محققان امنیتی شرکت Kryptowire اخیرا گزارش سال ۲۰۱۹ خود را در رابطه با وضعیت نرم افزارها و میان افزارهایی که به صورت پیش فرض روی گوشی های اندرویدی نصب می شوند منتشر کرده اند و همانطور که انتظارش می رفت آنها بالغ بر ۱۴۰ باگ را در این اپ ها پیدا کردند که می توانند توسط هکرها برای مقاصد نامطلوب به کار گرفته شوند.

در این گزارش به ۱۴۶ اپلیکیشن مختلف اشاره شده است که به صورت پیش فرض روی گوشی های ارزان قیمت اندرویدی نصب می شوند و امکان شنود از طریق میکروفن، تغییر مجوزهای دسترسی به صورت یکجانبه و یا انتقال دیتا به شرکت تولید کننده گوشی بدون اطلاع کاربر را فراهم می کنند.

گوشی های ارزان برندهای مطرحی چون سونی هم به این باگ ها آلوده هستند

محققان موسسه Kryptowire این باگ ها را روی گوشی های تولیدی ۲۹ شرکت مختلف پیدا کردند که برخی کاملا ناشناخته بودند (نظیر Doogee) و برخی هم از برندهای قدیمی و مطرح بازار از جمله سونی. و با درنظر داشتن اینکه گوشی های اندرویدی به طور متوسط ۱۰۰ تا ۴۰۰ اپ از پیش نصب شده دارند این آسیب پذیری ها تهدیدی فزاینده علیه کاربران محسوب می شوند.

Angelos Stavrou مدیرعامل Kryptowire در این باره گفت:

البته باید خاطرنشان کنیم که این مساله بدون راه حل هم نیست. گوگل میتواند برای جلوگیری از ایجاد این شرایط تحلیل های دقیق تری را روی کد اپلیکیشن های اندرویدی انجام دهد و از شرکت ها بخواهد مسئولیت پذیری بیشتری در قبال محصولات نرم افزاری شان داشته باشند تا اکوسیستم اندروید برای کاربران امن تر شود. قانونگذاران و سیاستگذاران هم باید از شرکت ها بخواهند که مسئولیت تامین امنیت کاربران و اطلاعات شخصی شان را بر عهده بگیرند.

اما پرسش اینجاست که آیا گوگل و سیاستگذاران تمایل دارند که گام های لازم را برای رفع مشکل بردارند یا خیر؟