ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات پزشکی
علمی

اولین عمل جراحی آنوریسم مغز به کمک ربات انجام شد

پزشکان کانادایی برای نخستین بار در جراحی عصبی عروقی از ربات استفاده کرده اند که دریچه جدیدی را به روی عمل های جراحی از راه دور باز می کند. علیرغم بکارگیری ربات ها در جراحی‌های مختلف، ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

پزشکان کانادایی برای نخستین بار در جراحی عصبی عروقی از ربات استفاده کرده اند که دریچه جدیدی را به روی عمل های جراحی از راه دور باز می کند.

علیرغم بکارگیری ربات ها در جراحی‌های مختلف، مغز یکی از بخش های خطرناک برای این ابزارها تلقی می شد، حالا اما با توسعه یک دستیار رباتیک انجام این عمل ها ساده تر از قبل خواهد بود. تیمی از جراحان مغز و اعصاب بیمارستان تورنتو برای نخستین بار در یک عمل نیمه تهاجمی عصبی عروقی از دستیاری رباتیک استفاده کرده اند که ۱.۲ میلیون دلار قیمت دارد.

ربات پزشکی

این عمل به سرپرستی دکتر «ویتور مندز پریرا» و روی بیماری انجام شد که از آنوریسم شدید رنج می برد؛ بیماری کشنده ای که در آن رگ های خونی مغز متورم می شوند. در این عمل پیچیده جراحان برشی کوچک را در بدن ایجاد کرده و با استفاده از بازویی رباتیک کاتتری را به سوی مغز فرستاده اند. این ربات به جراحان اجازه داد با دقتی کمتر از میلی متر شبکه ای از سیم پیچ های فلزی را در اطراف آنوریسم تعبیه کرده و آنرا مسدود کنند. دکتر مندز پریرا درباره مزایای این ربات پزشکی می گوید:

این ماشین کاری را انجام می دهد که ما با چهار دست می کنیم. ربات ها در دیگر حوزه های پزشکی به کار برده شده اند اما برای نخستین بار در این زمینه از آنها استفاده کردیم.

ربات جراحی
سیم پیچ دور رگ ها

طراحی ربات توسط یکی از زیر مجموعه های زیمنس به نام Corindus انجام شده است. مارک تولاند، مدیرعامل کمپانی درباره برنامه های آتی کمپانی می گوید:

توسعه این ربات پزشکی برای کمک به انجام عمل نیمه تهاجمی عصبی عروقی نخستین گام در راستای رسیدن به هدف نهایی است. هدف اصلی ما فراهم کردن امکان دسترسی بیماران به زبده ترین متخصصان دنیای پزشکی فارغ از مکان جغرافیایی آن ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی