اگر اینترنت برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

طعم تلخ دیپورت شدن از دهکده جهانی و غرق شدن در تاریکی

اگر اینترنت برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

قطعی اینترنت کشور در روزهای اخیر علاوه بر مختل کردن بسیاری از کسب‌وکارها، در زندگی روزمره مردم عادی نیز معضلاتی به وجود آورده که برای انسان قرن جدید، قابل درک نیست.

اینترنت، فقط وسیله‌ای برای سرگرمی عده‌ای محدود نیست و دنیای بی‌نهایتی است که درآمد، آرامش و امنیت خانواده‌ها از آن تامین می‌شود.

بسیاری از کسب‌وکارها مبتنی بر اینترنت هستند که در حال حاضر و بدون مجوز عبور و مرور در دهکده جهانی نمی‌توانند به روند کاری خود ادامه دهند.

ساده‌ترین کاربرد دنیای نامحدودِ مجازی، آسایشِ خیال خانواده‌هایی است که دور از هم زندگی می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها در شهرها یا کشورهای متفاوت از هم ساکن هستند و از طریق اینترنت جهانی و اپ‌های پیام‌رسان با هم به صورت صوتی، تصویری یا نوشتاری در تماسند که متاسفانه، محدودیت اعمال‌شده از سوی نهادهای مربوطه، راه‌های دسترسی‌شان را بسیار محدود کرده است.

این سوال که اگر اینترنت جهانی برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد را شاید ساکنین ایران این روزها بتوانند راحت‌تر پاسخ دهند. اما در زیر به تفصیل این مساله را مورد بررسی قرار داده‌ایم و از عواقب آن برایتان نوشته‌ایم. با روزیاتو همراه باشید.

اگر اینترنت برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

فرو رفتن در تاریکی

این وضعیتی که توصیف می‌کنیم را در ذهن مجسم کنید:

طبق عادت هر روزه، صبح که بیدار می‌شوید، قبل از دستشویی و قهوه/چای درست کردن، اولین کار این است که گوشی موبایل را بردارید و ایمیل‌ها، پیام‌ها و خبرها را چک کنید.

همین کار را می‌کنید، موبایل را به دست می‌گیرید، اول سراغ جی‌میل می‌روید اما صفحه باز نمی‌شود.

تصور می‌کنید که مودم خاموش است. سراغ آن می‌روید، آن را خاموش و روشن می‌کنید، اما تغییری ایجاد نمی‌شود. اینترنت نیست. نه شارژ اکانت شما تمام شده نه مودم مشکلی دارد، این اینترنت است که از ریشه قطع شده است.

این یعنی دیپورت شدن از دهکده جهانی و فرو رفتن در تاریکی!

جهان پس از قطعی کامل اینترنت!

جوامع بشری کنونی تا چه مدت می‌توانند بدون اینترنت به بقای خود ادامه دهند؟

با اینکه چنین امری نامحتمل به نظر می‌رسد اما سناریویی است که شماری از آینده‌نگرها، کارشناسان اقتصادی و متخصصان آی‌تی، فرضیه روی‌داد چنین فاجعه‌ای را مطرح و روی تاثیرات گسترده‌ آن بر زندگی بشر تحقیق می‌کنند.

«توماس هازلت»، مدیر اقتصادی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در دهه ۱۹۹۰ میلادی در این رابطه گفته: «قطع شدن سراسری اینترنت در همه جهان، حتی فقط برای چند روز هم خسارت‌های اقتصادی عظیمی بدنبال دارد. برای درک هر چه بهتر ابعاد چنین خسارتی کافیست حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را به خاطر بیاورید که منجر به تعطیلی تجارت‌های وال‌استریت و متوقف شدن پروازهای بین‌المللی فقط برای چند هفته شد. این رویدادهای چند هفته‌ای خسارت مالی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلاری را به ایالت متحده آمریکا تحمیل کرد.»

اپلیکیشن اصلی اینترنت که تقریبا بیشتر کسب‌وکارها را در بر می‌گیرد، ایمیل است. هنوز بیشتر بیزینس‌ها از طریق پست الکترونیک کسب و کارهای خود را در سراسر جهان مدیریت می‌کنند. کاربرد اصلی تلفن‌های همراه در عصر مدرن، تماس و ارتباط از طریق اینترنت است. حتی نقل و انتقال‌های مالی از طریق دهکده جهانی صورت می‌گیرد.

حالا تصور کنید دسترسی به اینترنت برای همیشه قطع شود! خب، همه این کارها ناممکن خواهد شد. یعنی بخش اعظم از زندگی عادی مردم مختل خواهد شد. یعنی انسان مدرن تقریبا هیچ‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

اگر اینترنت برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

با اینکه خاموشی مطلق اینترنت و فرو رفتن در تاریکی محض در قرن ۲۱ امکان ندارد اما هستند کشورهایی که دسترسی به برخی از اپلیکیشن‌ها و صفحات وب را برای شهروندان خود محدود کرده‌اند. به طور مثال، در طول انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی کشور مصر، سازمان جهانی توسعه عملیات‌های اقتصادی تخمین زده بود اگر اینترنت به مدت یک سال کامل قطع شود، حدود ۵ درصد از ۲۳۶ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی این کشور از بین خواهد رفت.

و در گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی، موسسه بروکینگ نیز برآورد کرده بود اگر اینترنت در سال ۲۰۱۵ میلادی به طور کامل قطع شود، حدود ۲.۴ میلیارد دلار  از چرخه اقتصاد حذف خواهد شد.

البته شمار معدودی از کمپانی‌ها برای چنین بحران‌هایی پیش‌بینی‌هایی کرده و زیرساخت‌هایی را آماده کرده‌اند تا بتوانند تا یک‌ماه پس از قطعی اینترنت در بازار کسب‌وکار دوام بیاورند. اما این تمهید هم عملا بی‌نتیجه و غیرکاربردی است.

اینک آخرالزمان!

اما صحبت ما در مورد قطعی محدود و کوتاه مدت اینترنت نیست. تصور کنید داستان‌ فیلم‌های علمی-تخیلی به جهان واقعی تسری یافته و کل اینترنتِ جهان قطع شده است. انسان‌های معتاد به تکنولوژی این روزها دیگر وسیله‌ای ندارند که با آن نه کار کنند نه سرگرم باشند. همه سردرگم، کلافه و در حیرتند که چگونه می‌توان به زندگی در جهانی بدون ارتباط‌های جهانی ادامه داد!

تقریبا هیچ تجارتی در جهان برای آخرالزمانِ ارتباط‌های جهانی برای بازه زمانی بیشتر از یک ماه برنامه‌ریزی ندارد.

وحشت و هراس وجود نداشتن اینترنت به اندازه‌ی فرضیه ظهور زامبی‌ها در پایان جهان ترسناک است.

با اینکه قطعی سراسری اینترنت قرار نیست فاجعه شیوع و واگیر آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ و کشته شدن شمار زیادی از مردم جهان را تکرار کند، اما می‌تواند کشورهای جهان را در یک شوک، وحشت و هرج‌ومرج سراسری فرو برد که اثرات آن را می‌توان به تخریب‌های ناشی از بلایای طبیعی همچون زمین‌لرزه و طوفان تشبیه کرد.

آنیتا چاندرا، محقق ارشد سیاست‌های موسسه RAND که به طور ویژه در مورد بهبود و بازگشت‌پذیری جوامع بشری پس از مواجهه با فجایع طولانی‌مدت تحقیق و مطالعه می‌کند می‌گوید: بازیابی زیرساخت‌ها پس از بلایای طبیعی بسیار آسان‌تر از کمک به مردم برای ایستادن روی پاهای خودشان پس از پشت سر گذاشتن چنین فجایعی است.

این محقق همچنین گفته: جبران خسارت پس از معضلی که سبب از دست رفتن ارتباط‌های اجتماعی شده، بسیار دشوار است. انسان‌های کنونی بسیار بیشتر از دهه ۹۰ میلادی به اینترنت وابسته هستند. اینترنت وسیله‌ای برای ارتباط‌های اجتماعی در سطح جهانی است و اساسِ وضعیت معمول و حالت عادی جامعه مدرن است.

اگر اینترنت برای همیشه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پر کردن خلاء‌های زندگی بشر

شبکه ارتباط‌های جهانی از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ساخته و عرضه شد. اما مردم حدود یک چهارم قرن است که از آن برای ارتباط‌های روزمره خود استفاده می‌کنند. اما در همین زمان محدود، اینترنت توانسته زندگی بشر را به طور کامل تغییر شکل دهد.

برای بسیاری از انسان‌های کنونی حتی تصور دسترسی نداشتن به اینترنت هم فاجعه‌بار است چه برسد به قطعی واقعی آن! انسان مدرن به تیک‌های دیده شدن پیام‌ها، لایک‌ها، و کامنت‌ها عادت کرده. اما این تنها گوشه کوچکی از معضلات ناشی از قطعی اینترنت است.

اگر شبکه ارتباطات جهانی به طور کامل قطع شود، زندگی کنونی بشر دچار بی‌نظمی و آشفتگی وسیعی خواهد شد. همه چیز از حالت هنجار خود خارج خواهد شد.

تصور کنید بدون اینترنت، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از دسترس خارج خواهند شد. نقل و انتقال‌های مالی از طریق اینترنت ناممکن خواهد شد، تحقیق و مطالعه و دسترسی به مقالات، کتاب‌ها و ویدئوها به خاطره‌ها خواهد پیوست و همه این مسایل روی جریان عادی زندگی بشر تاثیر منفی خواهد داشت و بعضا به ناهنجاری خواهد انجامید.

خسارت قطعی اینترنت در ایران

به تخمین موسسه نت بلاک، میزان خسارت ناشی از هر روز قطعی اینترنت در ایران مبلغ سرسام‌آور ۳۶۹,۵۷۰,۷۶۳ (۳۶۹ میلیون) دلار آمریکا است.

سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران درباره تاثیر قطعی اینترنت بر بازار سرمایه گفته در روز‌های اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد. مشکلات قطع اینترنت منجر به کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب و کار‌های مجازی قربانی اول خواهند بود.

مطالب مرتبط
۱۱۰ نظر

ورود

  • پیمان آبان ۲۸, ۱۳۹۸

    من کارم در بازار فارکس هست . این چند روزی که اینترنت قطع هست ، بیکار توی خونه نشستم و هیچ درآمدی ندارم . واقعا دیگه نمیتونم تحمل کنم . حیف واسه این کشور ارز آوری میکنم . بعد ۲۰:۳۰ میاد میگه بعد از قطع اینترنت ، هیچ مشکلی در حوزه کسب کار نیست . یا نمیدونه کسب کار چیه یا نمیدونه مشکل چیه .

    • asd313 آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      همکار عزیز منم دقیقا مشکل شمارو دارم. دارم به این فکر میکنم که اگه بدبختی یه ترید بدون استاپ باز میکرد (به نیت اسکالپ کردن) و در همین حین نتش قطع میشد و بازار بر خلاف تریدش پیش میرفت شاید تا الان براحتی کال مارجین میشد!!! حالا کال مارجین (یا بقولی مارجین کال) یعنی چی؟؟ فک کنید یک حساب ۵۰ هزار دلاری (معادل ۶۰۰ میلیون تومن) پول داشته باشید و یه شبه دود بشه و صفر بشه !!!! بله خیلی از حسابها الان اگه معامله باز داشته باشن ممکنه همچین بلایی سرشون بیاد و اینم به لطف همین آقایونیه که اینترنتو روی ملت قطع کردن و بعد میگن اتفاقی نیوفتاده…چه سرمایه ها که ممکنه دود شده باشه و خیلیا به خاطر این اتفاق به خاک سیاه نشستن و کلی ضرر کردن و سرمایه های یه عمرشون بر باد رفته….

      خیلی دلم پره و یبار دیگه مصمم شدم و یقین دارم که دیگه اینجا جای موندن و زندگی کردن نیست و دنبال یه فرصتم که واسه همیشه برم.

    • farzad آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      ۲۰.۳۰ خودش یه خائنه!!!!! چی میگی تو!!!

    • وحید آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      دقیقا.
      منم کارم فارکسه نمی دونم الان اوضاع پوزیشن های بازم چطوره.
      فقط استاپ لاس گذاشتم الان تو وضعیت فی امان الله منتظرم ببینم چه بلایی قراره سرم بیاد.

  • Ali آبان ۲۸, ۱۳۹۸

    انتظار داشتم به طور تخصصی و از چند جانب این معضل رو بررسی کنید نه که فقط در حد یه تحقیق مدرسه ای باشه

  • یکی که اینترنتش قطعه آبان ۲۸, ۱۳۹۸

    خب با این حساب قطعی اینترنت بیشتر از اعتراضات خسارت وارد کرده

  • رضا ستوده آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    به نظر شخصی بنده دولت بهترین کار رو کرد که اینترنت رو قطع کرد.شما جوونا نمی تونید من رو گول بزنید همتون بیکارید و هیچ نیازی به اینترنت ندارید این بهانه هایی هم که میارید مثلا کارم مربوط به اینترنته و جی میل رو میخام چک کنم وپروژه دارم و … همش الکی هست.شماها این همه بیکار بودید صبح تا شب سرتون تو موبایل بود اون زمان که اینترنت بود کارتون رو انجام میدادید.الان به فکر افتادید.اگر دست من بود اینترنت رو به مدت یکسال قطع میکردم به صورت کلی.چون کار جوونا شده سرچ کردن کانال های مبتذل ومستهجن اینستاگرام.هیچی بلد نیستید.اصلا هیچی نیستید.برید کتاب بخونید.طبیعت گردی کنید.با دوستان وآشنایان حرف بزنید.چه نیازی دارید به اینترنت.باید به این وضع عادت کنید و کم کم از این وضع خوشتون بیاید چون من خبرهایی دارم مبنی بر اینکه اینترنت به مدت یک ماه وصل نخواهد شد.و بعد از اون اینترنت ملی میشه و کلیه فیلترشکن ها از کار خواهد افتاد.واینستاگرام هم فیلتر خواهد شد.هرکس از این وضع ناراحت میشه خب بشه .من به شخصه اینقدر نسبت به جوونا داغ دارم چون سرشون همش تو گوشیه وقتی می بینم اینترنت قطعه و شماها دارید می سوزید لذت می برم.

    • میم آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      تمام فحش ها و ناسزاها و ۱۸ + پاسخ این مزخرفاتی که نوشتی

      • yazdan آبان ۳۰, ۱۳۹۸

        اصلا ارزش نداشت متنش رو بخونی چه برسه به اینکه بخای بش فحش بدی ??
        چون خود احمقش اگه وابسته نبود و بی کار نبود نمیومد داخل این سایت همچین متن مضخرف درازی تایپ کنه

        • وبگرد آبان ۳۰, ۱۳۹۸

          اتفاقن بیکار نیست و بابت اینجور کامنت ها حقوق میگیره! ارتش سایبری!

    • محمد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      این نهایت شعورتون رو میرسونه دوست عزیز،شاید برادر یا فرزند شما اینجوری باشه ولی نباید همه را با یه عینک دید!
      واقعا براتون متاسفم…..

    • Hemra آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      آقا شما چرا تر و خشک رو با هم

    • نسل سوخته آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      کافر همه را به کیش خود پندارد

    • مرتضی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خدا همه مریضارو شفا بده

    • milad آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      sathe fekret hamin ghadre bishtar javab nmide

    • NyTro آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      کافر همه را به کیش خود پندارد که کافر شمایی

      حالا من بیکارم اما داشتم آموزش میدیدم آموزش برنامه نویسی و قرار هم بود کلی سرچ انجام بدم که هروزم همین کارو می کردم باید به جواب سوال سر میزدم یک پکیجُ دانلود می کردم
      اینم تصویری از هیستوری مرورگر ماله ۴ روز قبل هست درست قبل از قطعی اینترنت که البته طولاتی تر از این هست
      http://s6.picofile.com/file/8378818776/Untitled.png

      من نه شبکه اجتماعی اینستاگرام دارم نه واتس آپ نه تلگرام اصلا مبایل ندارم که بخوام داشته باشم و حالمم از بازی های مبایلی که اعتیاد آورن بهم می خوره درحالی که هیچ لذتی هم توشون نیست یک کلش اف کلنز نصب کردم ببینم چیه که انقدر تعریفشُ میدن و انقدر درگیرش شدن که طرف از زنُ بچش میزنه که برای این بازی خرج کن بعد از نصب اصلا بازیش بهم حال نداد اما با این حال دیدم هرچی لولم میره بالاتر داره بیشتر درگیرم می کنه به محض اینکه دیدم اینجوریه یعنی درگیرم می کنه بدون اینکه لذتُ هیجانی داشته باشه سریع شبیه ساز اندرویدو از روی کامپیوتر پاک کردم و دیگه بازیش نکردم

      تنها سرگرمی که دارم بازی های کامپیوتری هست و اینترنت که باهاش وارد سایت یوتیوب میشم که البته بیشتر سرگرمیم همین یوتیوب بود چون سیستمم قدیمی هست و تمام بازی هایی هم که دارم قدیمی هستن و سیستمم بازی های جدید رو اجرا نمی کنه اما بیشتر از یک ترابایت عینه عقده ای ها آرشیو از بازی های جدید دارم که هیچ کدومو نمی تونم بازی کنم چون یا فریم ریت انقدر پایینه که اصلا نمی تونم درست بازی کنم یا اینکه اصلا اجرا نمی کنه ارشیو برای اینه که شاید یروزی بتونم یه کاری پیدا کنم که یکمی پول جمع کنیمُ از اینجا بریم و بتونم یک سیستم جدید بخرم الان بازی هایی در سطح تراریا بازی می کنم که همینم ازمون گرفته شد چون گذاشتمش کنار که ورژن آخرش که ۲ ماه دیگه میادُ بازی کنم که باتوجه به گفته شما اگر درست باشه شاید دیگه اصلا نتونم بازی کنم
      از عذاب کشیدن جوونا لذت می بری ولی از کسایی که دزدی می کنن و واسه ساختن یک پیامرسان مزخرف که به گرد پای تلگرامُ اینستا و واتس آپ نمی رسه و بابتش ۳۰ یا ۴۰ میلیارد از بیتل مال میگیرن اینا واست اهمیتی نداره بعد اون جوانی که این همه زحمت کشیده باید به ماهی ۲ میلیون تومان راضی باشه احتمالا این خوشحالت می کنه
      این همه برنامه نویس حرفه ای داریم حتی در سطحی که طرف می تونه زبان برنامه نویسی بسازه اما با این حال اینا به کیا میدن که این همه پول میگیرن ولی آخر یک چیز مزخرف میسازن ( غیر از اینه که به کسایی میدن که از خودشون هستن)
      همین موتور پارسیجو که بزور یه چیزیو میاره ۱۸۰ میلیارد تومان گرفتن بابت ساختش من این موتور جستجور رو ۱ هفته اگر ۱۰ میلیون تومان بهم بدن می تونم بهتر از اینا بسازم
      ۲ میلیاردُ بدن به من و ۱ سالُ نیم وقت بدن می تونم یک الگوریتمی طراحی کنم و باهاش یک پیام رسانی بنویسم که از تمام پیام رسان های خارجی معروف بهتر عمل کنه یا یک تیم ۱۰ نفره حرفه ای تشکیل بدم و یک سایت نمایش ویدیو میسازم در حد یوتیوب
      اما اینجا کسی که درست کاره تو سری خوره و طرف باید در حد یک هکر باشه تا استخدامش کنن و با این حال به حقوق ماهی ۳.۵ راضی باشه
      من دانشگاه نرفتم چون نمی تونم کنکورو رد کنم نه اینکه نتونم، بله اگر روزی ۱۲ ساعت درس بخونم یا درواقع صبح تا شب می تونم قبول شم اما من خواندن مطالب بیخود و اظافی که نه به علمُ آگاهیم اضافه می کنن و نه بکارم میان و کتاب خواندن ناجور عصبیم می کنه و دوم اینکه اگر قرار باشه از طریق دانشگاه به جایی برسم باید تا فوق لیسانس یا حتی دکترا ادامه بدمو سوم رو نمی تونم بگم چون شخصی هست
      این همه چیز یاد گرفتم اما بازم در حد درخواستی استخدامی ها نیست یک سوپرمن می خوان
      بعنوان مثال طرف کسیُ می خواد که به اینا تسلط کامل داشته باشه، بوت استرت، اچ تی ام ال، سی اس اس ، جاوا اسکریپتُ، فوتوشاپ برای طراحی سایت، پی اچ پی
      گفتم دارم آموزش میبینم اما نه به این معنا که چیزی بلد نیستم بلکه دارم خودمو به سطحی می رسونم که بفهمم خوده سیستم لاراول چطوری نوشته شده جدای از یادگیریش
      من نسبت به خیلی از جوونا دردی نمی کشم
      بعضی از جوونا دارن حمالی می کنن برای ماهی ۱ تومن که اینده ای ندارن و تنها سرگرمیشون همین اینترنت بودو گرفتین
      کسبُ کار خیلی هاشون از طریق اینترنت بود که قطع شد
      تمام سایتارو با این همه زحمتی که روشون کشیده بودن حذف کردن
      خیلی از استارت آپ ها کارشون بخاطر قطعی متوقف شده و تا الان احتمالا چند صد میلیونی ضرر کردن
      بدون اینترنت برنامه نویسی هم در کار نیست و معلوم نیست آینده برنامه نویسا چی میشه

      فکردی جوونا دلشون نمی خواد برن بیرون بگردن یا برن پیش دوستاشون
      نمی تونن چون ندارن این چیزا پول می خواد گردش پول می خواد دورهمی لذت بردن با دوستان پول می خواد

      اینترنت و بازی های ویدیوی ای تنها چیزی بودن که می تونستن با کمترین هزینه کلی آدمو سرگرم کنن
      بعنوان مثال می خوای بری کوه چرا طرف کلی پول خرج کنه و کلی راه بره واسه یخورده تفریح
      بجاش می تونه یک واقعیت مجازی بخره و یک بازی ورزشی روش نصب کنه باهاش بره کوه یک پنکه هم بذاره جلوش نقش باد رو داشته باشه یا اینکه بشینه با بتمن توی vrchat صبحانه بوخوره یا اینکه بازی ماجراجویی نصب کنه و با دوستاش انلاین باهمدیگه برن به یک ماجراجویی

      در آخر
      خیلی بی وجدانی

      • علیرضا آبان ۲۹, ۱۳۹۸

        ??

      • علی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

        نوشته هات من روتحت تاثیر قرار داد امیدوارم یک روزی بتونی به آرزوهات برسی

      • علی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

        سلام داداش منم یه برنامه نویسم فک کنم دیدگاهمون شبیهه این ایمیلمه اگه خواستی مشتاق اشنایی هستم
        Alirahimpoor0@gmail.com

      • خسته آبان ۲۹, ۱۳۹۸

        درود برشرفت. درود و هزاران درود لذت بردم از خط به خط کلامت. منم یه جوونم که با هزار بدبختی از تلگرام منبع درآمد داشتم و خدارو هر روز شکر می کردم چون یکسال سختی طاقت فرسا کشیدم تا نتیجه داد درختی که کاشتم محصول داد و خوشحال وخندان بودم از اینکه کارم رونق گرفته‌. که یه هو یه طوفانی اومد یه طاعون ادمد درختی که کاشتم رو از ریشه کند. تمام خوشیام در ۳ روز نابود شد. خنده هام شد غم. خوشیام شد افسردگی. زندگیمم شده در عرض ۳روز استرس و حسرت.
        بعد اون آقای به ظاهر با وجدان میاد میگه خوشحالم نت قطع شده.

      • Gg آذر ۱, ۱۳۹۸

        درود بر تو? واقعا حرف دل خیلی ها رو گفتی

    • peyman آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      به نظرم برو دکتر خودتو نشون بده یه اسکن بگیرن ببینن عقل تو اون کلت هست یا نه

    • علی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      از جوونا خاطره بد داریا :))

    • R آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      عقده ای،تو کی باشی که واسه ما تصمیم بگیری؟تو ادم شاد می بینی عقدت می گیره،اصولا هم این به خاطر بلاهاییه که تو بچگیت سرت اومده

    • amir آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      نظر شخصیتو برای خودت نگه دار کار ما به تو هیچ ربطی نداره
      کی امثال تو میمیرن تا ما راحت بشیم

    • محمد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      رضا جان گ## نخور

    • arad آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      دوست عزیز اعضای خانواده شما به سایت های مستهجن علاقه دارن و مراجعه میکردن یا توی اینستا ول میچرخیدن تقصیر ما نیست تقصیر خود شماست که نمیتونید جلوی اعضای خانوادتون وایسین وگرنه چاقو هم ابزار کشتنه یکی باهاش به قتل برسه باید چاقو جمع بشه ؟
      لطفا وقتی نه از اینترنت چیزی حالیتون نمیشه نه میدونین دیجیتال مارکتینگ چیه لطفا تز الکی برای بقیه ندید

      خوشحالم که شما واقعا هیچ کاره هستین توی مملکت وگرنه باید با این مغز پوسیده شما با دود نامه میدادیم و با قاطر میرفتیم اینور اونور

      • Tekrar آبان ۳۰, ۱۳۹۸

        عالی
        واقعا باید تاسف خود واسعه این مردم نادون

    • F The SYS آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      Ok Boomer

    • یک فعال وب آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      کاملاً مشخصه یک انسان بی عقل و روانی هستی ، این حرف ها ریشه در بچگی هات داره که چطور گذشته بهت یا میشه گفت بیشتر ریشه در نحوه بوجود اومدنت داره میفهمی چی میگم که ؟

    • متاسفم آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      فکر میکنم اولین اولویت با شخص شما باشه
      بنظرم سریعا باید ببریمت تیمارستان
      واقعا نگرانتم
      ی روانشناس برو داداش:|

    • ع.ل آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      تو خودتو به روان شناس نشون بده حتما
      همین امثال شما هستید که واسه ما جوونا یه دلخوشی نذاشتید.
      کل دلخوشی ما همین اینترنت بود که ازمون گرفتن. همین آدمای اس.کلی مث تو هستن که میرن تو راهپیمایی شعار مرگ بر این و اون میدن و به خریت خودشون افتخار هم میکنن.
      واقعا باید به حال امثال شما تاسف خورد.

    • دکتر آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      از نظر روانشناسی شما مبتلا به سایکولوژی هستی پیشنهادم اینه هرطور شده در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید ، چون به شدت برای اطرافیانتون این بیماری خطر داره

    • Captain آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      قشنگ معلومه ساندیسایی که بهت دادن خوردی حسابی بهت ساخته

    • میلاد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خیلی جلو خودم رو گرفتم که فحشت ندم
      ! من روزی سیصد هزار تومن از فروش اینترنتی پول در میارم و روزی دوتا خونواده رو میرسونم به لطف خدا. جنابعالی که کارت چت کردن هست فقط توی اینترنت همه رو با خودت یکی ندون

    • بهروز آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      احمق رو دستت نمیاد

    • the dark theme آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      فقط میتونم بگم لع..ت بهت مرتیکه احمق
      همه مردم مثل تو آدمهای احمق دو رو ورت نیستن!
      اگر میشد میتونستم کلی دلیل بیارم که تو یه انسان نیستی ولی حیف که نمیشه

    • Meri Tha Cheata آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      چند تا سوال دارم ازت رضا جون

      ۱. چند سالته؟
      ۲. بسیجی هستی؟ xD
      ۳. اگه بچه نیستی و کار میکنی و به اینترنت نیاز نداری درآمد ماهیانه ات چقدره؟

      تو این مملکت تنها کسی که از این جور حرفا میزنه احتمالا خاطرات زیاد بدی با “جوون ها” داره!

    • پ آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      شما اگه لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره خودت الان اینجا چیکار میکنی برو‌همون طبیعت گردیتو کن و کتابتو بخون شما همون جیرتو بگیر و حرف نزن بهتره

    • پرهام سبحانی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      به نظر بنده شما یه بی سوادی هستی و احتمالا وزیر اینده وزارتخانه ارتباطات
      دوست عزیز بنده ۱۰ وب سایت فعال داشتم که همش مجبور بودم و نیاز بوده میزبان سایت هام کشور های رده اول المان و… باشن
      چون میام محصولات دستی مردم ایران رو به مردم خارج می فروشم
      حالا شما هر چی فکر می کنی بکن
      همین الانشم اینترنت ملی رو دور زدم و به شبکه اینترنت جهانی وصل هستم اما تنها مشکلی هست یکی از وب سایت هام که فروشگاهی بوده و محصولات به گیمر های ایرانی ارائه دادم و می دم برای مردم در دسترس نیست و این یکی از دغده های منه وگرنه من همیشه به اینترنت جهانی وصل هستم

    • xxx آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      گ.ه.ن.خ.و.ر

    • Behnam آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      مردک فیک احمق، فقط امثال شما سبک مغزان که اینترنت رو صرفا ابزاری برای دسترسی به سایت های پورن میدونند
      از اول هفته سر کار نرفتم، شرکت ما مانند بسیاری از شرکتای دیگه از شنبه تا الان بخاطر قطعی اینترنت تعطیل کرده، اندازه یک سال ضرر و زیان کردیم تو این ۵ روز
      لعنت بهت که این اراجیف رو نوشتی و نمک رو زخم مردم میپاشی

    • hossein آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خفه شو ا و س.ک.ل دهاتی تو بهتر بری تو غار زندگی کنی

      • علی حسینی آذر ۲, ۱۳۹۸

        با نظرتون در مقابل اون مشکل ندارم ولی اونی که دهاتی رو فحش می‌دونه احتمالا مغزش اندازه خرم کار نمیکنه

    • ییگیت آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      آخه شعورم دراین حد توی قرن بیست و یک ..
      بهتره توی عمرت یکم غذای ذهنی دیگه رو هم امتحان کنی، همش سیب زمینی حکومتی دیکتاتوری نخور سرطان میگیری

    • آرین آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      پس شمام غلطی میکنی اینجایی پاشو اینترنتتو قطع کن برو تو جنگل بچرخ چوپونیتو کن.

    • علی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      فرد بظاهر محترم چندتا نکته رو لازم دونستم بهتون یاداوری و پیشنهاد کنم با اولویت
      ۱.کمی کتاب بخونین بجز مذهبی
      ۲. سعی کنید این مثل زیبا رو تو خودتون بکشین (کافر همه را به کیش خود پندارد)
      ۳. این لذت بردن شما از سوختن جوونا نشونه بیرحمی بهتون در نوجوونی و جوونی هست خودتونو به یه روانشناس خبره نشون بدین
      ۴. از گذشته بیاید بیرون و یکم راجب تکنولوژی بیشتر بخونین
      ۵. با کمال احترام من خودم برنامه نویسم و قبل از قطعی اینترنت به زور vpn به اطلاعات تحریم یا فیلتر شده دسترسی پیدا میکردم الان به تحریم و فیلتر قطعی اینترنت رو هم اضافه کنید و من الان برای یه مشکل سادم نمیتونم از اینترنت استفاده کنم و پروژه ای داشتم خوابیده پس همه جوونارو با جوونای دوروبرتون مقایسه نکنین
      ۶. لذت شما در طبیعت گردی و کتاب خونیه و اینترنت رو دوس ندارین و این دلیل بر این نمیشه حدود ۱۰ میلیون جوون ایرانی که با سرچ کردن و خبر گرفتن از اقصی نقاط دنیا در اینستاگرام لذت میبرن رو هیچ بدونین
      ۷. اینترنت فقط اینستاگرام نیست من جوونیم رفت تا به نسل قبلترم اینو بفهمونم
      و در اخر من میتونستم فش بدم و خودمو خلاص کنم ولی این دیدگاهتون به هیشکی ضرر نمیرسونه جز خودتون (خیلی زیاد سعی کردم فش ندم)
      موفق باشی دوست عزیز

    • براتون متاسفم آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      دوست عزیز ، واقعا برای شما متاسفم ، در حقیقت به حال خودم تاسف میخورم که در جامعه‌ای زندگی میکنم که افراد مانند شما در اون یافت میشه. الان ۵ روزه که اینترنت قطع شده و سخت‌تر از تحمل کردن چنین وضعیتی تحمل کردن افراد نادان و ابلهی‌ـه که برداشتی مثل شما از این قضیه دارند. من علاقه‌ای به بحث و درگیری با کسی ندارم چون معتقدم نتیجه‌ی بحث و جدل با انسان احمق پایین اومدن ارزش خود فرد هست ولی وقتی این متنی رو که متوجه نمیشم چطور تونستید با دکمه‌های کیبورد تایپ کنید و از موس استفاده کنید و بر بستر شبکه ارسال کنید خواندم نتونستم جلوی خودمو بگیرم. پیشنهاد بنده به شما ترک تمامی وسایل ارتباطی خودتون اعم از تلفن ، لپتاپ و غیره هست و اینکه لطفاً از خونه‌ی خودتون خارج بشید و سریعا به نزدیک‌ترین غار ممکن پناه ببرید. وسط راه اگر لباس‌های خودتون رو هم در بیارید و دور خودتون یک برگ بپیچید که دیگه بهتر ! انسان مدرن فرقش با بقیه موجودات در توانایی پیشرفته. بالغ بر ۱۴ میلیارد ساله که کره‌ی زمین وجود داشته و تا کنون موجودی غیر از انسان نتوانسته از اون چه که بوده فاصله بگیره و پیشرفت کنه. بسی جای تأسف هست برای شما که اگر همین ابزار در اختیارتون نبود از گفتن چنین کلمات وقیحانه‌ای عاجز بودید و اگر شما امروز وجود دارید و یا بهتر بگم اگر جامعه‌ی بشری امروز وجود داره فقط و فقط تاکید میکنم فقط به دلیل وجود فناوری‌ـست. متاسفانه کمبود اطلاعات شما و یا سواستفاده اطرافیان شما به دلیل فقر فرهنگیشان از اینترنت موجب ایجاد تصور غلطی از ماهیت اون در ذهنتون شده که موجب تراوش چنین خزعبلاتی شده و به غلط چنین جامعه‌ی جزئی را به کل تعمیم میدید. « همانطور که من میتوانم با چاقو میوه پوست بکنم ، توانایی این رو هم دارم که با استفاده از آن آدم بکشم. ولی چون من فقط استفاده‌ی مخرب آن را دیدم پس چه بهتر که همه‌ی چاقو ها رو جمع کنند تا کسی استفاده نکنه ! » این عین حرف زدن شماست که اگر از بیرون به قضیه نگاه کنید متوجه حماقت بی حد و حصر در تک تک کلمات آن خواهید شد. در مورد هرزه‌نگاری حرف زدید … بله ، متاسفانه چنین چیزی وجود داره ولی یک سوال از شما دارم و اون اینه که بی‌بندوباری در صورت عدم وجود اینترنت از بین میره؟ آیا در مورد مثال چاقو اگر همه‌ی چاقو های جهان رو از بین ببریم کسی نمیتونه با خفه‌کردن دیگری رو بکشه ؟ جایی نوشتید که منبع دارید که تا یک ماه دیگر اینترنت وصل نمیشه ؛ اینجاست که باید صحت عقلی شما رو زیر سوال برد و در جوابتون فقط سر تکان داد تا متوجه بشید جلوی جریان آب هیچ وقت نمیتوان ایستاد و هیچ گاه ظلم همیشگی نخواهد بود . امیدوارم حداقل فرد مذهبی باشید تا مثال امام حسین ( ع ) رو برای شما بزنم [ گرچه چنین مثال پوچ و بی‌ارزشی در مقابل ایشان هیچ است ] آیا غیر از این بود که بعضی‌ها فکر می‌کردند میتوان تا ابد به ایشان ظلم کرد؟ آیا در همان کتاب‌ها که بقیه را تشویق به خواندنشان میکنید نخوانید که چگونه ایشان ظلمی چندین و چند ساله که همه فکر می‌کردند تا ابد خواهد بود را در هم شکست ؟

      و در نهایت در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد.

      امید است که اندکی تفکر کنید.

      شما را به خیر و ما را به سلامت !

