ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هزینه سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی چقدر است؟

وقتی صحبت از سفرهای خارجی پیش می آید، اولین چیزی که به ذهن خواهد رسید، بلیط هواپیما، ویزا و … است. البته که در این روش شما می توانید در کوتاه ترین زمان در محل ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

وقتی صحبت از سفرهای خارجی پیش می آید، اولین چیزی که به ذهن خواهد رسید، بلیط هواپیما، ویزا و … است. البته که در این روش شما می توانید در کوتاه ترین زمان در محل مقصد خود بوده و راحتی بیشتری را تجربه نمایید اما طبیعتا نسبت به سفر از طریق روش های دیگر گران تر خواهد بود. غیر از مسافرت با کشتی، قطار یا وسایل دیگر، یکی از ارزان ترین روش ها سفر خارجی با خودرو است. اما هزینه کاپوتاژ یا سفر با خودرو شخصی چقدر است؟

هزینه کاپوتاژ بیشتر از بلیت اتوبوس

برای اینکه  افراد بتوانند خودروی خود را از کشور خارج کنند نیاز است تا مراحلی را انجام داده و مجوزهایی دریافت کنند. جالب است بدانید که روند دریافت این مجوزها نهایتا یک روزه انجام شده و می توانید به سادگی آن را دریافت نمایید.

کسانی که قصد دارند با خودرو شخصی به کشورهای همسایه سفر کنند، برای اینکه بتوانند از خودروی شخصی خود در کشورهای دیگر استفاده کنند، باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی (کاپوتاژ) داشته باشند. کاپوتاژ خودرو در ایران برای یک سال صادر می‌شود و در این مدت می‌توانید بارها و بارها بدون پرداخت عوارض گمرکی دو راهه، خودروی خود را از مرز خارج کرده و دوباره وارد کشور کنید.

هزینه کاپوتاژ 30 هزار تومان است. به این هزینه باید هزینه پلاک بین‌المللی به قیمت 360 هزار تومان، دفترچه مالکیت خودرو 110 هزار تومان، گواهینامه بین‌المللی یکساله 119 هزار تومان، برچسب IR هم 4800 تومان اضافه کرد. نکته مهم در مورد کاپوتاژ خودرو این است که بعد از یکسال و اتمام اعتبار برگه کاپوتاژ خودرو باید آن را باطل یا تمدید کنید. در صورت باطل نکردن برگه کاپوتاژ خودرو، مشمول جریمه خواهید شد.

هزینه کاپوتاژ

افزایش سفرهای زمینی

با افزایش قیمت بلیت هواپیما سفرهای زمینی به کشورهای همسایه نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. محمد بایبوردی، مدیر پایانه مرزی نوردوز به‌عنوان پایانه مرزی برای سفر به ارمنستان، می‌گوید:«5 ماهه ابتدای امسال تردد مسافران ایرانی برای رفتن به ارمنستان 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.»

به ‌گفته بایبوردی «سفر اتباع ارمنستان به ایران نیز در همین مدت 124 درصد رشد داشته است که سفر آنان روزانه است. در واقع به خاطر تفاوت نرخ ارز و لغو روادید از مردادماه سال 95، اتباع ارمنستان هر روز برای خرید کالای ایرانی وارد خاک ایران می‌شوند.»

در مقایسه تردد مرزی با اتوبوس و خودرو شهری در مرز نوردوز، به گفته مدیر پایانه مرزی نوردوز در 5 ماهه امسال تردد اتوبوس‌ها برای رفتن به ارمنستان 26 درصد و تردد با خودرو شخصی 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

هنگامی که برای سفر خارجی با خودرو به مرز می رسید تعداد زیادی از افراد هستند که به سمت شما خواهند آمد. گروهی از این افراد قصد دارند در ازای دریافت مبلغی پلاک ترانزیتی شما را روی پلاک ملی خودرو بچسبانند. پیشنهاد می کنیم خودتان به وسیله بست های پلاستیکی (اصطلاحا بست کمربندی) این کار را انجام دهید.

گروهی دیگر از افراد که معمولا در مرز ارمنستان وجود دارند کسانی هستند که قصد فروش سیم کارت را دارند اما دقت کنید به دلیل قوانین رجیستری این سیم کارت ها بعد از یک الی دو ساعت از کار خواهد افتاد. گروه سوم نیز عده ای می باشند که می خواهند در ازای دریافت مبلغی مراحل انجام کارها برای عبور از مرز را انجام دهند.

پرداخت مابه التفاوت نرخ بنزین

یکی از علت‌های دیگر ارزان‌تر بودن سفر زمینی با اتوبوس نسبت به خودرو شخصی الزام پرداخت مابه التفاوت نرخ بنزین است. بر اساس قانون خودروهایی که از مرز خارج می‌شوند باید 90 درصد قیمت مابه التفاوت نرخ بنزین در داخل نسبت به کشور مبدأ را پرداخت کنند. به‌ عنوان مثال آن‌طور که مدیر پایانه مرزی نوردوز می‌گوید، خودروهایی که از این مرز به مقصد ارمنستان خارج می‌شوند، باید به ازای هر لیتر بنزین 8500 تومان مابه التفاوت نرخ سوخت را بپردازند.

حسن داداش ‌زاده مدیر پایانه مرزی جلفا، که در مرز سفر زمینی به جمهوری نخجوان است، نیز می‌گوید که مابه‌التفاوت نرخ بنزین در ایران و در جمهوری نخجوان زیاد نیست و این تفاوت حدود 100 تومان است، اما به‌طور کلی چون جاذبه‌های گردشگری این جمهوری کم است بیشتر تردد از این مرز مربوط به تجار است. به‌ گفته داداش زاده با توجه به افزایش عوارض تردد، رفت و آمد از این مرز کاهش یافته است.

داداش‌زاده به موضوع قاچاق سوخت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به تفاوت اندک نرخ بنزین در ایران و نخجوان قاچاق گالنی بنزین در این مرز نسبت به مرزهای دیگر کمتر است. یکی از مشکلاتی که در مورد سفر به ترکیه با ماشین شخصی وجود دارد، قیمت بنزین در ترکیه است که بسیاری از افرادی که با ماشین شخصی خودشان به ترکیه سفر کرده ‏اند، از این موضوع گلایه می‌کنند. قیمت بنزین در ایران تقریباً یک ششم قیمت بنزین در ترکیه است.»

پلیس بعضی کشورها نسبت به ماشین توریست‌ها حساس هستند و دنبال بهانه ای برای جریمه کردن و یا رشوه گرفتن می‌گردند. مراقب باشید تا به دلایلی مانند نبستن کمربند و یا توقف در محل ممنوعه به دردسر نیافتید.

در مرز پارک کنید

با توجه به این هزینه‌ها برخی مسافران سفر خود با خودرو شخصی را تا مرز ادامه می‌دهند و در مرز خودرو خود را پارک و ادامه سفر را با خودروهای مستقر در مرز ادامه می‌دهند. به این ترتیب این مسافران هزینه کاپوتاژ یا مابه التفاوت نرخ بنزین نمی‌پردازند.

هزینه سفر از مرز تا کشور مقصد متفاوت است و در زمان اوج سفر در ایام تعطیل این هزینه‌ها افزایش می‌یابد. به‌ عنوان مثال در تعطیلات هزینه سفر از مرز آستارا تا باکو با خودروهای مستقر در مرز 134 هزار تومان و هزینه سفر از مرز رازی تا شهر وان 50 هزار تومان است.

سفر با اتوبوس به صرفه تر است

سفر با خودرو شخصی به کشورهای همسایه حداقل 700 هزار تومان هزینه‌های مربوط به پلاک و گواهینامه بین‌المللی را برای مسافران رقم می‌زند که به این هزینه‌ها باید هزینه سوخت، عوارض خروج و... اضافه کرد. اما بررسی قیمت‌های بلیت اتوبوس نشان می‌دهد برای سفر به کشورهای همسایه بیشترین قیمت بلیت اتوبوس مربوط به بلیت تهران-استانبول با نرخ 360 هزار تومان است. نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای پرمتقاضی دیگر مانند مسیر تهران-ارمنستان 250 و تهران- باکو 280 و تهران-اربیل 120 هزار تومان است.

در مجموع با وجود اینکه استفاده از خودرو شخصی برای مسافرت خارجی با پذیرش هزینه بیشتر می‌تواند رفاه بیشتری داشته باشد، اما مسافرت با اتوبوس با توجه به تعدد حرکت از پایانه‌های مسافری، مقرون به صرفه‌تر است.

کلام آخر

شما باید در سفر با خودروی شخصی به کشورهای خارجی چند مورد رو مدنظر داشته باشید. یکی اینکه باید دقت کنید در طول سفر متحمل خسارت مثل تصادف یا جریمه نشوید. چون برخی از کشورها حتی اگه شما مقصر نباشید چون گواهینامه خارجی دارید شما رو مقصر معرفی می‌کنند. در بعضی از کشورها تا چند ماه شما مجوز رانندگی با گواهینامه بین المللی دارید و بعد از انقضای مدت زمان شما باید از طریق آن کشور جهت اخذ گواهینامه اقدام کنید. بنابراین قبل از شروع سفر در خصوص قوانین کشور مقصد اطلاعات کسب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • SejiL
    SejiL | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    تست اپلیکیشن

  • behnam98
    behnam98 | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    از این خراب شده حتی با دوچرخه هم که شده باید فرار کرد، اونم بدون برگشت :)

مطالب پیشنهادی