ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزارهای متن باز
تکنولوژی

خزانه آخرالزمانی؛ مخازن عمومی گیت هاب در قطب شمال ذخیره می‌شوند

دنیایی که در آن زندگی می کنیم، با خطرهای بالقوه ای نظیر تنش های سیاسی، تغییرات اقلیمی و برخورد اجرام فضایی مواجه است که می تواند سریعتر از آنچه فکرش را بکنیم، شرایط را به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

دنیایی که در آن زندگی می کنیم، با خطرهای بالقوه ای نظیر تنش های سیاسی، تغییرات اقلیمی و برخورد اجرام فضایی مواجه است که می تواند سریعتر از آنچه فکرش را بکنیم، شرایط را به گونه ای غیرمنتظره ای تغییر دهد. از آنجا که هیچکس از آینده خبر ندارد، کشورهای مختلف ۵۰۰ هزار گونه بذر را در «خزانه روز قیامت» برای روز مبادا ذخیره کرده اند و حالا گیت هاب هم تصمیم مشابهی گرفته است.

گیت هاب در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان از «برنامه آرشیو» رونمایی کرد که با هدف حفظ تمامی نرم افزارهای متن باز برای نسل های بعد پیاده سازی می شود. در این طرح داده ها به صورت پیوسته و در فرمت ها و مناطق مختلف ذخیره می شوند. یکی از این مکان ها «آرشیو جهانی قطب شمال» است؛ خزانه ای که در عمق ۲۵۰ متری کوه «سولبارد» ساخته شده و در مجاورت خزانه معروف روز قیامت قرار دارد.

داده ها روی حلقه های فیلمی ذخیره می شوند که با پودر اکسید آهن پوشیده شده و تا هزار سال دیگر از بین نمی رود. این فیلم ها را می توان با کامپیوتر خواند اما حتی در صورت قطع برق در سراسر دنیا با استفاده از عینک مغناطیسی هم می توان داده ها را خواند.

نرم افزارهای متن باز

در میان نخستین داده هایی که در خزانه قطب شمال ذخیره می شوند، باید به سورس کد سیستم عامل های اندروید و لینوکس، زبان های برنامه نویسی معروف، پلتفرم های وب، رمزارزها، ابزارهای هوش مصنوعی و نرم افزارهای متن باز اشاره کرد. هدف گیت هاب ذخیره تمام مخازن فعال عمومی تا بهمن ماه سال جاری است.

داده های گیت هاب در مخزن سولبارد در کنار آرشیو دیجیتالی کشورهای مختلف ذخیره می شوند که شامل آثار هنری، موسیقی، اکتشافات علمی، نسخه های خطی و اکتشافات باستان شناسی می شود. در صورتی که یک فاجعه عظیم باعث نابودی تمدن شود، با استفاده از این داده ها جامعه بشری از نو بازسازی می شود. در غیر این صورت هم می توان به عنوان آرشیوی مطمئن از داده های ارزشمند تاریخی به آن نگریست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ آبان ۱۳۹۸

    اینقدر که فکر نابودی نسل بشر هستن دنبال مردم فقیری که همین الان از گرسنگی تو آفریقا و کشور های جنگ زده دارن میمیرن بودن عمر بشر خیلی طولانی تر میشد

مطالب پیشنهادی