ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فناوری انقلابی هیوندای برای حذف صدای مزاحم کابین خودرو

گروه هیوندای در حال توسعه یک سیستم فعال پیشرفته برای کنترل صداهای مزاحم جاده است. این سیستم به اختصار RANC نام داشته و در نوع خود اولین به شمار می رود. به گفته کره ای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

گروه هیوندای در حال توسعه یک سیستم فعال پیشرفته برای کنترل صداهای مزاحم جاده است. این سیستم به اختصار RANC نام داشته و در نوع خود اولین به شمار می رود. به گفته کره ای ها سیستم RANC بر مبنای تکنولوژی کنونی کنترل فعال صدا - موسوم به ANC - توسعه می یابد. تکنولوژی ANC با آزاد کردن امواجی مخالف، اثر صداهای آزاردهنده موتور و جاده را خنثی کرده و از ورود آنها به به کابین جلوگیری می کند.

سیستم RANC در واقع نوع پیشرفته تر ANC به حساب می آید. همانطور که اشاره کردیم، این سیستم فعال بوده و به طور مداوم انواع صداها و امواج صوتی را بررسی می کند. به این ترتیب سیستم ابداعی هیوندای می تواند به مقابله با هر نوع صدای آزاردهنده پرداخته و به صورت آنی اثر آن را از بین ببرد.

گنگدوک لی (Gangdeok Lee) یکی از محققان لابراتوار بخش آرامش کابین (NVH) هیوندای در این باره گفته:

RANC تکنولوژی شاخصی است که فناوری NVH کنونی را وارد مرحله ای جدید می کند. ما به پیشرو بودن در عرصه فناوری NVH ادامه داده و بیشترین سطح از آرامش را به مشتریان عرضه خواهیم کرد.

hyundai-active-road-noise-control-tech-2-768x400

آنگونه که هیوندای اعلام کرده سیستم RANC از سنسور شتابگیری برای محاسبه میزان لرزش منتقل شده از جاده به خودرو استفاده می کند؛ یک کامپیوتر نیز وظیفه تحلیل صدای ایجاد شده از اصطکاک تایرها و سطح جاده را بر عهده دارد. این خودروساز کره ای افزوده با بهینه سازی محاسبات و سرعت انتقال سیگنال، تحلیل صداهای مزاحم و تولید امواج صوتی مخالف توسط پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) تنها 0.002 طول می کشد.

هیوندای معتقد است سیستم RANC توانایی کاهش صداهای مزاحم داخل کابین تا 3 دسیبل را دارد. به لطف این سیستم نیاز به استفاده از عایق های صوتی کمتر می شود، در نتیجه از میزان جرم فنربندی نشده و وزن کلی خودرو نیز کاسته می شود که آن هم می تواند بهبود میزان مصرف سوخت و حتی هندلینگ را در پی داشته باشد.

کمپانی کره ای سیستم ابداعی خود را با نیم نگاهی به خودروهای آینده توسعه می دهد. حتما می دانید که اتومبیل های مجهز به موتور درون سوز به تدریج حذف شده و مدل های الکتریکی جای آنها را خواهند گرفت. از آنجایی که در این مدل ها پیشرانه تقریبا بی صدا کار می کند، منابع تولید کننده صداهای مزاحم به جاده و باد محدود خواهد شد. به همین خاطر تمرکز اصلی روی حذف صدای مسیر و باد خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی