ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پیشنهاد دانشمندان برای کاهش فشار خون: مصرف MSG به جای نمک

«مونوسدیم گلوتامات» (MSG)، از افزودنی های خوراکی بوده و برای بهبود مزه غذاها بدون شور کردن آنها به کار می رود. حال محققان می گویند می توان از این ماده برای کاهش جذب سدیم در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

«مونوسدیم گلوتامات» (MSG)، از افزودنی های خوراکی بوده و برای بهبود مزه غذاها بدون شور کردن آنها به کار می رود. حال محققان می گویند می توان از این ماده برای کاهش جذب سدیم در کشورهایی که مصرف نمک در آنها بالاست، استفاده کرد. آنها معتقدند جایگزین کردن مقادیری از نمک با مونوسدیم گلوتامات، پتانسیل کاهش فشار خون و مراقبت از سلامت قلب را به دنبال دارد.

محققان به تازگی و به کمک داده های «مرکز بهداشت ملی و بررسی آزمایشی تغذیه آمریکا» (NHANES) مقاله ای در ژورنال Nutrients منتشر کرده اند. طبق این مقاله، جایگزین کردن مقداری از نمک با مونوسدیم گلوتامات در بعضی غذاها می تواند جذب سدیم را 7 تا 8 درصد کاهش داده و به مردم کمک کند تا میزان جذب سدیم را زیر 2.3 گرم توصیه شده حفظ کنند.

محققان معتقدند جایگزین کردن مقادیری از نمک با مونوسدیم گلوتامات پتانسیل کاهش فشار خون و مراقبت از سلامت قلب را به دنبال دارد

دکتر «تیلور سی. والاس» (Taylor C. Wallace)، نویسنده اصلی مقاله در این مورد می گوید:

«من فکر می کنم با افزایش آگاهی مردم آمریکا از بی ضرر بودن مونوسدیم گلوتامات برای سلامتی، شاهد استفاده بیشتر از این ماده غذایی به عنوان جایگزینی برای نمک و بهبود سلامتی خواهیم بود.»

مصرف بیش از حد نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون بوده و زمینه را برای دچار شدن به انواع بیماری های مزمن از جمله مشکلات بینایی، بیماری های قلبی و سکته فراهم می کند.

تشویق مردم به کاهش مصرف نمک کار دشواری است؛ چون باور عمومی این است که غذاهای کم نمک بی مزه هستند. علاوه بر این در بسیاری از غذاهای فرآوری شده از نمک برای افزایش ماندگاری استفاده می شود.

مونوسدیم گلوتامات خوراکی تنها حاوی 12 درصد سدیم، یا به عبارتی یک سوم مقداری است که در نمک خوراکی معمولی یافت می شود. این ماده اما با وجود سدیم کمتر غذاها را طعم دار می کند و به گفته محققان با اضافه کردن آن می توان سطح نمک را تا حداکثر 40 درصد بدون بدمزه کردن طعم غذاها کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی