ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازیابی راکت فضایی
علمی

اسپیس ایکس با پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک ۲ رکورد جدید برجای گذاشت [تماشا کنید]

اسپیس ایکس برای کاهش هزینه پرتاب راکت های فضایی روی بازیابی قطعات اصلی تمرکز کرده و روز گذشته گام بزرگ دیگری را در این راستا برداشت. این کمپانی راس ساعت ۱۸:۲۶ دقیقه روز دوشنبه به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۵

اسپیس ایکس برای کاهش هزینه پرتاب راکت های فضایی روی بازیابی قطعات اصلی تمرکز کرده و روز گذشته گام بزرگ دیگری را در این راستا برداشت.

این کمپانی راس ساعت ۱۸:۲۶ دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران ۶۰ ماهواره استارلینک را با استفاده از بوستری به فضا پرتاب کرد که قبلا ۳ بار استفاده شده بود. نوک راکت (Fairing)  هم قبلا در یک ماموریت دیگر شرکت داشته اما پس از بازیابی و بازسازی دوباره مورد استفاده قرار گرفته است. Fairing برای محافظت از فضاپیما در مقابل دما و فشار بالا بکار می رود و به دلیل ساختار خاص و ترکیبات گرانبها، ارزش بالایی دارد.

تا چند سال قبل بازگشت راکت های فضایی به زمین و استفاده چندباره از آنها پروژه ای به نظر می رسید که چند دهه با آن فاصله داریم اما اسپیس ایکس در مدتی کوتاه بازیابی راکت فضایی را به مساله ای عادی تبدیل کرده است. هرچند انجام این فرایند چند بار با مشکل مواجه شد اما راکت ها حالا پس از بازگشت از فضا با دقتی سانتی متری روی صفحات فرود می آیند.

Fairing اما با استراتژی ساده تری بازیابی می شود. طی این عملیات سرعت قطعه مورد بحث با کمک دو پیشران نیتروژن مایع و چتر کاهش یافته و قبل از سقوط در دریا توسط کشتی و با تور صید می شود. شاید Fairing در مقایسه با راکت کوچکتر به نظر برسد اما همین قطعه یک تنی ۱۳ متر طول داشته و ۶ میلیون دلاری هزینه روی دست ایلان ماسک می گذارد، بنابرین بازیابی آن به معنی صرفه جویی ۱۰ درصدی در هر پرتاب فالکون ۹ است.

بازیابی راکت فضایی
ماهواره های استارلینک پیش از پرتاب توسط راکت فالکون ۹

پروژه ارتباطی استارلینک در نهایت شامل هزاران ماهواره در مداری پایین تر از ایستگاه فضایی خواهد بود. اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود، احتمالا این هدف تا اواسط سال ۲۰۲۰ محقق خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Digik
    Digik | ۲۱ آبان ۱۳۹۸

    من بیصبرانه منتظر اون روزم

  • سعید
    سعید | ۲۱ آبان ۱۳۹۸

    ?

مطالب پیشنهادی