تیم iFixit در تازه ترین ماجراجویی خود اقدام به کالبدشکافی مک بوک پرو با صفحه کلید جدید آن کردند تا با چشمان خود تفاوت میان این کیبورد با نسخه قبلی را ببینند. این کیبورد همانطور که iFixit تایید کرده دقیقا با مدلی که در مک بوک پرو ۲۰۱۵ به کار رفته و البته مجیک کیبورد بلوتوثی اکسترنال اپل یکی است.

اما خلاصه ماجرا اینجاست که اپل کیبورد راحت مک بوک پرو را در پاییز ۲۰۱۶ کنار گذاشت و جای آن را به کیبورد پروانه ای و باریکی داد که در سال ۲۰۱۵ در مک بوک ۱۲ اینچی استفاده کرده بود. اما طولی نکشید که کاربران نسبت به عمق کم دکمه ها و صدای بلندی که حین تایپ کردن با آنها ایجاد می شد اعتراض کردند و مساله مهم تر این بود که با نفوذ ذره ای گرد و غبار به داخل کیبورد کلیدها به صورت تکراری حروف را تایپ می کردند و برای رفع این مشکل باید کل بدنه لپ تاپ باز می شد.

کیبورد مک بوک پرو
کیبورد باترفلای

اپل تلاش کرد که در نسخه های به روز شده این کیبورد، مشکل را تا حدودی رفع کند و همزمان به کاربران وعده داد که حتی بعد از تمام شدن مدت زمان گارانتی نیز در صورت بروز مشکل برای کاربران کیبورد آنها را تعویض میکند. البته به دنبال این تلاش ها، مشکلات کیبورد باترفلای (یا پروانه) تا حدود زیادی رفع شد اما باز هم به صورت جسته و گریخته خبرهایی در این رابطه منتشر می شد.

خوشبختانه اپل از مشکلات کاربران برای کار با این کیبورد آگاه بود و در نتیجه اعلام کرد که به طراحی موسوم به قیچی یا scissor باز می گردد و بار دیگر از همان کیبورد قدیمی در مک بوک پرو استفاده می کند؛ این یعنی دکمه ها بار دیگر عمق بیشتری پیدا میکنند و تعمیرپذیری کیبورد نیز بالا می رفت.

برای اینکه با طراحی کیبوردهای مورد استفاده در لپ تاپ های اپل طی سال های اخیر بیشتر آشنا شوید میتوانید سری به سایت iFixit بزنید. اضافه کنیم که اپل وعده داده در آینده نزدیک مدل های دیگر مک بوک را هم با این کیبورد روانه بازار خواهد کرد.