ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت پلاستیک تجزیه پذیر از جلبک و پوست ماهی

پلاستیک های یکبار مصرف با آلوده کردن اقیانوس ها جان موجودات آبزی را به خطر انداخته اند. حال دانش آموزی اهل بریتانیا برای حل این مشکل زیست محیطی پلاستیکی از جلبک و ضایعات ماهی ها ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

پلاستیک های یکبار مصرف با آلوده کردن اقیانوس ها جان موجودات آبزی را به خطر انداخته اند. حال دانش آموزی اهل بریتانیا برای حل این مشکل زیست محیطی پلاستیکی از جلبک و ضایعات ماهی ها ساخته که در صورت بلعیده شدن توسط ماهی ها، مشکلی برای آنها به وجود نمی آورد.

پلاستیک تجزیه پذیر مورد بحث MarinaTex نام داشته و شفاف و انعطاف پذیر است. می توان آن را به شکل ورقه تولید کرد تا جایگزین پلاستیک های یکبار مصرفی همچون کیسه فریزر شود.

تولید پلاستیک تجزیه پذیر از جلبک و پوست ماهی

این اختراع در ظاهر شبیه پلاستیک معمولی است ولی در واقع از ماده ژله مانندی به نام آگار (Agar) که در جلبک های قرمز یافت می شود و همچنین پوست ماهی تشکیل شده است. پوست ماهی حاوی پروتئین هایی قوی اما انعطاف پذیر بوده و آگار نیز مواد را به هم می چسباند. ماحصل این ترکیب تولید پلاستیک تجزیه پذیر یا زیست تخریب پذیر است.

پلاستیک تجزیه پذیر MarinaTex توسط «لوسی هیوز» 24 ساله، دانشجوی سال آخر دانشگاه ساسکس به عنوان بخشی از پروژه درسی ساخته شده است. اختراع وی جایزه 35 هزار دلاری James Dyson Award، که به اختراعات دانشجویی تعلق می گیرد را از آن خود کرده است.

هیوز که برای درست کردن این اختراع از اجاق گاز خوابگاه دانشجویی استفاده کرده است، می گوید:

«پلاستیک ماده ای شگفت انگیز است؛ به همین خاطر وابستگی بسیار زیادی به آن پیدا کرده ایم. درک این مسئله برایم بسیار سخت است که از پلاستیک، که ماده ای بسیار بادوام است، برای محصولاتی استفاده می کنیم که چرخه زندگی‌شان کمتر از یک روز است.»

این اولین باری نیست که از مواد ارگانیک پلاستیک قابل تجزیه تولید می شود. اواخر فروردین ماه 96 یک استارتاپ بریتانیایی به نام Skipping Rocks Lab حباب هایی خوردنی و انعطاف پذیر به نام Ooho ساخته بود که همانند یک غشا و پوسته نازک عمل می کرد و آب را درون خود نگه می داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی