ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درمان افسردگی و دردهای مزمن با تزریق الکترودهای نرم آسان‌تر می‌شود

محققان روش جدیدی ابداع کرده اند که می توان به کمک آن طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله دردهای مزمن، صرع یا افسردگی را درمان کرد. در این روش با تزریق الکترود نرم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان روش جدیدی ابداع کرده اند که می توان به کمک آن طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله دردهای مزمن، صرع یا افسردگی را درمان کرد. در این روش با تزریق الکترود نرم به بدن، عصب مورد نظر تحریک می شود.

این روش درمانی «اینجکترود» (injectrode) نامگذاری شده و توسط مهندسین پزشکی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا توسعه یافته است. در این رویکرد به کمک مایعی سیلیکونی که شبیه به چسب جراحی بوده و به کمک ذرات نانو رسانا شده، الکترودها وارد بدن می شوند.

پس از تزریق الکترودها در اطراف عصب مورد نظر، سیلیکون به یک ماده انعطاف پذیر، کشسان و تقریباً شبیه به بافت بیولوژیکی تغییر ماهیت می دهد. این ماده برخلاف الکترودهای معمولی که سخت و شکننده هستند، می تواند مطابق با حرکات بدن حرکت کرده یا کش بیاید.

درمان بیماری ها با تزریق الکترود نرم

در این روش قسمت اعظم الکترود در عمق بدن و اطراف عصب قرار می گیرد و مقداری از سیلیکون نیز زیر پوست قرار گرفته و دو قسمت را با رشته باریک و عایق بندی شده متصل می کند. سپس می توان با دستگاه تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) که از فروشگاه ها قابل خریداری است، عصب را از طریق پوست تحریک کرد.

در روش سنتی، جریان الکتریکی به الکترودهای سخت ارسال می شود که هزینه بر و پیچیده بوده و منبع انرژی باید درون بدن کار گذاشته شود.

محققان تاکنون به کمک روش جدید توانسته اند با تحریک عصب واگ (Vagus nerve) در خوک ها، در ضربان قلب آنها تغییراتی ایجاد کنند. پزشکان تحریک این عصب را با درمان مشکلات قلبی و فشار خون مرتبط دانسته اند.

این تکنولوژی در حال پشت سر گذاشتن آزمایشات سازمان غذا و داروی آمریکا بوده و محققان امیدوارند سرانجام آن را روی انسان نیز آزمایش کنند.

مقاله محققان در این رابطه در ژورنال Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی