ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل از اولین تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرد

اینتل از دو تراشه نروانا جدید به نام «پردازنده شبکه عصبی نِروانا» (Nervana) مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرد. این چیپست ها NNP-T1000 و NNP-I1000 نام داشته و اولین پردازنده های ASIC (مدارهای ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

اینتل از دو تراشه نروانا جدید به نام «پردازنده شبکه عصبی نِروانا» (Nervana) مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرد.

این چیپست ها NNP-T1000 و NNP-I1000 نام داشته و اولین پردازنده های ASIC (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) این شرکت هستند که برای هوش مصنوعی در فضای ابری تولید شده اند.

تراشه NNT-T مخصوص آموزش هوش مصنوعی به شکلی «متوازن» بوده و قابلیت به کارگیری در کامپیوترهای کوچک و ابرکامپیوترها را دارد. مدل NNP-I نیز توانایی پردازش محاسبات استنتاجی «سنگین» را دارد.

تراشه NNP-I اینتل
تراشه NNP-I

اینتل علاوه بر معرفی تراشه های فوق، از نسل بعد واحد پردازش بینایی کامپیوتری خود به نام Movidius رونمایی کرد. به گفته این شرکت معماری جدید به کار رفته در این تراشه، 10 برابر عملکرد بهتری در محاسبات استنتاجی داشته و مدیریت بهره وری را 6 برابر بهتر از رقبا انجام می دهد. البته باید دید این ادعاها در دنیای واقعی تا چه حد صحت دارند.

تولید این محصول می تواند جهش بزرگی برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی محسوب شود؛ حداقل برای کمپانی هایی که به محصولات رقبایی همچون انویدیا وابستگی ندارند. اینتل هشدار داده بود که استفاده ریسک پذیر از هوش مصنوعی، به افزایش دو برابری عملکرد در هر 3.5 ماه یکبار نیاز دارد و این اتفاق در صورت وابستگی کمپانی ها به CPUهای سنتی روی نخواهد داد.

تراشه NNT-T اینتل
تراشه NNT-T

غول های اینترنتی مثل فیسبوک و بایدو برای هوش مصنوعی خود وابستگی زیادی به اینتل دارند. بنابراین امکان دارد در آینده تاثیر این محصولات را در بارگذاری سریع تر سایت ها و قابلیت های پیشرفته تر هوش مصنوعی شاهد باشیم.

اینتل با تولید تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی غریبه نیست. این تراشه ساز اواخر مهر ماه 96 از اولین نسل پردازنده های شبکه عصبی نِروانا رونمایی کرد و در آن دوران 96 درصد از سهم بازار سرورها را در اختیار داشت.

تراشه Movidius نیمه اول سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی