ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماشین خودران نحوه رفتار در برابر رانندگان خودخواه را می‌آموزد

ماشین های خودران در حال فراگیر شدن هستند و در اکثر کشورهای پیش‌رفته، شاهد حضور آن‌ها در خیابان‌ها هستیم. اما همواره مشکلاتی در رابطه با این ماشین‌ها وجود داشته است که استفاده از آن‌ها را ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

ماشین های خودران در حال فراگیر شدن هستند و در اکثر کشورهای پیش‌رفته، شاهد حضور آن‌ها در خیابان‌ها هستیم. اما همواره مشکلاتی در رابطه با این ماشین‌ها وجود داشته است که استفاده از آن‌ها را کمی به تعویق می‌اندازد. یکی از این مشکلات، غیر قابل پیش‌بینی بودن رانندگان برای هوش مصنوعی این ماشین‌هاست که محققین در حال برطرف کردن آن هستند.

هر راننده‌ای می‌داند که رانندگی امری قابل پیش‌بینی نیست (مخصوصا در کشور ما که عملا قانونی وجود ندارد). هوش‌های مصنوعی اما از این قضیه چندان باخبر نیستند و تصور می‌کنند که انسان‌ها هم مانند آن‌ها، یکسان رانندگی می‌کنند. در همین رابطه آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری (CSAIL) دانشگاه MIT، تحقیقاتی را ترتیب داده تا هوش مصنوعی ماشین های خودران را بیشتر با رفتار‌های انسانی آشنا کنند.

ماشین های خودران

هدف اصلی آن‌ها، آموزش هوش مصنوعی است تا بتواند رفتار رانندگان را پیش‌بینی کنند. منتهی این کار نیازمند آگاهی اجتماعی است که یاد دادن آن به هوش مصنوعی بسیار طاقت فرساست. با این حال محققین برای آموزش این ماشین های خودران، برگی را از دانش روانشناسی قرض گرفتند. آن‌ها رانندگان را به دو دسته خودخواه و غیر خودخواه تقسیم کردند تا شناسایی آن‌ها برای هوش مصنوعی ساده‌تر شود.

این سیستم با مشاهده رفتارهای رانندگی این دو دسته، توانست حرکات آن‌ها در زمان پیوستن به یک لاین یا خارج شدن از لاین این رانندگان را تا ۲۵ درصد بهتر پیش‌بینی کند.

یکی از محققین در این رابطه می‌گوید:

کار کردن ماشین های خودران در کنار انسان‌ها، به آن‌ها کمک می‌کند تا رفتار انسان را بهتر درک کنند. تمایل انسان‌ها به رقابت یا همکاری، به خوبی در رفتار‌هایشان در زمان رانندگی مشهود است. به همین دلیل ما در این تحقیق سعی کردیم تا این معیار کیفی را به معیار کمی تبدیل کنیم.

با این حال، این تحقیقات نیازمند بررسی‌های بیشتری است تا بتوان از آن در ماشین های خودران استفاده کرد. به همین دلیل محققین قصد دارند این مدل را در رابطه با دیگر کاربرانی که از خیابان‌ها استفاده می‌کنند هم آزمایش کنند. افرادی مانند، دوچرخه سواران و افراد پیاده تا رفتار غیرقابل پیش‌بینی آن‌ها هم مورد بررسی قرار گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pianist
    pianist | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

    این ماشینا هم فهمیدن چطور با راننده ها رفتار کنن شما نفهمیدین

  • pianist
    pianist | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

    ای گور پدرشون

  • نیافارا
    نیافارا | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

    دیجی جان، یه چیزو میدونستی؟
    این بازدیدی که الان داری میگیری به خاطره محدودیت اینترنت ایران، تاثیری روی رتبه سایت الکسای شما بعد از بازگشتن اینترنت نخواهد داشت؟ نه واقعا بهش فکر کرده بودی؟ پس میتونی کمتر هم پست بزاری راحت باش...

    • asghar
      asghar | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

      مطالبی که انتشار کرده و با توجه کامنت ها، در نتیجه سئو بهتر رتبه بهتر و تاثیر غیر مستقیم در رتبه الکسا !
      البته میدونم الکسا برا وبمسترا مهم نیس شاید برای مردم ایران باشه!!!!

  • کریفتون
    کریفتون | ۲۸ آبان ۱۳۹۸

    کوره چه خوشّه ?

مطالب پیشنهادی