افزایش ایمنی بدن با «میوه به»؛ با فواید میوه پاییزی به آشنا شوید

افزایش ایمنی بدن با «میوه به»؛ با فواید میوه پاییزی به آشنا شوید

میوه به گرچه ظاهری شبیه به سیب دارد اما از طعم منحصر به فردی برخوردار است و به همین دلیل علاوه بر آنکه به صورت خام مصرف می شود، از آن در تهیه ی مربا و غذا هم استفاده می شود. با فواید میوه پاییزی به آشنا شوید.

فواید میوه به

۱- سرشار از مواد مغذی

میوه به حاوی ویتامین C، زینک، پتاسیم، مس و آهن و همینطور فیبر خوراکی و آنتی اکسیدان است.

۲- مقابله با سرطان

رادیکال های آزاد محصول جانبی و خطرناک سوخت و ساز سلولی هستند و می توانند سلول های سالم بدن را دچار جهش کنند یا باعث نابودی آن ها شوند. پلی فنول های فراوانی که در گیاهان وجود دارند به آن ها خواص ضد سرطان می دهند، مثل تأثیرات بازدارنده در تکثیر سلول های سرطانی، رشد تومور، التهاب، متاستاز (گسترش سلول های سرطانی به نقاط دور از تومور اولیه)، آنژیوژنز (یا رگ زایی؛ فرایندی فیزیولوژیکی که در آن رگ‌ های جدید از رگ‌ های موجود رشد می ‌کنند) و آپوپتوز (یا خزان یاخته ای؛ گونه ای از مرگ سلولی). آنتی اکسیدان فراوانی که در میوه به وجود دارد از جمله ترکیبات فنولیک و فیتونوترینت، در خنثی سازی آثار رادیکال های آزاد یا نابودی آن ها در بدن بسیار مؤثر است.

۳- کمک به کاهش وزن

یکی از بهترین روش ها برای پایین نگه داشتن وزن بدن و برخورداری از یک سوخت و ساز سریع، بهبود گوارش است. میوه به، ماننده بسیاری از دیگر میوه ها، سرشار از فیبر خوراکی است که فیبر زیاد هم به این معنا است که سیستم معده ای روده ای شما عملکرد مؤثرتر و منظم تری خواهد داشت. با بهبود سلامت گوارشی تان، از انرژی بیشتری برخوردار خواهید شد و وزن اضافه ی خود را کاهش خواهید داد.

۴- کاهش ریسک ابتلا به بیماری های معده ای روده ای

فیبر خوراکی علاوه بر اینکه عملکرد کلی مجرای گوارش را بهبود می بخشد، می تواند به جلوگیری از بعضی بیماری های معده ای روده ای مثل بیماری التهابی روده یا دیورتیکولیت کمک کند و کاتچین و اپی کاتچین موجود در فیبر احتمالاً با بعضی سموم سرطان زایی که در روده ی بزرگ یافت می شوند مقابله می کنند و به این ترتیب، از غشای مخاطی این سیستم اندامی مهم محافظت می کنند.

۵- مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های فراوانی که در میوه به وجود دارند برای حفظ سلامت و جوانی پوست بسیار مفید هستد. آنتی اکسیدان ها صدمات وارده از سمت رادیکال های آزاد به پوست را برطرف می کنند و به این ترتیب باعث کاهش چین و چروک ها و رفع جوش ها می شوند و از پوست در برابر پرتوهای فرا بنفش خورشید محافظت می کنند.

۶- تنظیم فشار خون

پتاسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای بدن انسان است چون برای تنظیم فشار خون و تسهیل جا به جایی مؤثر مایعات درون سلول های بدن ضروری است. در خصوص فشار خون، پتاسیم باعث آرام گرفتن عروق خونی و شریان های بدن می شود و به این ترتیب فشار وارده بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد. این مسأله می تواند احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش دهد و به این ترتیب ریسک ابتلا به بیماری کرونری قلب و بروز حمله های قلبی و سکته های مغزی کاهش پیدا می کند.

۷- کنترل واکنش های آلرژیک

میوه به از گذشته برای کنترل واکنش های آلرژیک مورد استفاده قرار گرفته. از این میوه به صورت ژل یا مرهم موضعی روی پوست می توان برای کمک به رفع درماتیت آتوپیک و مشکلات پوستی مشابه استفاده کرد. ویتامین C فراوان موجود در این میوه هم به کنترل التهاب و بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک می کند.

۸- افزایش ایمنی بدن

همانطور که پیشتر ذکر شد، میوه به حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، اما دیگر ویتامین های موجود در آن مثل ویتامین های C هم به روش های مختلفی، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند. مثلاً ویتامین C دستگاه ایمنی بدن را به گونه ای تحریک می کند که میزان گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. گلبول های سفید خون در خط مقدم مبارزه با عوامل بیماری زا، ویروس ها و باکتری هستند.

۹- بهبود گردش خون و سلامت موها

میوه به از مواد معدنی فراوانی مثل آهن، مس و زینک برخوردار است. این سه ماده ی معدنی برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری هستند. وقتی میزان تولید گلبول های قرمز خون بالا باشد، گردش خون در بدن افزایش پیدا می کند و اکسیژن بیشتری به سرتاسر بدن می رسد. این مسأله باعث افزایش جریان خون به سمت پوست و کف سر می شود و به این ترتیب به حفظ سلامت فولیکول های مو و رشد موها کمک می شود.

منبع: organicfacts
دیجیاتو
بدون نظر

ورود