ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هزینه تولید راکت SLS ناسا ۱۳ برابر فالکون هوی است

برای نخستین بار برآوردهای هزینه دولت آمریکا برای ساخت و پرتاب هر راکت SLS  منتشر شده که از رقمی بسیار هنگفت حکایت دارد. بر اساس نامه ای که کاخ سفید برای سناتورها ارسال کرده این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

برای نخستین بار برآوردهای هزینه دولت آمریکا برای ساخت و پرتاب هر راکت SLS  منتشر شده که از رقمی بسیار هنگفت حکایت دارد. بر اساس نامه ای که کاخ سفید برای سناتورها ارسال کرده این هزینه سرسام آور بالغ بر ۲ میلیارد دلار است.

مقامات ناسا طی یک دهه ای که از پروژه تولید راکت SLS می گذرد، همیشه درباره هزینه توسعه و پرتاب این موشک غول پیکر سکوت کرده اند. این سکوت یا ناشی از دشوار بودن برآورد هزینه در مراحل اولیه بوده یا مقامات آژانس از این هراس داشته اند که سناتورها به خاطر هزینه کلان پروژه قید آن را بزنند. احتمالا گزینه دوم مانع اصلی بوده چرا که راکت فالکون هوی با دو سوم ظرفیت باربری SLS تنها ۱۵۰ میلیون دلار قیمت دارد.

راکت SLS

پیمانکار اصلی پروژه راکت SLS بویینگ است و تا پایان سال ۲۰۲۰ که فرایند تولید تکمیل می شود، این هزینه حتی از ۲ میلیارد دلار هم بیشتر می شود. بر اساس برنامه زمانبندی کنونی SLS در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب خواهد شد.

دولت در این نامه صدهایی میلیون دلاری که صرف توسعه و بازسازی سیستم های زمینی راکت می شود را در نظر نگرفته که اگر آنها را برای ۱۰ پرتاب SLS طی  ۲۰۲۰ در نظر بگیریم، هزینه های توسعه بالغ بر ۴ میلیارد دلار خواهد شد.

این مبلغ تنها شامل ساختار مرکزی، بوسترهای کمکی و بخش فوقانی پایه است اما توسعه و اضافه کردن بخش اکتشافی نیز صدها میلیون دیگر خرج روی دست دولت می گذارد. پس از آن هم نوبت به فضاپیمای اوریون می رسد که بر اساس برآوردهای ناسا ماموریت شش ماهه آن مستلزم بودجه ۷۵۰ میلیون دلاری است.

البته مبلغ اعلام شده از سوی کاخ سفید علاوه بر هزینه حاشیه ای ساخت راکت، هزینه های ثابت آماده نگه داشتن ارتشی از هزاران نفر پرسنل و صدها تامین کننده در سراسر کشور را هم شامل می شود که در صورت تداوم تولید طی سال های آینده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۰ آبان ۱۳۹۸

    90 درصد کارو انجام دادند دیگه برا کنسل کردنش دیره نظر من اینه ناسا باید ادامه بده تا زمانی که موشک ارزونتر بهتر بتونه بسازه متاسفانه سیاست ناسا جوریه برنامه هاشو متوقف میکنه بدون اینکه جایگزینی داشته باشه مثلا ساترن 5 باز نشسته کرده بود در حالی که موشک به اون قوی ای دیگه نداشت یا کنار گذاشتن شاتل فظایی تا العان جایگزین شاتل نداره خیلی ماموریت ها رو فقط با شاتل میشد انجام داد کپسول اوریون یا اینها قابلیت نداره اون ماموریتها و اون مانورها رو انجام بده

    • سعید
      سعید | ۲۱ آبان ۱۳۹۸

      تقصیر ناسا نیست که پروژه ها کنسل میکنن کمبود بودجه است بخصوص بعد سقوط شوروی وکاهش هزینه های پروژه های فضایی ورگنه کی از توسعه سیستم های جدید بدش میاد!

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۹ آبان ۱۳۹۸

    تفاوت کار یه شرکت خصوصی مثل اسپیس ایکس با کار یه شرکت دولتی به همراه ی شرکت خصوصی مه این اولی با ۱۵۰ میلیون کارت راه میدازه دومی ۴ میلیارد هم کمشه

    بی خود نگفتن که دولت تاجر خوبی نیست

    • آریا
      آریا | ۲۰ آبان ۱۳۹۸

      میلتون فریدمن یه جمله معروف داره میگه:
      اگر اداره صحراها را به بخش دولتی واگذار کنید بعد از چند سال با کمبود شن مواجه خواهیم شد

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۹ آبان ۱۳۹۸

    شما دلتا وی این راکتو برای سفر به سیارات دیگ با فالکون هوی مقایسه کنی یکم قیمتش معقول تر میشه ولی بازم خیلی زیاده،اگه راکت استارشیپ به اهدافش برسه ک کلا این راکت ها باید اوراق بشن

مطالب پیشنهادی