افزایش است"، گفت: «در شرایط عادی در تهران، صدور کارت‌سوخت زمانی دو هفته‌ای نیاز داشت؛ اما اکنون صدور کارت‌های سوخت از زمان درخواست تا اینکه به دست مردم برسد، حدود یک‌ ماه طول می کشد.»

چرا برخی خودروها هنوز کارت ‌سوخت ندارند؟

شهرام رضایی درباره دلیل طولانی شدن پروسه صدور کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: «ما کارت هوشمند خام به اندازه کافی موجود داریم و از این بابت و همچنین ماشین آلات تولید مشکلی نداریم، تعداد کارت مورد نیاز از قبل پیش بینی شده است.»

وی با بیان اینکه ظرفیت چندین برابر تقاضا پیش‌بینی شده، افزود: «در شرایط عادی 5 هزار تقاضا در روز داشتیم، بعد از اعلام سهمیه‌بندی ظرفیت را برای 30 هزار تقاضا یعنی 6 برابر معمول ارتقا دادیم.»

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «علیرغم پیش‌بینی‌ها و اینکه از مدتها قبل از مردم خواسته بودیم یک بار با کارت‌شان سوختگیری کنند تا هم حضور و غیاب شده و هم اگر رمز فراموش شده بازنشانی شود، اما متاسفانه حدود 16 درصد، این درخواست را اجابت کردند. اتفاقی که افتاد اینکه از 24 آبانماه که اصلاح قیمت بنزین انجام شد یکباره درخواست روزانه به 85 تا 90 هزار رسید یعنی حتی 3 برابر آن 6 برابر ظرفیت پیش‌بینی شده و این منجر به ایجاد صف شد.»

رضایی با بیان اینکه اکنون درخواست به طور متوسط به زیر 20 هزار تا رسیده است، گفت: «اگر بیش از یک میلیون کارت که پشت دست قرار دارد، سریعا تولید شود به روال عادی یعنی، تحویل طی دو هفته در تهران و حداکثر سه هفته بعد از درخواست در شهرستان‌ها، خواهیم رسید.»

وی با بیان اینکه ما ظرفیت را به سختی از 30 هزار به 50 هزار رساندیم، یادآور شد: در حال حاضر 400 تا 500 هزار کارت تولید نشده و انباشته شده برای تولید داریم، با افزایش ظرفیت تولید به 50 هزار سعی کردیم این تعداد کارت انباشته را تقلیل دهیم. اگر این تعداد به سرعت تولید شوند، بروز می‌شویم و بعد از آن هرکس درخواست المثنی بدهد ظرف 2 تا 3 هفته کارت‌سوخت را تحویل می‌گیرد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: «ما امکان افزایش ظرفیت بیش از 50 هزار تولید در روز را نداریم تولید کارت سوخت مثل کارت بانکی نیست که در شعبه تولید شود، روش اسمارت است و در مرکز خاصی تولید می‌شود، برخی اطلاعات باید از نهادهایی مثل راهنمایی و رانندگی و اداره پست گرفته سپس کارت‌ها تجمیع و پاکت‌گذاری شده و به دست متقاضی برسد، بنابراین به سادگی امکان افزایش ظرفیت نیست.»

وی اظهار داشت: «تصور می‌شود با همین شرایط که به حدود 20 هزار کارت در روز رسیدیم تا اواسط ماه آینده تمام دیتای تولید نشده را تولید کرده و به روز شویم.
رضایی خاطرنشان کرد: چنانچه کسی کارت خود را دریافت نکرده، می‌تواند با مراجعه به سایت EPOLICE.IR و با درج پلاک خودرو وضعیت کارت را اینکه در مرحله تولید، پاکت گذاری و یا اینکه در پست است، پیگیری کند.»

وی تاکید کرد: «در هر حال سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها تا 6 ماه در کارت نگهداری می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.»

ابطال کارت‌سوخت قدیمی خودروهای پلاک معلولان و جانبازان

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه جدید خود، به اطلاع مالکان خودروهای معلولان و جانبازان رساند کارت هوشمند سوخت پیشین، از شنبه، 28 دی‌ماه ابطال و غیرقابل استفاده خواهد بود و کارت‌سوخت جدید با شارژ سهمیه ویژه معلولان و جانبازان در اسرع وقت، صادر و توسط شرکت پست به آدرس مالکان خودروها ارسال و تحویل می‌شود.

بر این اساس آن دسته از معلولان و جانبازان که پلاک خودروی آنها ویژه معلولان و جانبازان نیست، برای دریافت سهمیه مازاد 40 لیتر، لازم است ابتدا از طریق سازمان‌های مربوطه (بهزیستی و بنیاد جانبازان) و پلیس راهور برای تغییر پلاک خودروی خود اقدام کنند تا به دنبال آن امکان صدور و ارسال کارت سوخت جدید مهیا شود.

قیمت بنزین

با توجه به مصوبه کارگروه بند 8 هیئت وزیران، سهمیه ماهانه تخصیصی به خودروهای سواری شخصی دارای پلاک معلولان و جانبازان از ابتدای دی‌ماه امسال برای خودروهای بنزین سوز 100 لیتر و خودروهای دوگانه‌سوز 70 لیتر است که به همین منظور مابه‌التفاوت سهمیه دی‌ماه این کارت‌ها، در کارت‌های جدید به میزان 40 لیتر به سهمیه پیشین اضافه شده است که با تعویض کارت‌سوخت کنونی و صدور کارت جدید قابل بهره‌برداری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (99 مورد)
  • Alireza Kiarashi
    Alireza Kiarashi | ۳۰ دی ۱۴۰۰

    چی بگیم دیگه؟

  • Alireza Kiarashi
    Alireza Kiarashi | ۲۷ دی ۱۴۰۰

    عالی بود

  • Alireza Kiarashi
    Alireza Kiarashi | ۲۷ دی ۱۴۰۰

    Alireza kiarashi musical artist

  • noisymind
    noisymind | ۴ مرداد ۱۳۹۹

    ببخشید این جمله که گفتید اشتباه هست و لطفا اصلاحش کنید:
    "افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین...."
    باید بنویسید ارزش پایین ریال و واحد پولی این مملکت باعث شد که هر لیتر بنزین اگه 10 هزار تومان هم باشد! باز هم با دلار 20 هزار تومانی به صرفه هست که قاچاق انجام گیرد!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی