ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مقایسه مجله TOP GEAR؛ پورشه تایکان توربو S در برابر تسلا مدل S [تماشا کنید]

پس از مدت ها انتظار، شهریورماه گذشته بود که بالاخره شرکت پورشه از اولین خودروی تمام برقی خود یعنی مدل مشهور پورشه تایکان رونمایی کرد. این سدان الکتریکی اولین واکنش جدی خودروسازان اروپایی به تسلا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

پس از مدت ها انتظار، شهریورماه گذشته بود که بالاخره شرکت پورشه از اولین خودروی تمام برقی خود یعنی مدل مشهور پورشه تایکان رونمایی کرد. این سدان الکتریکی اولین واکنش جدی خودروسازان اروپایی به تسلا مدل S محسوب می شود و بسیاری منتظر آن هستند که ببینند عملکرد آن در برابر رقیب آمریکایی چگونه خواهد بود.

پورشه تایکان

به منظور یافتن پاسخ، مجله تاپ گیر انگلستان اخیرا به سراغ پورشه تایکان و تسلا مدل S رفته و آنها را از جنبه های مختلف از جمله مسابقه درگ در مسافت یک چهارم مایل و عملکرد جاده ای در برابر هم قرار داده است. مدل های موجود در این مقایسه به قوی ترین نسخه یعنی توربو S و پرفورمنس تعلق دارند.

پورشه تسلا

ذکر این نکته ضروری است که با وجود شباهت های بسیار، نسخه های مختلف پورشه تایکان و تسلا مدل S از لحاظ قیمت تفاوت زیادی با هم دارند و ژرمن ها مبلغ بیشتری را از مشتریان طلب می کنند؛ به همین جهت شاید نتوان این دو خودروی الکتریکی را رقیب مستقیم هم دانست.

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم پیشرانه پورشه تایکان توربو S از دو موتور برقی تشکیل یافته و می تواند در مجموع 750 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه وزنی برابر با 2370 کیلوگرم داشته و با قیمتی در حدود 139 هزار پوند یا 188 هزار دلار به فروش می رسد. پورشه ادعا می کند تایکان توربو S در زمان 2.6 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت می رساند.

Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S_ DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX _ Top Gear (2)

مثل تایکان توربو S، تسلا مدل S پرفورمنس نیز دارای پیشرانه ای با دو موتور برقی بوده و هر چهار چرخ آن محرک هستند. این پیشرانه توانایی تولید 754 اسب بخار قدرت و 930 نیوتن متر گشتاور را دارد؛ طبق کاتالوگ وزن این نسخه از مدل S با رقم دقیق 2241 کیلوگرم برابر بوده و مشتریان برای خرید آن باید چیزی در حدود 96 هزار پوند یا 124 هزار دلار پرداخت کنند. تسلا شتاب صفر تا 60 مایل مدل S پرفورمنس را 2.4 ثانیه اعلام کرده است.

Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S_ DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX _ Top Gear (10)

نگاهی به مشخصات فنی دو خودرو نشان می دهد که در یک مسابقه درگ آنها باید عملکردی بسیار نزدیک به هم داشته باشند، به خصوص اینکه علی رغم برتری تسلا مدل S پرفورمنس در شتاب صفر تا 60 مایل، پورشه تایکان توربو S زودتر به سرعت 100 مایل (160 کیلومتر) در ساعت دست پیدا می کند.

Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S_ DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX _ Top Gear (9)
مشخصات پورشه تایکان توربو S و تسلا مدل S پرفورمنس در یک نگاه

در عمل نیز این اتفاق رخ می دهد و در مسابقه درگ تاپ گیر، تسلا مدل S پرفورمنس و پورشه تایکان توربو S دوشادوش یکدیگر حرکت می کنند. اما با نزدیک شدن به خط پایان فاصله دو خودرو کمی افزایش یافته و در نهایت یکی از آنها زودتر از خط پایان عبور می کند. با توجه به جذابیت بالای این بخش از مقایسه از ذکر برنده خودداری نموده و شما را به تماشای ویدیوی مربوطه دعوت می کنیم.

چنانچه به هر دلیلی فرصت تماشای ویدیوی ضمیمه شده را ندارید، باید بگوییم در مسابقه درگ تسلا مدل S پرفورمنس با وجود شروع بهتر، نمی تواند برتری خود را حفظ نموده و در نهایت قافیه را به پورشه تایکان توربو S می بازد.

tesla-model-s-porsche-taycan-top-gear-results
رکوردهای بدست آمده از مسابقه درگ یک چهارم مایل

علاوه بر مسابقه درگ جذاب، جک ریکس و دیگر همکاران وی در تاپ گیر دو خودرو را به اتوبان ها و جاده های فرعی آلمان نیز برده و آنها را در شرایطی مشابه با استفاده های روزمره مورد آزمایش قرار داده اند.

tesla-model-s-porsche-taycan-top-gear-results 2

بررسی های تاپ گیر حکایت از آن دارند که تسلا مدل S پرفورمنس به لحاظ فاکتورهایی چون میزان فضای داخلی، مسافت قابل پیمایش و گستردگی شبکه ایستگاه های شارژ در وضعیت بهتری به سر می برد. این سدان آمریکایی با یک بار شارژ می تواند تا 367 مایل (590 کیلومتر) مسافت را پشت سر بگذارد که تقریبا 100 مایل بیشتر از رقیب آلمانی است.

tesla-vs-porsche

بد نیست اشاره کنیم انرژی مورد نیاز مدل S پرفورمنس توسط پک باتری 100 کیلووات ساعتی تامین می شود، حال آنکه پورشه تایکان توربو S از پک 93.4 کیلووات ساعتی بهره می برد. جک ریکس اعتقاد دارد به علت ارتباطات نزدیک تسلا با دیگر شرکت های تکنولوژی حاضر در سیلیکون ولی، احتمالا نرم افزار مدیریت انرژی مدل S پرفورمنس نیز بهتر از رقیب عمل می کند.

Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S_ DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX _ Top Gear (3)

در مقابل تایکان توربو S مثل دیگر محصولات پورشه، خصوصیات اسپرت تری داشته و لذت رانندگی بیشتری را ارایه می کند. این اتومبیل برقی در پیچ ها چابک تر بوده و فرمان آن از دقت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین قدرت زیاد ترمزها و حس فشردن پدال ترمز آن اصلا قابل مقایسه با مدل S پرفورمنس نیست. در پایان بررسی جک ریکس پورشه تایکان توربو S را انتخاب خود از بین دو خودرو معرفی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی