ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دلیل خرابی لپتاپ
تکنولوژی

چگونه لپتاپ خود را نابود کنیم؟

قیمت گجت ها از جمله موبایل و کامپیوتر به حدی رسیده که بعید است کسی به دنبال راهی برای نابود کردن لپتاپ باشد اما آشنایی با متداول ترین راه های خراب شدن لپتاپ و اجتناب ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

قیمت گجت ها از جمله موبایل و کامپیوتر به حدی رسیده که بعید است کسی به دنبال راهی برای نابود کردن لپتاپ باشد اما آشنایی با متداول ترین راه های خراب شدن لپتاپ و اجتناب از آنها در نگهداری بهتر این دستگاه به شما کمک خواهد کرد. در ادامه مطلب ۵ دلیل خرابی لپتاپ و راه های جلوگیری از آنرا ذکر کرده ایم.

۱. نابودی لپ تاپ با حرارت بیش از حد

چیپست ها نسبت به گذشته قوی تر شده و به خاطر مصرف توان زیاد، حرارت نسبتا بالایی هم تولید می کنند. این حرارت از طریق دریچه فن ها دفع می شود اما اگر این منافذ مسدود شده باشد، حرارت در داخل سیستم و پیرامون قطعات کلیدی باقی مانده و باعث افزایش بیش از حد دما می شود.

دلیل خرابی لپتاپ

برخی لپتاپ ها به صورت خودکار به این مشکل واکنش نشان داده و خاموش می شوند اما مدل های دیگر از این قابلیت بی بهره بوده و آرام آرام به سوی مرگ پیش می روند. اگر منافذ فن زیر لپتاپ تعبیه شده باشد، قرار دادن آن روی فرش، پتو و ابزارهایی از این دست مانع خروج حرارت می شوند. در صورتی که منفذ در لبه دستگاه کار شده باشد، حتی چند کتاب هم که به بیش از حد به آن نزدیک باشند، پتانسیل ایجاد مشکل را دارند. از طرف دیگر باید مراقب مسدود شدن فن توسط آلودگی و گرد و خاک هم باشید.

۲. نابودی هارد دیسک لپتاپ

این روزها اغلب لپتاپ ها با درایو SSD عرضه می شوند که به لطف فقدان قطعات متحرک، مقاومت بالایی نسبت به جابجایی دارد. مدل های قدیمی تر و ارزان اما هنوز از هارد درایو یا HDD بهره می برند که هد خواندن و نوشتن و خود دیسک در آنها به صورت فیزیکی حرکت می کنند. قطعاتی از این دست اینرسی را دارند و اگر حین روش بودن لپتاپ را جابجا کنید، احتمال برخورد بین اجزای داخلی هارد و صدمه دیدن آنها افزایش می یابد.

ریسک این آسیب را می توان با جابجایی آرام لپتاپ و خودداری از اینکار حین اجرای برنامه های با دسترسی متعدد به هارد کاهش داد. حتی اگر دستگاهی با SSD در اختیار دارید هم جابجایی دستگاه زمانی که روشن است، ایده خوبی نیست.

۳. نابودی کابل شارژ لپتاپ

شاید تصویر کنید کابل شارژ لپتاپ بسیار مستحکم است و سال ها برایتان کار خواهد کرد اما راه های زیادی برای نابودی سریع آن وجود دارد، برای مثال آنرا دور هر چیزی که به دستتان رسید بپیچید یا با زوایای تند خم کنید تا قبل از اینکه فکرش را بکنید، به دیار باقی بشتابد.

دلیل خرابی لپتاپ

دلیل مقاومت پایین کابل شارژ این است که لپتاپ اساسا به عنوان محصولی قابل حمل تولید می شود در نتیجه شارژر آن هم باید تا حد امکان سبک و نازک باشد. پیچیدن سیم به دور اشیایی که لبه های تیز دارند، باعث آسیب به سیم و در نهایت پارگی آن می شود. برای حفاظت از شارژر بهتر است آنرا دور خودش بپیچید و به جای اتصال مستقیم به پریز به آداپتور روی زمین وصل کنید تا فشار کمتری به آن وارد شود.

۴. نابودی لپتاپ با حمل نامناسب

بر خلاف آنچه در فیلم ها نمایش داده می شود، کار کردن با لپتاپ پشت موتور و حین فرار از دست خلافکاران یا پشت وانت در حال حرکت و زمانی که زیر باران گلوله و موشک هستید، اصلا ایده خوبی نیست چون حمل و نقل نامناسب به لپتاپ آسیب زیادی می زند.

دلیل خرابی لپتاپ ها

یکی از ایده های خوب برای حمل لپتاپ استفاده از کیف های مخصوص است اما باید در نظر داشته باشید که مدل های ارزان‌قیمت حفاظت چندانی را فراهم نمی کنند. در انتخاب کیف سراغ مدل هایی بروید که چند لایه کناری داشته و از قسمت های فوقانی و زیرین هم در برابر فشارها و ضربات روزمره محافظت می کنند. یک کیف خوب باید دارای چندین محفظه مجزا برای نگهداری لپتاپ و اشیاء دیگر به صورت جدا از هم باشد.

۵. نابودی لپتاپ با برداشتن نادرست

یکی از سریع ترین راه ها برای نابودی سریع لپتاپ برداشتن آن از قسمت نمایشگر است چون به پنل و لولاهای دستگاه فشار زیادی وارد می کند. جابجایی دستگاه با در دست گرفتن گوشه های آن هم ریسک مشابهی را در پی داشته و باعث خمیدگی قسمت های ضعیفتر می شود.

زمانی که لپتاپ خاموش است بهترین راه برای برداشتن آن از قسمت های عقب یا جلو و با دو دست است. در صورت روشن بودن دستگاه هم بهتر است آن را با دو دست بردارید. حین زمین گذاشتن نیز آن را روی سطحی صاف و محکم قرار دهید تا به مرور زمان شکل ظاهری آن تغییر نکند.

جمع بندی

حرارت یکی از بزرگترین دشمنان لپتاپ است و برای اطمینان از دفع آن باید از کارکرد صحیح فن و باز بودن منافذ آن اطمینان حاصل کنید. قطعات متحرک دستگاه نظیر اجزای داخلی هارد دیسک بسیار حساسند و نباید حین فعال بودن آنها دستگاه در معرض تکان های شدید یا جابجایی قرار بگیرد.

از آنجا که کاربران اغلب لپتاپ را با خود به این سو و آن سو می برند احتمال آسیب فیزیکی آن بیشتر از کامپیوترهای دسکتاپ است بنابرین بهتر است دستگاه را به صورت صحیح برداشته و برای حمل آن در مسافت های طولانی از کیف مناسب استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۷ آبان ۱۳۹۸

    چگونه سایت خود را نابود نکنیم!

  • rahbari
    rahbari | ۲۷ آبان ۱۳۹۸

    حضرات به نظرم ادامه فعالیت دیجیاتو بیشتر به نفع خود شماست و این آب باریکه ارتباطی رو برای شما حفظ میکنه. ادمینها خودشون در این زمینه آگاه هستن. قطع روند معمول فشار رو به طرف این سایت جلب خواهد کرد. لطفا کمی سیاست مدار باشید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی