ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیرعامل اسنپ درباره جزییات توافق با شهرداری

اسنپ و شهرداری تهران قرارداد همکاری خود را امضا کردند. دستورالعمل نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی و همچنین قراردادی که این شرکت‌ها را ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به شهرداری کرده بود، ابتدای ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

اسنپ و شهرداری تهران قرارداد همکاری خود را امضا کردند. دستورالعمل نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی و همچنین قراردادی که این شرکت‌ها را ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به شهرداری کرده بود، ابتدای مهر ماه ابلاغ شد و امروز (۲۶ آبان) اسنپ قراردادش را با شهرداری امضا کرده است.

اگرچه پس از ابلاغ دستورالعمل و متن قرارداد، اسنپ نسبت به آن واکنش نشان داد اما اکنون علاقبند می‌گوید که از مهر ماه تاکنون ۱۷ جلسه مختلف برای رفع ابهامات دستورالعمل برگزار شده و «تلاش‌ها به نتیجه رسیده» است. مدیرعامل اسنپ در گفتگویی با دیجیاتو جزییات بیشتری از این تصمیم را اعلام کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.


امیر مستکین - دیجیاتو: دستورالعمل نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی ابتدای مهر ابلاغ شد. علت مخالفت اولیه شما با این دستورالعمل چه بود؟

ژوبین علاقبند - مدیرعامل اسنپ: اسنپ به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران اکوسیستم خود را متعهد می‌داند که بهینه‌ترین شرایط ممکن را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. به همین دلیل تلاش کردیم ضمن پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی در رسیدن به توافق نهایی با شهرداری، تمامی جنبه‌ها و زوایا را مد نظر قرار دهیم، از رشد کسب و کار و پویایی پایدار تا حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده. اخذ هرگونه تصمیم عجولانه و امضای بی‌قید و شرط این دستورالعمل می‌توانست ماهیت کل اکوسیستم استارتاپی را تحت‌الشعاع قرار دهد، بنابراین جوانب مختلف مفاد دستورالعمل را به تمامی بررسی کردیم. باور داشتیم که با ادامه مذاکره روی متن دستورالعمل می‌توانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم که مصلحت اکوسیستم و مردم هم در آن در نظر گرفته شده باشد.

می‌گویید مصلحت اکوسیستم؛ چرا تاکید می‌کنید که این قرارداد می‌تواند ماهیت کل اکوسیستم کسب‌وکارهای اینترنتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟

تدوین دستورالعمل برای تاکسی‌های اینترنتی یکی از اولین موارد تقابل قوانین سنتی با ماهیت کسب‌وکارهای اینترنتی است. بدون شک راهکار مناسب بازنویسی و به‌روزرسانی قوانین و مشخص کردن حوزه مسئولیت‌ها بود و این سنت می‌تواند برای سایر کسب‌وکارهای هوشمند ادامه پیدا کند.

شما و سایر ذی‌نفعان ۲ سال اخیر را صرف تعامل و نوشتن همین دستورالعمل نظارتی کردید، اما بعد از ابلاغش گفتید که این دستورالعمل برای طرفین برد - برد نیست. چه اتفاقی افتاده بود و دلیل مخالفت چه بود؟

ما به عنوان رهبر بازار تاکسی‌های اینترنتی به شدت دنبال شکل‌گیری مقرراتی جامع و نافع بودیم. اما با توجه به اینکه ۲ سال در تهیه این دستورالعمل مشارکت داشتیم، این حق را برای خود قائل بودیم که نسخه نهایی آن را ببینیم. در نسخه ابلاغ‌شده ابهاماتی بود که باید دوباره درباره آنها مذاکره می‌شد؛ برای رفع این ابهامات از زمان ابلاغ تا امضای دستورالعمل بالغ بر ۱۷ جلسه رسمی با معاونت حقوقی رئیس جمهور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، مجلس، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور و اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و نمایندگان تاکسی‌های اینترنتی داشتیم و خوشحالیم که تلاشمان به نتیجه رسید.

اما در نهایت چرا دستورالعمل نظارتی را با وجود مشکلات اولیه‌ای که داشتید امضا کردید؟

اسنپ به عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم استارتاپی اعتقاد دارد یک موقعیت برد-برد بین اکوسیستم و سازمان‌های وضع کننده مقررات می‌تواند پویایی کسب و کار و منفعت مصرف‌کنندگان را تضمین کند.

یکی از بندهای مهم دستورالعمل که شما به آن اعتراض داشتید پرداخت همزمان عوارض و ارزش افزوده بود. سرنوشت این موضوع در نهایت چه شد؟

جلسات و مذاکرات متعددی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته و قول‌های مساعدی در این مورد به ما داده شده و امیدواریم به زودی این موضوع محقق شود. از نظر ما تاکسی‌‌های اینترنتی متعهدند در بودجه‌ی خدمات شهری از جمله حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا و غیره مشارکت کنند ولی همزمان ثبات و پویایی کسب و کار هم تامین شود. خوشبختانه در جلسات متعددی که با معاونت حقوقی رئیس‌جمهور داشتیم موفق شدیم به دیدگاه مشترکی در این زمینه دست پیدا کنیم.

در مورد داده‌های کاربران و لزوم صیانت از اطلاعات سفر مسافران به چه نتیجه‌ای رسیدید؟

همانطور که اشاره کردم از زمان ابلاغ تا امضای دستورالعمل بالغ بر ۱۷ جلسه در مورد دغدغه‌هایمان داشتیم. در تمام این جلسات به ابهامات دستورالعمل اشاره کردیم و با مساعدتی که به عمل آمد، به ما اطمینان داده شد که اطلاعات کاربران در امنیت کامل خواهد بود و قرار نیست این قانون با هیچ‌کدام از قوانین جاری کشور، از جمله قانون جرایم رایانه‌ای، تناقض داشته باشد. همچنین اطلاعات مسافران و مبدا و مقصد آن‌ها جزو داده‌های حریم شخصی است که نزد اسنپ محفوظ می‌ماند. تاکسی‌های اینترنتی متعهدند که محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران خود را حفظ کنند و در حال حاضر صد درصد اطمینان داریم که تلاشمان در این خصوص نتیجه داده و منافع و حقوق تمامی کاربرانمان محفوظ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mahdi
    Mahdi | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    دیجیاتو کارت درسته ❤

  • pooria.pm
    pooria.pm | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    ببین نمیگم کارش درسته، ولی بنظرت فرقی میکنه اگه دیجیاتو تیتر بزنه "اینترنت در سطح کشور قطع شد"؟
    یک سایت خبری تکنولوژی محور و غیر سیاسی که خدا میدونه چند نفر دارن از سایتش نون میخورن، سر یک تیتر کاملا واضح و بدون هیچ گونه سودی واسه هیچ طرفی، فکر نمیکنم منطقی باشه اشاره ای کنه به وضعیت اینترنت تا بعد از زمانی ک جو خوابید

    • arsiiz
      arsiiz | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

      غیر سیاسی و بی طرف؟ هان؟
      اون موقه که پست میذاره پروکسی های تلگرام خطرناکه بیاید از ما و.ی پ.ی ا.ن قانونی بخرین کجا بودی شما؟

      • pooria.pm
        pooria.pm | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

        حقیقتش نبودم، اینطور خبری رو یادم نمیاد ولی اگه درباره پراکسی تلگرام اینو گفته خب یعنی داره جهت دار خبر میذاره و حقشه الان توسط مردم تحقیر شه

  • arsiiz
    arsiiz | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    کاش شهروند کره شمالی بودم

    • عزراییل
      عزراییل | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

      چیزی نمونده تا ما هم مثل کره شمالی بشیم

    • Mahdi
      Mahdi | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

      بدبخت

مطالب پیشنهادی