    • براتون متاسفم آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      دوست عزیز ، واقعا برای شما متاسفم ، در حقیقت به حال خودم تاسف میخورم که در جامعه‌ای زندگی میکنم که افراد مانند شما در اون یافت میشه. الان ۵ روزه که اینترنت قطع شده و سخت‌تر از تحمل کردن چنین وضعیتی تحمل کردن افراد نادان و ابلهی‌ـه که برداشتی مثل شما از این قضیه دارند. من علاقه‌ای به بحث و درگیری با کسی ندارم چون معتقدم نتیجه‌ی بحث و جدل با انسان احمق پایین اومدن ارزش خود فرد هست ولی وقتی این متنی رو که متوجه نمیشم چطور تونستید با دکمه‌های کیبورد تایپ کنید و از موس استفاده کنید و بر بستر شبکه ارسال کنید خواندم نتونستم جلوی خودمو بگیرم. پیشنهاد بنده به شما ترک تمامی وسایل ارتباطی خودتون اعم از تلفن ، لپتاپ و غیره هست و اینکه لطفاً از خونه‌ی خودتون خارج بشید و سریعا به نزدیک‌ترین غار ممکن پناه ببرید. وسط راه اگر لباس‌های خودتون رو هم در بیارید و دور خودتون یک برگ بپیچید که دیگه بهتر ! انسان مدرن فرقش با بقیه موجودات در توانایی پیشرفته. بالغ بر ۱۴ میلیارد ساله که کره‌ی زمین وجود داشته و تا کنون موجودی غیر از انسان نتوانسته از اون چه که بوده فاصله بگیره و پیشرفت کنه. بسی جای تأسف هست برای شما که اگر همین ابزار در اختیارتون نبود از گفتن چنین کلمات وقیحانه‌ای عاجز بودید و اگر شما امروز وجود دارید و یا بهتر بگم اگر جامعه‌ی بشری امروز وجود داره فقط و فقط تاکید میکنم فقط به دلیل وجود فناوری‌ـست. متاسفانه کمبود اطلاعات شما و یا سواستفاده اطرافیان شما به دلیل فقر فرهنگیشان از اینترنت موجب ایجاد تصور غلطی از ماهیت اون در ذهنتون شده که موجب تراوش چنین خزعبلاتی شده و به غلط چنین جامعه‌ی جزئی را به کل تعمیم میدید. « همانطور که من میتوانم با چاقو میوه پوست بکنم ، توانایی این رو هم دارم که با استفاده از آن آدم بکشم. ولی چون من فقط استفاده‌ی مخرب آن را دیدم پس چه بهتر که همه‌ی چاقو ها رو جمع کنند تا کسی استفاده نکنه ! » این عین حرف زدن شماست که اگر از بیرون به قضیه نگاه کنید متوجه حماقت بی حد و حصر در تک تک کلمات آن خواهید شد. در مورد هرزه‌نگاری حرف زدید … بله ، متاسفانه چنین چیزی وجود داره ولی یک سوال از شما دارم و اون اینه که بی‌بندوباری در صورت عدم وجود اینترنت از بین میره؟ آیا در مورد مثال چاقو اگر همه‌ی چاقو های جهان رو از بین ببریم کسی نمیتونه با خفه‌کردن دیگری رو بکشه ؟ جایی نوشتید که منبع دارید که تا یک ماه دیگر اینترنت وصل نمیشه ؛ اینجاست که باید صحت عقلی شما رو زیر سوال برد و در جوابتون فقط سر تکان داد تا متوجه بشید جلوی جریان آب هیچ وقت نمیتوان ایستاد و هیچ گاه ظلم همیشگی نخواهد بود . امیدوارم حداقل فرد مذهبی باشید تا مثال امام حسین ( ع ) رو برای شما بزنم [ گرچه چنین مثال پوچ و بی‌ارزشی در مقابل ایشان هیچ است ] آیا غیر از این بود که بعضی‌ها فکر می‌کردند میتوان تا ابد به ایشان ظلم کرد؟ آیا در همان کتاب‌ها که بقیه را تشویق به خواندنشان میکنید نخوانید که چگونه ایشان ظلمی چندین و چند ساله که همه فکر می‌کردند تا ابد خواهد بود را در هم شکست ؟

      میگویید از اینکه ما میسوزیم لذت میبرید ، … امیدوارم دیوانه خانه‌ای به وسعت بلاهت شما در زمین موجود باشد تا شما را در آن بستری کنیم.

      و در نهایت در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد.

      امید است که اندکی تفکر کنید.

      شما را به خیر و ما را به سلامت !

    • دانیال آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      شما همین وقتی که برای تایپ گذاشتی میرفتی پیش یه مشاور خیلی بهتر و مفید تر بود

    • کار اینستاگرامی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      فازت چیه؟ سرچ های مبتذل چیه؟
      کافر همه را به کیش خود پندارد
      شما خودت یکسره تو سایت های مثبت ۱۸ هستی که فکر میکنی همه مثل توان.
      ما داریم با اینترنت و اینستاگرام کسب درآمد میکنیم
      از وقتی اینترنت قطع شده، بیکار شدیم، شغل من و خیلیای دیگه متوقف شده، میفهمی یعنی چی؟

    • م آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      سرویس فقط همین.??

    • Eddie آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      ???????????
      وقتی ایرانیی و تنها 🙂

    • خسته آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خر چه داند قیمت نقل ونبات. شعورت در حد خ. ر. شما برو غاز بچرون چه دانی اینترنت چیه. کسب وکار چیه. ساندیس تو بخور.

    • Mr.X آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      دوست عزیز، اگر واقعاً نظر شما این هست، پس شما الان اینجا چکار میکنید و چرا کامنت گذاشتید، شما هم به نوعی به گفته خودتون با ما هم صنف هستید و جزئی از این لشکر هستید! پس بهتره برای این که نشان بدین جزئی از ما ها نیستید، همین الان کامنت را پاک کنید و گوشی و لپ‌تاپ خود را واگذار کنید و دیگه از کارت بانکی و خدمات الکترونیکی استفاده نکید ، به هر حال همین اینترنت ملی که اشتباه هست و درست اون اینترانت هست ، از زیرساخت همین اینترنت هست و عملاً اینترنت جد همین شبکه ملی اطلاعات هست !!! التماس کمی تفکر !

    • سینا آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      جاهلین قبل تو سوتفاهم بوده خدا شفات بده

    • saeid_tx آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      مردک حمال
      اونایی ک مجرد هستن هم یه بخشی شاید فعلا مشغول به کاری نباشن اما تو به ۷ جدت خندیدی ک مشکل کسیو توی سرش بزنی بلکم مشکل کار نداشتن اول ب دولت و دوم به نفهم هایی مثل تو هست ک دیگران براش مهم نیستن
      خودت پخی نیستی که میای عقده گشایی می کنی اینجا
      اسمم ایدیمه همه جا
      بیا تا حسابی بهت بفهمونم اندک امید زندگی و دلخوشی مونده کسیو سوژه چرندیات نکنی بی خانواده ?
      و من الله توفیق

    • ایرانی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خفه شو ابله بیشعور بی سواد . خیال کردی همه مثل تو هستن تو قرن ۲۱ یه همچین مذخرفاتی بگن ؟ نکنه دوست داری فحشهای جدید یاد بگیری ؟

    • ایرانی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      خیلی دلم مبخواد انقد فحش برات بنویسم وقتی بخونی ارزو کنی اینجا هیچی نمینوشتی اما ما مردم مثل امثال شما کثافتا نیستیم . پس لطف کن از ایران ما ، از کشور ما برو گمشو

    • محمد آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      رضا ستوده تو به یه اردنگی نیاز داری بدبخت عقده ای

    • رضاپرستش آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      سلام
      شعورت در حد شانپانزست

    • Marie آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      شما تو سریع ترین وقت ممکن خودتو به یه روانپزشک نشون بده واقعا این حجم از تنفر غیرعادیه…

    • ع آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      وقتی مغزت کوچیکه بات بحث کردنم بی فایدس،
      برو بمیر، هم خودتوراحت کن هم مارو

    • Saeid آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      عزیز شما میتونی بری توی مناطق بکر مملکت یه غار پیدا کنی توش زندگی کنی.
      با عرض معذرت ولی شما بدرد این دوره زمونه نمیخوری.خونوادت کم کم باید به فکر ایزوله کردنت بیفتن

    • پلن بی آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      این اولین کامنتی هست که توی کل زندگیم گذاشتم
      دوست عزیز اینترنت که همش کانال های مبتذل نیست
      متاسفانه درک شما در حد همون مورد هست.
      بنده ۲۵ سالم هست و توی ۲۰ سالگی هزینه رزرو غدای دانشگاه رو نداشتم. الان ۲۵ سالم هست و میلیارد هستم به لطف اینترنت.
      چندین فروشگاه آنلاین دارم که از چین به مردم آمریکا محصولات آنلاین میفروشم. انگشت شمار هستن ایرانی های مثل من
      برای این کار از طرف آمریکا هر مدل تحریمی انجام شده. یه ایرانی نمیتونه یک ریال پول رو بین المللی جابه جا کنه. حتی شهروند های افغانی. عراقی و یمنی م معدود روش هایی برای تجارت براشون محیا شده اما تنها کشوری که هیچ ( تاکید می کنم هیچ) راهی برای تجارت نداره جوونای بدبخت ایرانین
      بنده موهام سفید شد این مورد رو حل کردم
      من از این راه درآمد دارم و به خاطر امثال شما همه چیز تموم شده. احتمالا توی این چند روز به خاطر رسیدگی نکردن به سفارشات حسابم بسته شده و به جرم کلاهبرداری تحت تعقیب قرار بگیرم.
      پس نظر شخصیتون رو پیش خودتون نگه دارین و اوقات مارو بیشتر از این تلخ نکنید.

    • Itookan آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      ابله

    • حسینی آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      واقعا خیلی کودن و بی شعوری

    • داعش ايجنسى آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      دوست عزیز تبریک مى گم شما کاملاً مجنون و روانى هستین و کاملاً افکارتون مناسب طالبان و القاعده و داعش هست ، لطفاً یه مراجعه بکنید به دفاتر جهاد نکاح تو قم و مشهد، اقدام کنید زود پذیرش مى شید ، جوانان خوش مشرب و غیر اینترنتى مى تونن شمارو آبستن کنند و جواب غرایضتون رو بدن

    • Sajedn آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      تا چه حد میتونستید نسنجیده و دور از فکر اظهار نظر کنید؟! متاسفانه با این اوصاف شما هیچ اطلاعی از وضعیت دنیایی که توش زندگی میکنید ندارید! اینترنت بستری هست که ۲ تا از بزرگترین مشکلات کشورمون رو می‌تونه با کمترین هزینه حل کنه! مشکل بیکاری و مشکل ارز! شما میدونی چند نفر از طریق همین اینترنت و کار در خارج از کشور درآمد ارزی دارن؟
      تازه همه اینا یه طرف، اینترنت یکی از بهترین بستر ها برای آموزش های تخصصی هم هست! اگه شما درکی از این ابعاد اینترنت ندارید بستگی به خودتون داره! اینی که یه عده استفاده نادرست میکنن دلیل نمیشه کل بستر قطع بشه! راه های بهتری مثل فرهنگ سازی هم هست که متاسفانه نادیده گرفته میشن!
      لطفاً در زمینه ای که هیچ آشنایی و تخصصی درش ندارید نظر ندید، چون دردی رو دوا نمیکنید هیچ، نمک به زخم خیل عظیم افرادی که به خواطر این مشکل ضرر دیدن میپاشید!

      امیدوارم به زودی این مشکل حل بشه تا کسب و کار های داخلی و خارجی به فعالیت عادی خودشون برگردن.

    • حسین آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      به کوری چشم تو و همفکرای ۱۵۰۰ سال پیشت و الانت میشینیم پای ماهواره

    • شنبه صبح آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      شنبه صبح دیدم اینترنت نیست میرم مخابراتو به آتیش میکشم

    • lmao آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      ok boomer

    • »هدی آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      تو یک روانی عقده ای هستی

    • نوید آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      چه نظر احمقانه ای واقعا گاو از تو بیشتر میفهمه

    • امیر آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      Okay Boomer

    • تریدر آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      امثال توئه عقده ایی شدن مدیران این مملکت و قانون وضع میکنن برامون.تو باید بری تو همون طویله ای که توش بزرگ شدی با گاو گوسفندا سر کنی تورو چه به اینترنت و دهکده جهانی

    • غزل آذر ۱, ۱۳۹۸

      این حرف شما مربوط هست به فرهنگ استفاده از اینترنت بله درسته که همچین افرادی هم وجود دارند ولی این یعنی در فرهنگ غلطی بزرگ شدن و اصولا درست و غلط را که تعین میکند ؟! اینجاست که بحث لا اکراه فی دین و بحث قیام امام حسین علیه ظلم پیش میاید پس بدونید یه حق ندارید عقیده ی خودتونو به مردم تحمیل کنید و حق مسلمشونو ازشون بگیرید که در این صورت ظالمید ولی بدونید که ما مظلوم نیستیم ! و اجازه این کارو به امثال شما نمیدیم

    • غزل آذر ۱, ۱۳۹۸

      شما عبرت نمیگیرید به خاطر اجبار فرزندانمون از دین و دیانت دور شدند به خاطر اجبار دین زدگی تو جامعه هست و باااااااز اجبار و اجبار ادامه داره تا انسان هارو به حیون تبدیل کنید کاش اندکی هوش و تفکر در شما دیده میشد کااااش‌

    • یک طراح آذر ۳, ۱۳۹۸

      شما نظرتون به درد خودتون میخوره جناب ستوده…..
      از سال ۹۰ تاکنون به طور مستقل و آزاد کار طراحی انجام میدم. تمامی سفارشات من از طریق اینترنت هستش.
      یکساله متاهل شدم، یک هفته که اینترنت قطع بود من یک ریال کار نکردم اونم با این وضع اجاره خانه، گرانی و تورمی که تو کشور هست.
      برای شما که طرز فکرتون برای عصرحجره، اینترنت یعنی ۴ تا اپلیکیشن برای چت کردن و ۴ تا سایت مستهجن،
      صرفاً جهت اطلاعتون….. صدهاهزار نفر تو کشور از طریق همین اینترنت دارن کسب درآمد می‌کنند و خرج خانوادشون رو میدن.

    • مملی مهر ۹, ۱۴۰۱

      خونمو به جوش نیار احمق ماهی ۵ میلیون درآمد داشتم هر ماه هم بیشتر میشد حتی به خودم زحمت ندادم ادامه چرت و پرتاتو بخونم. راجب چیزی که اطلاع نداری حرف مفت نزن چون حرف مثل گوز بیرون میاد

    • ا.... دی ۴, ۱۴۰۱

      آخه اشًک اوغلو اشًک. خر چه داند قیمت نقل و نبات

  • میلاد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    متاسفانه مملکت رو افراد بالای شصد سال اداره میکنن که هیچ آشنایی با دنیای امروزی و خواسته جوان ندارن هرچی بدبختی هم میکشیم سر این هست

  • محمد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    دوست گرامی چرا فکر میکنید اینترنت فقط در سوشیال مدیا خلاصه شده؟ بهتره اطلاعات خود رو به‌روز کنید. در این دوره‌ی خاص خیلی از جوون‌ها جهت درامدزایی راهی جز بستر اینترنت ندارن. امیدوارم بعد از وصل مجدد اینترنت کمی در مورد فریلنسینگ تحقیق کنید. من خودم به شخصه تمامی کارهام در بستر دراپ‌باکس انجام میشه و الان چندین روز هست که اطلاعات سینک نشده و عملا بیکار شدم. پس ای کاش یک طرفه قضاوت نکنیم و سعی کنیم آگاهیمون رو بالا ببریم.

  • Mohammad آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    نشسته ام رو به مودم….مودم آه میکشد….تو از کدام پورت وصل میشوی … خیال وب گردی چه دلپذیر بود … جوانیم در این کامنت گذاشتن پیر شد … وصل نشدی و دیر شد …همین!

  • anata آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد.

  • حسین آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    واقعا گران کردن بنزین سودش از این همه ضرر زیان تو این چند روز بیشتره؟

  • کورد آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    خسته شدم از این مملکت.دنبال راه در رو هستم ولی هیچ کسی ما رو گردن نمیگیره . از این جا رونده از اونجا مونده

  • مهدی آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    یا خدا چه ادم روانی. خدا ریشت را بکنه .همین شما هستید که ایران از دنیا قب مونده . کی زود تر شما تندرو های روانی می میرید. میگن هرکس هر جوری هست دیگران هم همین جوری میبینه . بدبخت عقب افتاده

  • Eddie آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    آسیب هارو جا داشت مفصل تر بنویسی، و بجای قطع کلی اینترنت جهانی، به ضرر های همین قطعی کوچیک ایران میپرداختی
    ولی ممنون که مثل همه نیومدی بگی نه همه چیز خوبه همه آرومن شبکه ملی اطلاعات بهترم هست 🙂

  • Hamed آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    خسته ام……… خیلی………
    بدتر از این خستگی، نا امیدیه مطلقیه که فکر نمیکردم یروزی گرفتارش بشم.

  • Neda آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    آقای رضا ستوده،آقااااا شما ناراحتی میتونی زندگی غارنشینی رو انتخاب کنی، بقیه رو هم نبینی که حرص بخوری…??والا هرجای دنیا بری این حرفارو بزنی بهت میخندن.?‍♀️?‍♀️?‍♀️

  • مهدی آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    خوشم میاد از موج سواری دیجیاتو و سایتای دیگه
    به هر شکلی که ممکنه دارن کاربر جذب میکنن و براشونم فرقی نداره مردم چه حسی بهشون دست بده! حس نا امیدی یا حس امیدواری؟!

    آخه تو این وضعیت که ۱۰۰ درصد خبرها بار منفیه، شما هم زدین تو این خط که چی بشه؟ عوض امیدواری دادنتونه! واقعاً بعضی وقتا به ایرانی بودن خودم تاسف میخورم که چرا حال همدیگه رو کیف میکنن بگیرن

  • رامین آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    عزیزم دروغ گو های ۲۰ ۳۰ همشون اطلاعاتی هستن و جریه خور نظام اینا یه اینترنت رو نمیتونن کنترل کنن بعد می خوان جلو آمریکا وایسن زهی خیال باطل

  • سینا آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    جاهلین قبل تو سوتفاهم بوده خدا شفات بده

  • امیر آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    اینترنت خیلی خیلی چیز خوبیه اما قطع کاملش هم آخر الزمان نیست، چون تا همین هجده سال پیش اصلا کسی در ایران میدونست اینترنت چیه؟ از خود من میپرسیدن کارت اینترنت رو کجا بزنیم؟ داخل شیار فلاپی؟ پس هجده سال برنامه ریزی نوع زندگی در ایران برمیگرده عقب، اما هنوز همه زندگیشون رو میکنن ولی به روش قدیمی. اینترنت نه قطع میشه نه قطع شدنیه. فوق فوقش و بدترین حالتش اینه که کلا اینترنت رو به روی ایران ببندن که باز خدمات داخلیش مثل الان قابل استفادست و محدودیت های از اونطرف رو میشه با پروکسی دور زد، یا دیگه رفت سراغ سنت و رسیو ماهواره ای آنلاین. قطعی کامل اینترنت از طرف ایران هم هیچ وقت انجام نمیشه مگر روزهایی مثل حالا، که باز فرض محال اتفاق بیفته که اینترنت ماهواره ای رو نمیشه قطع کرد!! پس نه وحشت کنید نه بقیرو بترسونید.

  • یکسی آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    بله، چون فقط جوان ها اینترنت استفاده می کنند، آقا نه من کار اینترنتی دارم نه باید ازش استفاده کنم، ولی مادر من کارش ۸۰٪ به اینترنت ربط داره، بعد تو می خواهی اینترنت قطع باشه چون جنابالی به فکرتون نمیرسه که هرف های بعضی از “جوانان” واقعی است و درامدشون به اینترنت ربط داره؟ نخواستیم نظرتونو

  • حسین آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    عنوانش ربطی به وضعیت الان ندارن
    الان اینترنت محدود شده به سایت های داخلی
    نه اینکه قطع بشه

  • ناشناس آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    همینقدر میدونم که شما با سیاست در حال ایجاد اغتشاش هستید
    هیچ انسان عاقلی همچین حرفی نمیزنه.

  • Iman آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    عزیزان تو علادین کسایی هستن که ۲۰۰ تومن میگیرن وی پی ان میزنن اینترنت بدون محدودیت مثله قبل میشه اونایی که نگران کسب و کارشونن بیان در خدمت باشیم

  • کاش متولد اتیوپی بودیم! آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    این کشور یک طویله شده فقط برای زندگی ساندیس خورها…نگاهی به فرودگاه بندازید ببینید حجم مهاجرت از کشور چقدر شده!! دیگه فرار مغزها نیست…ماندن کسخل هاست

  • شنبه صبح آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    شنبه دقیقا ساعت ۱۰ صبح جلوی مصلا ی تبریز ماشینمو خاموش و به اینترنت اعتراض میکنم هرچی میخواد بشه از کارو زندگی افتادک اینا نمیفهمن کار اینترنتی یعنی چی حتی هیشکی هم نیاد من باز میرم
    اب از سرگذشت چه یه وجب چه صد وجب

    • Ali آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      دوست عزیزم عوضقرار دادن شهر خدت به لیست شهرهای مغتشش، این تهدید رو تبدیل به فرصت کن.همه شماهایی کهاین توانایی رو داشتید که شغل مجازی رو تبدیل به پول فیزیکی کنین پس توانایی این رو هم دارید که شرایط کنونی رو تبدیل به فرصت کنین و این هم بستگی به استعداد و هوش خودتون داره!

  • Ali آبان ۳۰, ۱۳۹۸

    دوستان گرامی همه این موضوعاتی که نوشته و مقاله هایی که تهیه میشن،همشون یه آماری رو در اختیار همه مردم کره زمین قرار میده که از شبکه جهانی اینترنت به دست اومده و این برادری که همه شما ازش به بدی دارید یاد میکنید هم همین آماری که در کامنتشون عرض کردن رو از همین طریق اینترنت به دست آوردن.ایشون عرض کردن که <> جوونا دارن تو اینستاگرام و یا سایت های غیر اخلاقی سرچ میکنن. خوب ایشون نهایتا میتونن خانواده خودشون رو در حال سرچ این گونه سایت ها ببینن دیگه درسته؟ اگر هم منظورشون خانواده خودشون نباشد پس آماری رو از اینترنت استخراج کردن که میدونن جوونا به دنبال چه چیزی هستن پس ایشون از لحاظ فکری به قدررررری ضعف دارن که نقطه ضعفی که در خودشون هست رو هم نمیینن. ایشون بقدررری فکرشون در خلع درونشون معطوف شده که نمیدونن همین آماری هم که به دست آوردن از فواید همین اینترنت بوده و هست.این مدل بشرها همان کسایی هستن که در اتوبوس های BRT و مترو دارن همین فیلم ها و عکس های غیر اخلاقی رو میبینن و هیستوری سرج های درون مرورگرها و اپلیکیشن هاشون هم گواه همین کارشون هست.شبکه جهانی اینترنت رو اگر کسی از عمق درون درک کنه که چرا به وجود آمده و راه های درست استفاده کردنش چگونه میتونه زندگیشون رو تغییر بده شب رو هم نمیتونن بخوابن.یعنی شرکت هایی که کارت های گرافیک چند صد هزاری دلاری رو دارن تولید میکنن صرفا به خاطر واضح تر دیده شدن صحنه های غیر اخلاقی فیلم ها ساخته شده اند؟ ایشون باید بفهمن که وقتی یه پول مجازیی که میخواد از درون شبکه جهانی اینترنت استخراج بشه،سالهای زیادی درش بحث÷ میشه و میلیارد ها دلار برای به ثبت رسوندنش زحمت کشیده میشه چقدر مهم هست این یعنی درک کردن لزومات اینترنت! وقتی یک جوونی که حداقل دو سال هزینه کرده و رفته یه زبان برنامه نویسی یاد گرفته به امید روزی که بتونه یه اپ یا یه سایتی رو راه اندازی کنه و برای رسیدن به این هدفش چه آرزوهایی که در دل نداشته و بعد از تولید اپ یا سایتش همه آرزوهاش به فنا رفته و به پشیزی ارزش نداشته باشه براش،پس زندگی هم براش میشه یه چیز نا امید کننده.این مدل انسان ها رو رها کنین به حال خودشون.همه شماهایی که میدونین اینترنت چیست و چرا بوجودش آوردن پرا با این انسانها شاخ تو شاخ میشید؟ این مدل انسانها همیشه برچسب بهشون چسبونده شده.برچسب تو نفهمی،برچسب نادونی،برچسب انجام نده تو نمیتونی، برچسب …. ولی شماهایی که از اینترنت به جهاد خانوادتون که همون درآمد زایی هست یه اسپری ضد نچسب به خودتون بزنید که هیچ برچسبی به جز من اشرف مخلوقات هستم بهتون نچسبه / همه شماهایی که با کامنت اون عزیز تارگت مخالف هست اشرف مخلوقاتین / همیشه زمانی بفهمید که در راه درست قدم برمیدارید که دیگران با دیدن موفقیت شما عصبانی میشن / همتون موفق باشین

    • mehran آبان ۳۰, ۱۳۹۸

      چه خبر هر کی واس خودش یک سازی میزنه

    • NyTro آذر ۱, ۱۳۹۸

      کارت چند صد هزار دلاری برای دیدن صحنه های غیر اخلاقی! شما از اونم بیشتر رد دادی
      بلفرض هم مبایل یک جوانُ بگیرن که توش عکس عریان از بازیگرهای مونث مورد علاقش هست بنظرت این کاره این جوان از دزدی بدتر هست یا از تو سری زدن بهش بخاطر هر دلیلی بدتر هست و یا خورد کردنش که امثال شماها همین کارارو با جوونا می کنید و فکر می کنید که حقشونم هست فقط بخاطر اینکه طرف تو سن جوانی هم نسبت به مسائل جنسی و هم مسائل روز دنیا و تکنولوژی آگاهتر از شمایی که بلفرض پیر هستیی زورتون میاد
      واقعا برام سوال هست چرا مسائل جنسی از هر چیزی واستون مهمتره و یک جوانی هم که می خواد ازدواج کنه یک جوری این پدرزن های قدیمی به جوانه نگاه می کنن بخاطر همین موارد جنسی که پشیمون میشه و انقدر براش شرط و شروط می ذارن که انگار می خوان بهش با ارزش ترین چیز دنیا که از نظرشون همون رابطه جنسی هستُ بدن
      یا اینکه توی دیجیاتو دیدم یکی کامنت گذاشت که بازی های ویدیویی توی بچگی سرگرمیش بودن اومده گفته فرتی هر اتفاقی می افتاد کنسولمو جمع می کردن
      حتی توی درس هم همینطور هست طرف می خواد بره رشته مورد علاقش میزنن تو سرش که نه باید بری این رشته

      والا کشورهای پیشرفته خارجی جووناشون بهترینارو دارن و آزادی که اونا دارن ربعشُ جوونای ایرانی ندارن چرا اونا به وضعی که جوونای ایرانی بقول شما بخاطر همین چیزا گرفتارش شدن و مثلا زندگیشونو به باد دادن چرا اونا توی کارشون توی درسشون توی زندگیشون موفق میشن و به هرچیزی که می خوان می رسن و از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارن و خیلی هاشون توی خانشون یک کارگاه دارن با تمام تجهیزاتی که مورد نیاز هست مثله کوره مثله دستگاه برش مثله قالب و لیزر و غیره که هر ایده ی به ذهنشون می رسه نه فقط صرفا برای اینکه کاری انجام داده باشن بلکه بیشتر مواقع واسه تفریح میرن و چیزی که توی ذهنشون هستُ میسازن یا اگر کاری باشه راحت تیم تشکیل میدن و روی پروژشون کار می کنن توی بازی هایی ویدیوی هم خرید یک سیستم ۳ هزار دلاری واسه اونا چیزی نیست ۴ ماه پس انداز کنن می تونن بخرن
      چرا اونا انقدر پیشرفت می کنن چرا اونا با اینکه دسترسی آزاد به همه چیز دارن اما جووناشون از جوان های ایرانی موفق ترن
      شبکه هایی مثله اینستاگرام یا تلگرام یا واتس آپُ اونا هم دارن ولی چرا برا یبارم از خودت شده این سوالُ نمی پرسی که چرا جوان های اونا مثله جوان های ایرانی وضعیتشون توی شبکه ای مثله اینستاگرام انقدر وخیم نیست و چرا جوانای ایرانی انقدر روی اوردن به کارهای پوچ و ادا و شکلک در اوردن و خودشونو مسخره عام کردن واسه لایک خوردن و روزبروز وضعیتشون بدتر میشه، واسه یکبارم که شده این سوالُ از خودت بپرس

      من همیشه به اینترنت دسترسی ازاد داشتم و اتفاقا توی سایت های پورن هم رفتم یعالمه هم ویدیو پورن دیدم شایدم بگم تا الان جمعأ بیشتر از ۹۰ تا
      می تونم هروز وقتمُ پای دیدن این مزخرفات بذارم اما ربع وقتمُ صرف این چیزا نمی کردم و خیلی وقت دیگه اصلا واردشون نمیشم هیچ آرشیویی هم از این مزخرفات ندارم، بیشتر وقتم بازی های ویدیویی بازی می کردم
      طعم آنلاین بازی کردنُ فقط با ۲ تا بازی چشیدم که یکیش کانتر هست که رایگانه و اون یکی یک بازی جنگی خیلی قدیمی هست که متأسفانه داستان بدی پشتش هست زهره مار شد واسم
      از بچگی بخاطر بلاهایی که سرم اوردن بخاطر مدرسه و درس حالم از کتاب خواندن بهم خورده تا الان و کلی هم آسیب جسمی و روحی دیدم بخاطرش و با اینکه اعصاب تیتانیومی دارم اما کتاب خواندن بخصوص خواندن مطالب بدرد نخور خیلی سریع عصبیم می کنه اما از فیزیک و مطالب کاربردی خوشم میاد
      یک کتاب فیزیک بهم بدن بگن بخون عمرا بخونم مگر اینکه مطلب علمی توش باشه که هم کاربردی هم اینکه واقعا خوشم بیاد و شاید بعد ۱ سال اصلا نتونم توی امتحانش قبول بشم
      اما در عوض مثلا یک کارگاه داشته باشم و بگن این کتاب فیزیک مطالبی داره که می تونی باهاش این چیزارو بسازی و بگن روی ساخت این دستگاه کار کن اینجا میشم عینه یک دانشمند خیلی زود توی سرم احساس سنگینی می کنم و انگار اصلا خواب به سراغم نمیاد و خسته نمیشم منی که به خوابم بیشتر از هر چیزی اهمیت میدم و کتاب فیزیکُ توی کمتر از ۱ سال فول میشم چندباری هم اینطوری شدم سره فهمیدم بعضی مطالب علمی که خوشم اومد اما خوب حالا هیچکدوم یادم نمیاد
      از بچگی هم به بازی های ویدیویی علاقه داشتم گیمری تو زاتمِ و اگر تو خارج بودم از این راه ثروتمند میشدم و صد در صد هم یک کارگاه واسه انجام کارهای علمی فیزیک واسه خودم میساختم چیزیِ که خیلی دوست دارم بطور شخصی واسه خودم داشته باشم و توش چیزایی تولید می کردمُ می فروختم و خیلی هم زود تبدیل میشد به یک شرکت بزرگ تولید باتری و پهباد و موتور هواپیما سازی
      اما متأسفانه توی ایرانم اینجا هیچیزی طبق چیزی که توش استعداد داری پیش نمیره و همش زورگوی همش تو سری خوری و همه چیز طبق میل یه عده کند ذهن پیش میره
      همونطور که گفتم از بچگی گیمر بودم و رفتاری هم کاملا متفاوت با بقیه داشتم از زمانی که مهد کودک می رفتم حتی قبل از اینکه آتاری دستی به دستم برسه علاقه زیادی به بازی کردن و چالش مسابقه داشتم و بخاطر متفاوت بودنم نسبت به بقیه توی چنین جامعه ای همیشه ضربه خوردم تو خانه کتک می خوردم و بیرون مسخره میشدم و بخاطر پای گیم نشستن منُ بعنوان یک بیمار میدیدن

      چون یمشت دیکتاتور مثله امثال تو دارن این مملکتُ اداره می کنن که افکارشون ماله چند صد سال قبل هست
      معلوم هم نیست با این اوضاع مملکت قراره چی به سرمون بیاد
      کلا انگار خوشی جوونا ناراحتتون می کنه و عذاب کشیدن و درد کشیدنشون خوش حالتون می کنه
      شماها احتمالا از ۱۰ یا ۱۵ سال پیش کارتون یجا جور شده و دارین کار می کنین و زندگیتونو ساختین و دستون تو جیب خودتون هست برای همین نمی دونین اوضاع جوونای امروزی در چه وضعیتی هست و توی چه مردابی گیر افتادن
      رفتم کار کنم دیدم آنچنان یک جوانُ میگیرن به حمالی و آنچنان ازش کار می کشن که انگاری یک رباته نه انسان به ۱ هفته نکشید کارُ ول کردم و ۲.۵ کیلو وزن خالص کم کردم چون عادت غذاییم روزی ۱ وعده غذاست و در ازای چقدر ۷۰۰ هزار تومان یا نهایت ۱ میلیون تومان توی این شرایط وخیم اقتصادی که اگر بخوایم به دلار حساب کنیم یعنی ۱ به ۱ یعنی ۱ میلیون مساوی ۱۰۰۰ دلار
      رب گوجه دونه ای ۲۰ دلار و سیب زمینی کیلویی ۱۰ دلار گوجه کیلویی ۱۰ دلار تخم مرغ دونه ای ۱ دلار و پول اجاره خانه پول آب برق گاز پول کرایه تاکسی همه ایناهم هست
      دیگه حتی نمی تونن یک کامپیوتر بخرن واسه سرگرمیشون یک کامپیوتر متوسط رو به پایین که بتونه بازی های روز رو نه هم اون بازی های خیلی سطح بالا و سنگین رو روی ۳۰ فریم با رزولیشن یخورده بالاتر از hd اجرا کنه در میاد ۱۵ هزار دلار و بازی هاهم که همه کرکی بازی می کنن چون قیمت یک بازی اورجینال ۶۰ دلاری اینجا ۸۰۰ دلاره
      خیلی هارو دیدم اومدن گفتن چندساله دارن پول جمع می کنن که سیستمشونو ارتقا بدن اما بخاطر گران شدن قیمتا همش بهم خورده
      روی اوردم به برنامه نویسی واسه کار (یه کاری که همه جا بدردم بوخوره) که با این وضعیت نت معلوم نیست آینده برنامه نویسا چی میشه
      دغدغه جوان های اروپایی یا کشورهای پیشرفته اینه که لامبرگینی ندارن یا اگر ازشون سوال بشه آرزوتون چیه میگن یک کشتی تجملاتی داشته باشم و رئیس یک شرکت چند میلیاردی باشم
      دغدغه جوان های ایرانی اینه که بتونن شکمشونو سیر کنن و یک سرگرمی هم داشته باشن و اگر ازشون سوال بشه آرزوتون چیه میگن یک خانه داشتم باشم با یک ماشین و هروزم بتونم یک غذای درستُ حسابی بوخورم و ازدواج کنم و هرساله بتونم یک سفر برم
      نیاز های اولیه ی هر انسان شده آرزو واسه جوان های ایرانی
      اونجا فقیرشون وضع زندگیش از یک شخصی که توی ایران کار می کنه بهتره
      فقیرشون بخاطر این فقیره که دولت بهش خانه داده و هر ماه یک پولی هم بهش داده میشه که بتونه شکمشو سیر کنه تا زمانی که یک کار پیدا کنه یا یک حرفه ای یاد بگیره و کاری انجام بده ولی حاضر نیست از مشروباتش بزنه و تن به کار بده و هیچ کس هم بهش حرفی نمیزنه چنین وضعیتی شرم آوره
      اومدن یک برنامه درست کنن که بگن ببینید اوناهم فقیر دارن اما یادشون رفت یه سری چیزارو حذف کنن
      اما توی ایران حیوان با انسان برابری می کنه و با جوونا مثله حیوان رفتار میشه
      اینجا جون انسان و آیندش قد پشکل گوسفند هم ارزش نداره

      یمشت ذهن و مغز فرسوده و از رده خارج شده دارن مملکتُ اداره می کنن
      مملکت داری شده بچه بازی درحالی که مدیریت اصلا نباید عقاید و افکار شخصی انجام بشه بخصوص مدیریت یک کشور

  • یه بدبدخت آذر ۲۰, ۱۳۹۸

    ای کاش اینجا کسی بود که یه راهکار میداد که اگه اینترنت کلی قطع بشه، اونایی که قصد مهاجرت دارند.. حالا یا تحصیلی یا کاری، چه جوری میتونن مدارکشون رو بفرستن؟چه جوری میتونن با دانشگاه های اونور ارتباط بگیرن که از این کشور برن و خلاص شن؟ اینجوری باشه، پس باید در سفارت خونه ها بسته بشه دیگه.. چون وقتی اینترنت نباشه، چه جوری طرف میتونه برای مهاجرت اقدام کنه؟

  • فرهان مرداد ۷, ۱۴۰۰

    اقا کلا سیانت چیه اینترنت رو قطع کنین خیال من و خودت و مردم رو راحت کنین بره اعتیاد یکی دو روز یا نهایت سه روز بعدش دیگه خلاص

  • ا.... دی ۴, ۱۴۰۱

    آخه اشًک اوغلو اشًک. خر چه داند قیمت نقل و نبات