ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

معتبرترین جایزه صنعت چیپ به مخترع DRAM تعلق گرفت

از تلفن های هوشمند گرفته تا لپ تاپ ها، کاربر هر دستگاه الکترونیکی که باشید، شما قطعا از اختراع کاربردی رابرت دینارد استفاده می کنید: چیپ تک سلولی DRAM یا حافظه تصادفی پویا. در سال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

از تلفن های هوشمند گرفته تا لپ تاپ ها، کاربر هر دستگاه الکترونیکی که باشید، شما قطعا از اختراع کاربردی رابرت دینارد استفاده می کنید: چیپ تک سلولی DRAM یا حافظه تصادفی پویا.

در سال ۱۹۵۶ میلادی  دینارد در حالی که در IBM مشغول به کار بود DRAM را اختراع کرد؛ نوعی حافظه نیمه هادی که همزمان با جریان یافتن الکتریسیته در آن دیتا را ذخیره سازی می کند. زمانی که پی سی خود را روشن می کنید سیستم عامل آن روی DRAM بارگذاری می شود.

به پاس همین نوآوری کاربردی نیز صنعت چیپ بالاترین مقام افتخاری خود یعنی جایزه Robert N. Noyce را به دینارد اهدا کرده است؛ جایزه ای که به افتخار نخستین مدیرعامل اینتل نامگذاری شده. این جایزه در مراسم شام پایان سال انجمن صنعت نیمه هادی آمریکا در کالیفرنیا به [نماینده ی] آقای دینارد اهدا شد.

صنعت DRAM به تنهایی ۷۶.۵۲ میلیارد دلار ارزش دارد

دینارد همچنین به خاطر مشارکت در تدوین «نظریه مقیاس پذیری» که آن نیز یکی از اساسی ترین مفاهیم مورد استفاده در صنعت چیپ دنیاست مورد تقدیر قرار گرفت. در سال ۱۹۷۲ میلادی دینارد چارچوب کلی این نظریه را تدوین کرد. براساس این نظریه برای کوچک کردن مدارها باید سطح ولتاژ را پایین نگه داشت.

جالب است بدانید که طبق برآوردهای سال ۲۰۱۸ صنعت DRAM به تنهایی ۷۶.۵۲ میلیارد دلار ارزش دارد و اگر دینارد چنین اختراعی را انجام نمی داد چه بسا از این صنعت پولساز نیز خبری نبود.

جان کلی نایب رئیس IBM و  مدیر واحد تحقیقات این شرکت در مراسم شام شب گذشته از دستاوردهای دینارد سخن گفت. این مخترع که حالا دهه ۸۰ زندگی خود را پشت سر می گذارد بخش اعظمی از دوران کاری خود را در واحد تحقیقات IBM در نیویورک سپری کرد و متاسفانه امکان حضور در این مراسم و دریافت جایزه اش را پیدا نکرد.

کلی در سخنانش چنین گفت:

ما هم بر شانه بزرگان ایستاده ایم. باب دینارد دو دستاورد بزرگ و قابل توجه دارد که صنعت ما را دگرگون کرد.

بیژن داوری نایب رئیس واحد تحقیقات IBM هم در مصاحبه ای با ونچربیت گفته است من خوش شانس بودم که توانستم برای چندین سال تحت نظر دینارد کار کنم و ایشان به خوبی از ایده های تازه برای پیشرفت تکنولوژی استقبال می کرد.

مخترع DRAM
بیژن داوری، از مهندسان IBM

DRAM از یک ترانزیستور با یک خازن ساخته می شود. این حافظه میتواند یک بیت دیتا را در یک سلول ذخیره کند. DRAM هرگونه تغییر در جریان الکتریسیته را تشخیص داده و اگر جریان بیش از اندازه ضعیف باشد آن را رفرش می کند. وقتی برق را قطع می کنید هیچ اطلاعاتی هم درون DRAM ذخیره نمی شود.

داوری در ادامه صحبت هایش اظهار داشت:

زیبایی DRAM این است که فشرده ترین شکل حافظه است و سرعت دسترسی به مموری را بسیار زیاد می کند. DRAM بهره وری بالایی دارد و می توان آن را ستون فقرات تمامی دستگاه های الکترونیک خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۷ آبان ۱۳۹۸

    درود بر او و درود بر ایالات متحده که تمام اینها رو برای بشریت به ارمغان آورد.

مطالب پیشنهادی