ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نکات خرید روغن گیربکس اتومات و دنده ای + جدول قیمت

سیستم انتقال قدرت خودرو نیز همانند پیشرانه نیاز به تعویض روانکار دارد اما بسیاری از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند. ورود ذرات گرد و غبار به این روغن و استفاده و کارکرد طولانی در ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

سیستم انتقال قدرت خودرو نیز همانند پیشرانه نیاز به تعویض روانکار دارد اما بسیاری از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند. ورود ذرات گرد و غبار به این روغن و استفاده و کارکرد طولانی در دمای بالا باعث کم شدن خاصیت روغن می شود. به همین دلیل باید روغن دنده را هم به مانند روغن های دیگر به طور مرتب چک کنیم تا از صدمه دیدن خودرو جلوگیری کنیم. باید گفت که تعویض این روغن ها برای کم کردن استهلاک خودرو می باشد و در جهت عمر بیشتر خودرو است.

زمان تعویض

دوره تعویض روانکار‌های گیربکس به‌ طور کلی به شرایط مختلفی از جمله نحوه رانندگی، شرایط آب و هوایی و نوع گیربکس بستگی دارد. گیربکس‌های دستی به دلیل حساسیت کمتر دارای بازه زمانی بیشتری برای تعویض نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک است. معمولاً در گیریکس‌های دستی پس از ضعیف شدن یا اتمام دیسک و صفحه کلاچ، روغن سیستم انتقال قدرت نیز تعویض می‌شود.

اگر عمر یک دیسک و صفحه را نهایتاً بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم باید روغن نیز به‌ طور منظم در همین بازه کارکرد تعویض شود. برخلاف گیربکس‌های دستی، سیستم‌های انتقال قدرت اتوماتیک نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. برای تعویض روغن این‌ گونه گیربکس‌ها باید به دفترچه راهنما خودرو رجوع کنید و بازه زمانی آن را پیدا کنید. به‌ طور کلی پیشنهاد می‌شود روغن گیربکس‌های اتوماتیک پس از مسافتی بین ۴۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

نکته مهم این است که در صورت تعویض نکردن یا حتی به تعویق افتادن تعویض روغن صدمات جدی و بسیار هزینه بری به خودرو وارد می شود. در اصل این نوع روغن یعنی روغن گیربکس و یا روغن جعبه دنده برای روانکاری انواع جعبه دنده اعم از دستی یا اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی رنگ و میزان

در بازه زمانی میان دو تعویض نیز باید به‌ صورت منظم میزان روغن و رنگ آن را بررسی کنید. در بیشتر خودروهای اتوماتیک یک گیج همانند گیج کنترل میزان روغن موتور وجود دارد که از طریق آن می‌توانید میزان روغن گیربکس خودرویتان را چک کنید. این میزان را می‌توان هم در حالت سرد و هم در حالتی که خودرو گرم شده و به دمای ایده آل رسیده است چک کنید.

در اولین مرحله باید رنگ روغن را بررسی نمود. زمانی که رنگ روغن مایل و نزدیک به قهوه ای شد زمان تعویض رسیده است. واسکازین در حالت اولیه به رنگ قرمز است. سپس از طریق بررسی بو و غلظت روغن نشتی می توان زمان تعویض را تشخیص داد. زمانی که واسکازین نیاز به تعویض پیدا می‌کند، بوی آن تغییر کرده و بیشتر بوی روغن سوخته می دهد. نکته دیگر این است که در محل پارک خودرو اگر مقدار زیادی مایع چرب قرمز رنگ ریخته باشد به این معناست که خودرو مشکل نشت روغن گیربکس پیدا کرده است.

قیمت روغن گیربکس در بازار

قیمت روغن گیربکس با توجه به حجم، شرکت سازنده و نوع گیربکس می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. در ادامه نرخ برخی از روغن‌های گیربکس موجود در بازار آورده شده است.

روغن گیربکس

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی