هوای خانه های ما از هوای بیرون آلوده تر است

هوای خانه های ما از هوای بیرون آلوده تر است

وقتی صحبت از «آلودگی هوا» می شود اولین چیزهایی که به ذهن مان خطور می کند دود کارخانه ها و اگزوز ماشین ها است. با این حال، هوای فضاهای داخلی به اندازه ی هوای بیرون آلوده و واقعاً خطرناک است. بله درست متوجه شدید، هوای خانه ، محل کار و حتی باشگاه تان می تواند بسیار خطرناک تر از هوای بیرون باشد. در ادامه به علت این مسأله خواهیم پرداخت.

آلودگی هوای خانه

طبق تحقیقات، هوای داخل می تواند بسیار آلوده تر از هوای بیرون باشد. از طرفی بر اساس تخمین ها، اغلب افراد ۹۰ درصد از عمر خود را در فضاهای داخلی سپری می کنند، یعنی در خانه، مدرسه، محل کار یا هر جای دیگری که محیطی خصوصی یا عمومی در فضایی بسته است.

هوای داخل خانه ی شما معمولاً ترکیبی است از آلاینده های خارجی مثل آن هایی که از وسایل نقلیه یا کارخانه ها تولید می شوند. بخش دیگری از این هوا را آلاینده های داخلی، مثل منابع احتراق و موادی تشکیل می دهد که از مصالح ساختمانی، اثاثیه ی خانه و تجهیزات الکترونیک منتشر می شوند. رطوبت، مواد شوینده و مواد شیمیایی هم بسیار خطرناک هستند و می توانند هوای محیط زندگی شما را آلوده کنند. دیگر دلیل ناسالم بودن این هوا، ساکنین خانه هستند مثل افراد سیگاری یا حتی حیوانات خانگی.

این مسأله بدان معنی است که بسیاری از مردم در معرض خطر استنشاق هر روزه ی هوای آلوده هستند. علاوه بر این، پایین بودن کیفیت هوای خانه برای گروه های آسیب پذیر مثل کودکان، سالخوردگان یا افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و/ یا قلبی عروقی به مراتب مضرتر است.

تحقیقات نشان داده هوای آلوده ی داخل ممکن است بیشتر از هوای بیرون بر کودکان تأثیر بگذارد. دستگاه تنفسی بدن هدف اصلی آلاینده های هوا هستند و این مسأله می تواند مشکلات زیادی برای یک کودک ایجاد کند.

گروه دومی که بیشترین ریسک بروز مشکلات جسمی بر اثر هوای آلوده را دارند، افراد سالخورده هستند. تحقیقات نشان داده هوای فضاهای داخلی در آسایشگاه ها تأثیر زیادی بر دستگاه تنفسی ساکنین سالخورده ی آن ها و کیفیت زندگی آن ها دارد.

به ادعای محققان، هر یک درجه کاهش در شاخص کیفیت هوا می تواند بازدهی ما را تا ۵ درصد کاهش دهد. بنابراین هوای آلوده فقط از یک جهت برای ما مضر نیست.

پیشنهاد کارشناسان، نصب سنسورهای محیطی است. این سنسورها می توانند کیفیت هوایی که تنفس می کنیم را رصد می کنند، درباره ی چیزهایی که استنشاق می کنیم اطلاعات مهمی در اختیارمان بگذارند و به ما کمک کنند متوجه شویم چه زمانی باید با آن ها مقابله کنیم. ما کارهای دیگری هم می توانیم برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه، محل کار و مدرسه ی خود انجام دهیم :

  • دستگاه های تهویه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل ضروری هستند. نصب یک سیستم تهویه ی مناسب می تواند به جلوگیری از تجمع آلاینده ها کمک کند. علاوه بر این، دستگاه تهویه حتماً باید درست کنار دستگاه های احتراقی محیط قرار بگیرد و همیشه تمیز باشد.
  • هیچگونه ماده ی شیمیایی، حشره کش، شوینده یا سوختی نباید در محل زندگی خود نگهداری کنید.
  • استفاده از چیزهایی مثل سیگار، شمع و دستگاه گریل خانگی را محدود کنید.
  • هنگام نظافت و استفاده از مواد شیمیایی، شوینده ها، محلول ها و غیره، پنجره ها را باز بگذارید.
  • فن حمام تان را تا یک ساعت بعد از حمام روشن بگذارید.
  • استفاده از یک دستگاه فیلتر هوای مناسب هم برای تمیز نگه داشتن هوای داخل ضروری است.

منبع: brightside
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهدی آبان ۲۳, ۱۳۹۸

    قطعا کلیه ی موارد گفته شده در این مقاله به دلیل مصالح متفاوت استفاده شده در خانه ها اشتباه هست
    و قطعا مصالح استفاده شده بیشتر از هر چیزی در الودگی خانه تاثیر گذار هست