ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کنترل دیابت
علمی

تولید انسولین به کمک نور؛ کنترل دیابت بدون مصرف دارو ممکن شد

محققان آمریکایی سلول ها را به گونه ای مهندسی کرده اند که حین قرار گرفتن در معرض نور انسولین بیشتری تولید کرده و کنترل دیابت را ممکن می کنند. دیابت یکی از مهمترین چالش های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

محققان آمریکایی سلول ها را به گونه ای مهندسی کرده اند که حین قرار گرفتن در معرض نور انسولین بیشتری تولید کرده و کنترل دیابت را ممکن می کنند.

دیابت یکی از مهمترین چالش های سلامتی عصر حاضر است و به گفته رییس انجمن دیابت ایران بیش از ۸ میلیون نفر در کشور با آن درگیرند. کنترل دیابت در سطوح پیشرفته نیازمند مدیریت دقیق سطح انسولین توسط بیمار است که چندان ساده نیست اما محققان دانشگاه Tufts فرایندی را توسعه دارند که اینکار را ساده تر می کند. در این روش از سلول های بتایی استفاده شده که حین قرار گرفتن در معرض نور آبی، انسولین بیشتری تولید می کنند.

دیابت انواع مختلفی دارد اما در همه آنها مشکل به تولید انسولین برمی گردد. انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را کنترل می کند و افت آن می تواند سطح گلوکز را به شکل خطرناکی افزایش داده و جان بیمار را به خطر اندازد.

کنترل دیابت
مدل اتمی انسولین

مسئولیت تولید انسولین در بدن بر عهده سلول های بتا قرار دارد. زمانی که این سلول ها به درستی عمل نمی کنند بیمار باید قند خون را به صورت منظم پایش کرده و در صورت لزوم با تزریق یا مصرف دارو انسولین دریافت کند. انجام اینکار به صورت مداوم بسیار مشکل است و حالا محققان آمریکایی برای تسهیل آن دست به کار شده اند.

این تیم در آزمایش های خود روی موش‌ها سلول های بتای پانکراس را به گونه ای مهندسی کرده اند که با قرار گرفتن در معرض نور آبی و بدون نیاز به مصرف دارو انسولین بیشتری تولید می کنند. در این پروژه از ژن مولد آنزیم PAC استفاده شده که در صورت فعال شدن با نور آبی، مولکولی به نام «آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای» یا cAMP تولید می کند.

مولکول cAMP سلول های بتا را به تولید انسولین بیشتر وادار می کند اما نکته جالب اینجاست که تنها زمانی این اتفاق روی می دهد که سطح گلوکز بیش از حد مجاز باشد. در نتیجه از پیامدهای ناخواسته ای نظیر مصرف بیش از حد گلوکز و افت سطح قند خون جلوگیری می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی