ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی
تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: هشتاد درصد مردم از پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کنند

چهارمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حضور «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع «تبیین سیاست‌ها والزامات توسعه خدمات دیجیتال در فضای مجازی کشور» برگزار شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۱

چهارمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حضور «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع «تبیین سیاست‌ها والزامات توسعه خدمات دیجیتال در فضای مجازی کشور» برگزار شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در این جلسه اوتاکید کرد که باید در حوزه ICT به استقلال برسیم و سکوهای خودمان را داشته باشیم چرا که امروزه کشوری که اپلیکیشن‌هایش در کسری از ثانیه از کار می‌افتند، قدرتی ندارد.

فیروزآبادی به موضوع شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و برای روشن شدن این ادعا که چرا باور دارد تحقق شبکه ملی اطلاعات به کندی پیش می‌رود و ادعای هشتاد درصد موفقیت آن از سوی وزارت ارتباطات اشتباه است، به استفاده مردم از زیرساخت‌ها، مخصوصاً پیام‌رسان‌های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت اکنون ۸۰ درصد مردم از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند:

«چندین سند در مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد که در حال تدوین یا تدوین شده است. یک سند همان تعریف خدمت پایه کاربردی است که با شبکه ملی اطلاعات در ارتباط است و یک مساله زیرساختی است. اینکه وزارت ارتباطات دائما می‌گوید هشتاد درصد از شبکه ملی اطلاعات پیاده‌سازی شده در همینجا اشتباه است. وزارت ارتباطات صرفاً شبکه را در بخش زیرساخت ارتباطی توسعه داده‌ است نه شبکه ملی اطلاعات را. خدمات کاربردی و مهمی که در سند شبکه ملی اطلاعات عینا ذکر شده مانند ایمیل، پیام‌رسان، موتور جستجو و سیستم عامل کدام یک ملی شده‌اند؟ در کشور ما که بیش از هشتاد درصد مردم از یک پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کننند؛ چطور می‌توان با این آمار گفت شبکه ملی اطلاعات هشتاد درصد رشد داشته است؟»

فیروزآبادی با اشاره به تهیه پیش نویس سند خدمات دیجیتال در فضای مجازی کشور تاکید کرد که بخش خصوصی امروزه یکی از مهم‌ترین رکن‌ها برای پیشرفت اقتصادی کشور و یا قدرتمندی یک کشور است. فیروزآبادی با اشاره به این که در رابطه با توسعه خدمات دیجیتال در کشور با یکسری چالش‌های داخلی و خارجی رو به رو هستیم تاکید کرد که چالش‌های داخلی ایران به داده‌ها برمی‌گردد:

«ما در حین ارائه خدمت داده‌های انبوهی را تولید می‌کنیم که قابل ثبت، ضبط و توزیع مجدد است. در این رابطه بحث حریم خصوصی، حفاظت از داده و نحوه استفاده از آن مطرح می‌شود. کلاهبرداری‌هایی مانند فیشینگ که به طور انبوه و به شکل قابل توجهی در حال رشد است، نیاز به تدابیر ویژه دارد. آن چیزی که به عنوان زیربنای فیشینگ به توسعه این کار کمک می‌کند، ابهام نظام هویت در فضای دیجیتال کشور است.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی به موضوع انحصار اشاره کرد و اذعان داشت که این موضوع در فضای مجازی داخل کشور هم صورت گرفته و باید به آن نظارت شود چرا که اگر کسب‌وکارها به سمت انحصار بروند، مفسده‌های دیگری نیز ایجاد خواهد شد:

«به دلیل همین مسائل لازم دیدیم که سندی در این حوزه تدوین کنیم. سندی که باید جنبه حمایت خدمات دولتی در آن منظور شود و به یک نظام‌مندی چالاک برسد. این نظام‌مندی نباید طوری باشد که ما به دست و پای خدمات کشور زنجیر ببندیم اما پلتفرم‌های خدمات دهنده خارجی آزادانه کار کنند. معضلی که از آن صحبت می‌کنم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز مطرح است.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی

فیروزآبادی با اشاره به انحصارگرایی در دنیا در حوزه‌هایی مثل موتور جستجو و سیستم‌عامل تاکید دارد که این مبحث باید در ایران رگولاتوری شود تا به خطرات جهانی این امر دچار نشویم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی باور دارد امروز در کنار پارامترهای که در گذشته به عنوان قدرت ملی تعیین می‌شدند (مثل قدرت نظامی) ظهور و حضور قدرت بخش خصوصی هوشمند پارامترهای اصلی قدرت ملی هستند:

«در حوزه اقتصاد دیجیتال بخش خصوصی باید قدرتمند باشد و تعداد کاربرانشان بالا باشد و خدمت جدیدی را ارائه کنند. در واقع باید حالت تهاجمی به بازارهای جهانی داشنه باشند؛ این یک قدرت ملی است وگرنه کشوری که در یک ثانیه میتوان اپلیکیشنهای قدرتمندش را بست؛ قدرتی ندارد و نمیتواند بازیگر خاصی در حوزه های مختلف دیجیتال باشد.»

به گفته فیروزآبادی تعداد کنسرسیوم‌های فضای مجازی در دنیا بیش از ۲۰۰ است ولی حتی یک کنسرسیوم بزرگ و شاخص در ایران وجود ندارد و همین مساله باعث شده که نتوان برای اقتصاد ICT کشور چاره درستی اندیشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rahim Parast
    Rahim Parast | ۲۱ آبان ۱۳۹۸

    یعنی خود مسئولان هم از پیامرسان های خارجی استفاده نمیکنند؟
    اعتمادی که خودشان به این پیامرسانای خارجی دارند هیچیکی نداره

مطالب پیشنهادی