ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات جدید MIT مثل گیاه رشد می‌کند [تماشا کنید]

مهندسین بخش رباتیک موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، ربات جدیدی ساخته اند که بازوی آن با الهام از گیاهان، رشد می کند. این بازو توانایی عبور از فضاهایی که ورود ربات ها در آنها با محدودیت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

مهندسین بخش رباتیک موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، ربات جدیدی ساخته اند که بازوی آن با الهام از گیاهان، رشد می کند. این بازو توانایی عبور از فضاهایی که ورود ربات ها در آنها با محدودیت روبروست را داشته و محموله های سنگین را بلند می کند.

بازوی این ربات، که به زنجیر دوچرخه شباهت دارد، انعطاف پذیری مناسبی داشته و کم و بیش توانایی وارد شدن به هر فضایی را دارد. این دست رباتیک در عین حال مستحکم نیز بوده و قادر به بلند کردن اجسام و ایجاد گشتاور است. زنجیر این دست رباتیک با کشیدن بلوک های به هم پیوسته که توسط چاپگر سه بعدی پرینت شده اند، بازو را بیرون می آورد.

زنجیرها به کمک یک قرقره می چرخند و وارد مجموعه ای از موتورها می شوند. این موتورها قابلیت برنامه ریزی داشته و بلوک ها را به شکل های مختلفی در می آورند. بازو با قفل شدن برخی از بلوک ها در یکدیگر و آزاد ماندن بقیه، قابلیت رشد در شکل ها و جهت های مختلف را دارد. زمانی که ربات کاری را انجام داد می تواند بازو را جمع کرده و بسته به شرایط شکل آن را تغییر دهد.

«Harry Asada»، پروفسور مهندسی مکانیک موسسه MIT در مورد توانایی های این ربات می گوید:

«فرض کنید می خواهید روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید؛ بعد از باز کردن کاپوت، باید آنقدر انعطاف پذیر باشید تا با پیچ و تاب خوردن فراوان، خود را به فیلتر روغن برسانید. بعد باید آنقدر قوی باشید تا درپوش فیلتر روغن را باز کرده و آن را بیرون بیاورید.»

نیروهای امدادی می توانند از این ربات در ماموریت های امداد و نجات بهره ببرند؛ ولی محققان MIT می گویند ربات جدید آنها برای انجام کارهای روزمره هم مناسب بوده و می توان از آن برای برداشتن اجسام در قفسه ها بهره جست. علاوه بر این می توان وارد موتور خودروها شده و پیچ ها را شل و سفت کرد.

ربات جدید MIT با الها از گیاهان رشد می کند

دانشمندان در گذشته ربات هایی ساخته بودند که قادر به حل کردن مشکلات بودند؛ ولی توانایی های آنها به استفاده از ابزارهای بالون شکل و ساده محدود می شد و از ابزارهایی مثل چنگک، دوربین و سنسورها پشتیبانی نمی کردند. حال این ربات در عین انعطاف پذیر بودن، استحکام هم داشته و از ابزارهایی تا حداکثر 500 گرم پشتیبانی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی