ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرخه بی پایان آلودگی؛ اقیانوس اسیدی مقدار نیتروز اکساید جو را افزایش می دهد

افزایش سطح کربن دی اکسید جو نه تنها منجر به تغییرات اقلیمی می شود، بلکه اقیانوس ها را نیز اسیدی تر می کند. حال محققان مقاله ای نوشته و منتشر کرده اند که نشان می ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

افزایش سطح کربن دی اکسید جو نه تنها منجر به تغییرات اقلیمی می شود، بلکه اقیانوس ها را نیز اسیدی تر می کند. حال محققان مقاله ای نوشته و منتشر کرده اند که نشان می دهد اسیدی شدن اقیانوس ها می تواند سطح مونوکسید دی نیتروژن (N2O) را در دریاها افزایش داده و آن را وارد جو کند.

اسیدی شدن اقیانوس ها در حال حاضر یکی از عوامل و عوارض تغییرات اقلیمی است. هر چه دی اکسید کربن جو بیشتر باشد، مقدار بیشتری نیز از آن وارد دریاها شده و آب ها را اسیدی تر خواهد کرد.

با اسیدی تر شدن اقیانوس ها اکوسیستم موجودات دریایی به خطر افتاده و با پدیده های غیر طبیعی مثل سفید شدن مرجان ها و مختل شدن زنجیره غذایی مواجه می شویم که زندگی ماهی ها را به خطر انداخته و حتی می تواند کف اقیانوس ها را نیز از بین ببرد.

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان، موسسه فناوری توکیو و موسسه JAMSTEC می گویند دریاهایی که اسیدی تر هستند، مونوکسید دی نیتروژن بیشتری در اتمسفر وارد می کنند. آنها معتقدند اثر گلخانه ای مونوکسید دی نیتروژن موجود در جو با از بین بردن لایه ازون 300 درصد مخرب تر است.

محققان با جمع آوری نمونه آب از پنج منطقه مختلف از سواحل ژاپن بین سال های 2013 تا 2016، به دنبال میزان مونوکسید دی نیتروژن تولید شده در سطوح مختلف اسید بودند. پژوهشگران با پایین آوردن سطوح پی هاش (pH) در نمونه ها، آب ها را اسیدی تر کردند. این کار سبب فعال شدن پروسه ای شد که در آن میکروب های موجود در آب آمونیوم را به نیترات تبدیل کرده و مونوکسید دی نیتروژن آزاد کردند.

محققان متوجه شدند در قسمت مشخصی از اقیانوس آرام (بخش هایی زیر قطب شمال و نزدیک به شمال جزیره هوکایدو در ژاپن)، آب هایی که اسیدی تر هستند مقدار بیشتری نیز مونوکسید دی نیتروژن تولید می کنند.

محققان در نمونه های جمع آوری شده متوجه شدند که نرخ تبدیل آمونیوم به نیترات کاهش پیدا کرده ولی سطح مونوکسید دی نیتروژن افزایش یافته است. محققان دقیقاً مطمئن نیستند چه عاملی سبب این پدیده شده ولی احتمال می دهند تغییرات پی هاش در آب سبب تاثیرگذاری منفی روی مکانیزم های بیوشیمیایی به شکل های غیرمنتظره شده است.

این تحقیق از مطالعاتی که قبلاً انجام شده بودند و نرخ تبدیل آمونیوم به نیترات را کم نشان داده بودند، پشتیبانی می کند؛ در تحقیقات پیشین نتیجه گیری شده بود که سطوح مونوکسید دی نیتروژن نیز امکان کاهش دارند، ولی محققان در مقاله جدید عکس این موضوع را ثابت کرده اند.

«Florian Breider»، نویسنده اصلی مقاله می گوید:

«تحقیقات ما نشان می دهند افزایش انتشار مونوکسید دی نیتروژن سبب مختل شدن چرخه های طبیعی بیوشیمیایی می شوند که به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند. علاوه بر این تحت شرایط مناسب، یک گاز گلخانه ای می تواند تولید گاز گلخانه ای دیگری را که به مراتب مخرب تر است افزایش دهد. بنابراین انجام تحقیقات بیشتر در این رابطه ضروری است.»

محققان می گویند در حال حاضر تحقیقات آنها برای همان قسمت مشخص از اقیانوس آرام که آب آن را آزمایش کرده بودند، معتبر بوده و برای آگاهی از احتمال تاثیرگذاری این پدیده روی قسمت های دیگر به تحقیقات بیشتر نیاز است.

یافته های این تحقیق در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی