مواد غذایی که باعث تشدید سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوند

مواد غذایی که باعث تشدید سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوند

حتماً می دانید کدام مواد غذایی به بهتر شدن سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می کنند، مثل سوپ مرغ یا چای زنجبیل. اما مواد غذایی ای که باعث تشدید این بیماری ها می شوند چه؟ در ادامه به مواد غذایی ای می پردازیم که هنگام سرماخوردگی و آنفلوانزا باید از خوردن آن ها خودداری کنید.

شیرینی جات

تشدید سرماخوردگی آنفولانزا

مصرف زیاد مواد قندی می تواند باعث سرکوب دستگاه ایمنی بدن شود. افزایش سطح قند خون می تواند مانع کار گلبول های سفید خون شود، گلبول هایی که کار مقابله با عفونت را برعهده دارند. به علاوه، ماده ی قند باعث افزایش تعداد نشانگرهای التهابی ای به نام سیتوکین می شود. سیتوکین ها می توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شوند. سعی کنید تا بهتر شدن حال تان، از تسکین دادن خودتان با مواد قندی (از جمله آب میوه ها) خودداری کنید.

کربوهیدرات های ساده

دل کندن از بیسکوییت شور، نان تست یا پاستا حتی در روزهای سخت بیماری هم کار ساده ای نیست، اما بهتر است در تصمیم تان تجدید نظر کنید. کربوهیدرات های تصفیه شده در بدن به سرعت شکسته شده و تبدیل به قند می شوند. این مسأله سطح قند خون را به اندازه ی مصرف خوردنی ها و نوشیدنی های قندی بالا می برد و همان تأثیرات التهابی را ایجاد می کند. اما همه ی کربوهیدرات ها مضر نیستند. کربوهیدرات هایی که شاخص گلوکز پایینی دارند می توانند التهاب را کاهش دهند، مثل نان گندم، غلات کامل یا هر ماده ی غذایی دیگری که فیبر زیادی داشته باشد. اگر از ناراحتی معده رنج می برید، مصرف کربوهیدرات های ساده می تواند کمک کننده باشد چون هضم آن ها ساده تر است.

الکل

الکل هم مانند قند باعث التهاب و تضعیف گلبول های سفید خون می شود. به علاوه، الکل تأثیر مضاعفی در کم آب شدن بدن دارد. این در حالی است که حفظ آب بدن در دوران بیماری بسیار مهم است چون این کار به کلیه ها کمک می کند کار خود را که جدا کردن ضایعات از بدن است بهتر انجام دهند. به علاوه، حفظ آب بدن با جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه ی ماده ی مخاطی به کاهش گرفتگی بینی کمک می کند، به این ترتیب می توانید آن را از بدن خود خارج کنید. اگر بدن به خاطر بیماری دچار کم آبی شده باشد، مصرف الکل زودتر از معمول باعث مستی می شود. تا زمان بهتر شدن حال تان آب و چای مصرف کنید.

مواد غذایی تند

اگر دچار سرماخوردگی یا هر مشکل دیگری مربوط به مجرای فوقانی تنفسی شده اید، نیازی به دوری از مواد غذایی تند نیست، چون به لطف ماده ی کپسایسینی که در خود دارند می توانند به پاکسازی مجراهای بینی کمک کنند. اما اگر در کنار بیماری تان دچار ناراحتی معده شده اید باید از خوردن مواد غذایی تند خودداری کنید چون می توانند ناراحتی معده شما را تشدید کنند.

مرکبات

شاید یکی از اولین کارهایی که بعد از بیمار شدن انجام می دهید خوردن یک لیوان آب پرتقال باشد. اما میوه های خانواده ی مرکبات از جمله پرتقال، گریپ فروت و لیمو می توانند جداره ی معده را تحریک کنند و ناراحتی معده را تشدید کنند. اگر حالت تهوع دارید، بهتر است تا آرام گرفتن معده تان از خوردن مرکبات خودداری کنید. به جای مصرف خود این میوه ها و بالا بردن ریسک ناراحتی معده از مکمل های بدون نسخه ی ویتامین سی استفاده کنید.

مواد غذایی پرچرب

سرماخوردگی باعث کاهش اشتها می شود و خوردن مواد غذایی چرب وضعیت را برای شما بدتر می کند، چون می تواند باعث افزایش التهاب شود. وقتی بیمار هستید و بدن تان با کم اشتهایی به شما می گوید که خوردن یک غذای چرب فکر خوبی نیست، یعنی احتمالاً همین طور است و باید – به معنای واقعی کلمه – به بدن تان اعتماد کنید.

آبنبات های بدون قند

آبنبات ها و آدامس هایی که حاوی ماده ی سوربیتول هستند، شاید در خود قند نداشته باشند اما می توانند باعث ناراحتی معده شوند. سوربیتول قابل هضم نیست و می تواند باعث ناراحتی معده یا حتی اسهال در برخی افراد شود. اسهال معادل کم آب شدن بدن است که در دوران بیماری مشکلات زیادی ایجاد می کند. به علاوه، ممکن است شیرین کننده های مصنوعی باعث سردرد شوند. اگر از خارش گلو رنج می برید و احتیاجی به چیزی برای تکسین آن دارید، از قرص های سرفه بری استفاده کنید که شیرین کننده ی آن عسل باشد و در آن سوربیتول وجود نداشته باشد.

نوشیدنی های کافئین دار

همچون الکل، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشابه می توانند باعث کم آب شدن هر چه بیشتر بدن شوند. از آنجایی که کافئین یک ماده ی ادرار آور است، باعث کاهش سطح آب بدن می شود، مسأله ای که روند بهبودی را کُند می سازد. به علاوه، بیشتر این نوشیدنی ها حاوی قند هستند که باعث التهاب می شود و کار مقابله با عفونت ها را برای بدن سخت می کند.

مواد غذایی سفت یا ترد

هر گونه ماده ی غذایی گوشه دار یا تردی که بافت سفتی داشته باشد می تواند باعث تحریک گلو و تشدید سرفه یا گلو درد شود. این مسأله شامل هر نوع ماده ی غذایی ای می شود که گوشه های تیزی داشته باشد، مثل کراکرها (بیسکوییت های شور)، آجیل و حتی سبزیجات خام. در عوض در مدت بیماری، از مواد غذایی ای استفاده کنید که بافت آن ها برای بلعیدن راحت باشد. برای تسکین بخشیدن به گلوی تحریک شده ی خود، به جای خوردن تنقلات نمکی، با آب نمک قرقره کنید. این کار به روند بهبود بیماری هم سرعت می بخشد.

ترشی، مواد غذایی ترش و مواد غذایی ای که نمک سود شده یا در آب نمک قرار داده شده باشند

مواد غذایی ای که باعث گلو درد می شوند معمولاً همان هایی هستند که می توانند شما را دچار ناراحتی معده کنند. مواد غذایی ای مثل خیارشور که در آب نمک به عمل آمده باشند حاوی سرکه و نمک هستند به همین دلیل  می توانند التهاب گلوی دردناک تان را بیشتر کنند.

منبع: thehealthy
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مجید شهریور ۳, ۱۴۰۱

    کلا غذا نخورید تا اگه از درد مریضی نمردید از گرسنگی هلاک شوید?

    • آریسماتوس مهر ۱۱, ۱۴۰۲

      بله کاملا درسته . در دوران بیماری خوردن غذا باعث تشدید بیماری میشود و نخوردن غذا درپایان همه دردها موثر است .