ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به عوامل افزایش قیمت خودرو ها در بازار + جدول

خودرو دوباره گران شد، البته این خبر تازه‌ای نیست و در طول دو سال اخیر چندین بار این موضوع را تحلیل کردیم و تیتر زدیم که خودرو گران شد. اما این بار در شرایطی خودروهای ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

خودرو دوباره گران شد، البته این خبر تازه‌ای نیست و در طول دو سال اخیر چندین بار این موضوع را تحلیل کردیم و تیتر زدیم که خودرو گران شد. اما این بار در شرایطی خودروهای داخلی در حال گران شدن است که بازار در رکود و کسادی شدیدی به سر می‌برد و همچون سال گذشته خبری از تقاضای سنگین در بازار نیست.

یک کارشناس حوزه خودرو در این باره می گوید: «مهم‌ترین دلیلی که در هفته گذشته شرایط را به سمت افزایش قیمت خودرو سوق داد، اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو 405 GLX بود.»

سید محمد بحرینیان، از اعضای اتاق بازرگانی مشهد در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته اظهار داشت: «با نوساناتی که در یکی دو سال گذشته در کل اقتصاد کشور به وجود آمده، بازار خودرو نیز تاثیر پذیرفته و هر گاه خبر جدیدی می‌آید و شرایط برای سفته‌بازی مهیا می‌شود، دوباره نوسان قیمتی بر بازار حکمفرما می‌شود و در هفته گذشته نیز دلایلی برای این اتفاق به وجود آمد.»

وی تصریح کرد: «مهم‌ترین دلیلی که در هفته گذشته شرایط را به سمت افزایش قیمت سوق داد، اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بود.»

این کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: «این شرایط را برای سفته‌بازی عده‌ای فراهم کرد که در نتیجه آن دوباره در هفته مورد بحث قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند.
بحرینیان تاکید کرد: البته این خیلی ساده‌لوحانه خواهد بود که تنها دلیل را به این مساله خلاصه کنیم. درست مانند اقتصاد ایران که تنها به یک دلیل بحران‌زده نشده و یا تنها به یک عارضه دچار نیست.»

وی تاکید کرد: «بازار خودروی کشور ما با مجموعه عواملی دست و پنجه نرم می‌کند که به بحرانی شدن و نوسانات آن انجامیده است. قیمت پراید در یک هفته گذشته بیش از ۵ میلیون تومان افزایش یافته است و به مرز ۵۱ میلیون تومان رسیده است.»

موضوع دیگر می تواند به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو مربوط باشد که مستقیما از کاهش بیش از 60 درصدی تیراژ تولید نسبت به سال 96 ناشی شده است و این درحالیست که بازار ایران به شکل سنتی به حدود 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال نیاز دارد.

هرچند این نیاز به دلیل افزایش شدید نرخ ارز و قیمت خودرو حالا به کمتر از یک میلیون دستگاه کاهش یافته است اما تیراژ تولید و عرضه خودروسازان حتی کاهشی شدیدتر از این رقم را نشان می دهد و از این رو شرایط برای تاخت و تاز واسطه گران در نیمه دوم سال فراهم شده است.

قیمت خودرو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Akbari
    Mohammad Akbari | ۲۳ آبان ۱۳۹۸

    مردم چی فرض کردین که چنین خبری می نویسی گرونی خودرو یه نگاه به دور ورت بکن ساده است اقتصادی نیست

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۳ آبان ۱۳۹۸

      اگر از ریشه های غیر اقتصادیش بنویسید حتما درج می کنیم

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۳ آبان ۱۳۹۸

    کاش کمی فقط کمی ثبات اقتصادی داشتیم
    هیچ برنامه ریزی نمیشه کرد
    پول جمع میکنی خونه بخری اخرش میبینی ۲۰۶ سی دومیلیونی هم نمیشه خرید چون شده ۹۰ میلیون

مطالب پیشنهادی