ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کم مصرف ترین خودرو های بازار ایران

این روزها که هزینه سوخت خودروی شخصی جایی برای خودش در سبد هزینه خانوار پیدا کرده است، خریداران خودرو بیشتر از قبل حواس شان به مصرف سوخت خودرویی که انتخاب می‌کنند، است. بعضی از خودروها ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

این روزها که هزینه سوخت خودروی شخصی جایی برای خودش در سبد هزینه خانوار پیدا کرده است، خریداران خودرو بیشتر از قبل حواس شان به مصرف سوخت خودرویی که انتخاب می‌کنند، است. بعضی از خودروها در مصرف سوخت واقعا بهینه سازی شده اند و به واقع میتوان گفت که ارزش خرید را صرفا به خاطر کم مصرف بودنشان دارند. با این حال خودروسازان آنطور که باید و شاید، نتوانسته اند تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتور خودروهای تولیدی خود انجام دهند. طبق بررسی‌های انجام گرفته، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با تکنولوژی ‏های نه چندان جدید، استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی کم مصرف ترین خودرو های موجود در بازار ایران (براساس جدول مشخصات فنی رسمی کارخانه ای) می پردازیم.

‌تویوتا پریوس

این خودرو ژاپنی با اینکه از نظر شتاب و هندلینگ شبیه به تویوتا کورولا است و خودروی چندان هیجان انگیزی به نظر نمی رسد اما از نظر مصرف سوخت وضعیت بسیار خوبی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۳/۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. از خودرو تویوتا پریوس به عنوان پاک‌ترین و کم مصرف ترین خودرو در کلاس خود یاد می‌شود. زیرا در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۹۹ گرم دی اکسید تولید می‌کند و بدون شک یک سدان سبز و دوست ‌دار محیط زیست است.

میتسوبیشی میراژ

خودرو میتسوبیشی میراژ در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴ لیتر بنزین مصرف کرده و جزو هاچ بک‌های کم مصرف بازار ایران شناخته می‌شود. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۱۱۰ گرم مواد آلاینده تولید می‌کند که آن را به یک خودرو سبز تبدیل کرده است. از طرفی موتور این خودرو قادر به تولید ۸۰ اسب بخار قدرت بوده که برای یک هاچ بک در این رده بسیار عالی است.

هیوندای سوناتا هیبریدی

خودرو هیوندای سوناتا هیبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر دارد و به عنوان یک خودرو هیبریدی نسبتا لوکس، بزرگ و جادار شناخته می‌شود. این خودرو به یک موتور بنزین سوز بعلاوه یک موتور برقی مجهز است که از باتری های قرار گرفته در در بخش زیرین صندوق نیرو می گیرد. با این وجود به علت امکانات بالا و قوای محرکه پیچیده از قیمت بالایی برخوردار است.

رنو ساندرو

محصول خودروسازی داچیا-رنو که در دو مدل استپ وی و هاچ بک در بازار ایران عرضه می‌شود در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوختی کمتر از ۷ لیتر (در مدل دنده دستی) دارد که به نسبت سایر خودروهای داخلی کمتر است. خودرو رنو ساندرو به یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۹۸ سی سی مجهز بوده که قادر به تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت است. از طرفی این خودرو علاوه بر ارائه یک سواری نرم و آرام، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۱۶۴ گرم آلایندگی تولید می‌کند که از این حیث نیز به عنوان یکی از پاک‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود.

گفتنی است که نسخه اتوماتیک این خودرو چندان نیز کم مصرف نیست و به راحتی راننده خود را با مصرف ترکیبی ۹ لیتر در یکصد کیلومتر مواجه می کند که رقم بالایی برای یک هاچ بک اقتصادی محسوب می شود.

MVM۱۱۰

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری ۸/۷، در بزرگراه ۵/۴ و در سیکل ترکیبی ۷/۵ لیتر است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که ام وی ام ۱۱۰ تنها نمونه ۳ سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور ۸۱۲ سی سی و گیربکس ۵ سرعته دستی تنها قدرتی معادل ۵۲ اسب ‏بخار و گشتاور ۹۰ نیوتن ‏متر تولید می‌کند.
مصرف سوخت مدل ۴ سیلندر دنده های این خودرو با موتور ۱۰۸۳ سی سی نیز چندان تفاوت عمدهای با مدل ۳ سیلندر آن ندارد و جز کم مصرف ترین خودرو های داخلی محسوب می‌گردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.

تندر۹۰

تندر۹۰ با یک موتور ۱۵۹۸ سی‏ سی، قدرتی معادل ۱۱۰ اسب‏ بخار و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۸ نیوتن ‏متر ایجاد می‏ کند. گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری ۹، در جاده ۶/۵ و در سیکل ترکیبی ۸ لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.

پژو ۲۰۶ تیپ۲

بیش از ۲۰ میلیون دستگاه پژو۲۰۶ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهمترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار می رود. این محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت ۱۸ از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف ترین خودرو های بازار ایران است.

تیپ ۲ این خودرو با پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی TU۳ توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرتی برابر با ۷۵ اسب ‏بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن متر تولید می‏کند. میزان مصرف سوخت تیپ۲ خودروی سال ۲۰۰۱ اروپا در سیکل شهری ۷.۵، در جاده ۴.۹ و در سیکل ترکیبی ۷ لیتر است.

سمند LX با موتور EF۷

خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال ۸۳ توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور ۱۶۴۵ سی سی EF۷ قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن ‏متر تولید می‌کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ ‏های جلو منتقل می ‏شود. میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر است.

این درحالیست که تقریبا می توان گفت که لمس چنین رقمی با سمند نزدیک به محال است و به خصوص سمند های مجهز به موتور XU7 به راحتی مصرف سوخت دو رقمی را به مالکین خود هدیه می دهند.

پراید

در سال ۸۹ شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X۱۰۰ تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد. این خودرو با موتوری به حجم ۱۳۲۳ سی‏ سی و گیربکس ۵ سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل ۶۹ اسب‏ بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۶ نیوتن ‏متر تولید می‏ کند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی در سیکل ترکیبی ۶.۷ لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.

کم مصرف ترین خودرو

گفتنی است که اعداد و ارقام فوق براساس مشخصات فنی رسمی خودروها اعلام شده است و در اغلب موارد رقم مصرف سوخت در دنیای واقعی و شرایط خاص بازار ایران بیش از رقم های رسمی است اما با توجه به تعداد اندک خودروهای هیبریدی در بازار ایران و نبود خودروهای برقی می توان گفت که عملا انتخاب چندانی پیش روی علاقه مندان به کاهش مصرف سوخت وجود ندارد و اغلب خودروهای تولید داخل به دلیل تکنولوژی های قدیمی و اهمال خودروسازان در به روز رسانی فناوری خود، در زمره خودروهای پر مصرف و آلاینده قرار می گیرند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • dollar 1200 bood
    dollar 1200 bood | ۲ آذر ۱۳۹۸

    با بنزین 3 تومنی فقط خر میتونه کم مصرف باشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی